بازار فولاد از 1400 تا 1401

بازار فولاد از 1400 تا 1401
 بازار فولاد از 1400 تا 1401

آهن پرایس: در سال ۱۴۰۰ میزان مصرف داخلی شمش نسبت به سال ۹۹، حدود ۱۶ درصد کاهش یافت و به طور کلی در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تن شمش تولید شده است که از این میزان حدود ۲۰ میلیون تن ...

آهن پرایس: در سال ۱۴۰۰ میزان مصرف داخلی شمش نسبت به سال ۹۹، حدود ۱۶ درصد کاهش یافت و به طور کلی در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تن شمش تولید شده است که از این میزان حدود ۲۰ میلیون تن آن را مصرف کنندگان داخلی خریداری کرده اند.

 بر این اساس در سال گذشته حدود ۱۱ میلیون و ۵۶۸ هزارتن بیلت و بلوم و بالغ بر ۸ میلیون و ۶۶۱ هزارتن اسلب که جز محصولات میانی و فولادی هستند تولید شده است. در پی مقایسه میزان تولید سال ۱۴۰۰ با سال ۹۹ به این نتیجه می رسیم که در قسمت بیلت و بلوم حدود ۱۱ درصد کاهش تولید و تولید اسلب نیز ۲ درصد کاهش داشته است.مصرف کنندگان ظاهری شمش نیز در سال ۱۴۰۰ به سال قبل آن ۱۶ درصد کاهشی بوده است.

محصولاتی همچون تیرآهن ، میلگرد ، ناودانی ، نبشی و... نیز درسال ۱۴۰۰ به مقدار ۱۱ میلیون و ۲۰۶ هزار تن تولید شده اند که این میزان نیز نسبت به سال ۹۹، ۳درصد کاهشی بوده است که از این میزان نیز ۸ میلیون و ۴۵۲ هزار تن در بازار داخل مصرف شده است یعنی این مقدار نیز کاهش ۱۱ درصدی را تجربه کرده است.با بررسی میزان مصرف مقاطع طویل فولادی در سال۱۴۰۰ که حدود یک‌میلیون تن آن تیرآهن، ۶ میلیون و ۶۴۸ هزارتن نیز میلگرد و ۶۷۵ هزار تن نبشی و ناودانی بوده است که با یک مقایسه نسبت به سال قبل آن مشخص میشود میزان مصرف تیرآهن یک درصد افزایشی اما میلگرد ۱۳ درصدکاهشی و نبشی و ناودانی نیز ۲ درصد کاهشی بوده است.

بورس کالا در هفته پس از تعطیلی

میتوان پیش بینی کرد در هفته جاری دو عرضه در بورس کالا داشته باشیم یکی آن دسته از عرضه هایی که از چهارشنبه به شنبه موکول شد و عرضه های جدید در روز چهارشنبه  و احتمالا اکثر عرضه های میلگرد امروز استقبال چندانی نخواهد داشت مگر آن دسته از عرضه ها که نرخ میلگرد را روی قیمت ۱۶۱۰۰تومان  تا ۱۶۳۰۰تومان اعلام نمایند. 
اگربه میزان ۳ درصد از محصولات عرضه شده امروز استقبال کمتر شود احتمال آن وجود دارد که در روزچهارشنبه هفته جاری احتمال دارد که عرضه های میلگرد کاهش فاصله نرخ های سقف را خواهد داشت و با نرخ ۱۶۱۰۰ الی ۱۶۲۰۰ اعلام خواهد شد.نتیجه استقبال از دو عرضه هفته جاری می تواند روند بازار را در روزهای آتی مشخص نماید.

بررسی پارامترهای اثر گذار بازار فولاد 

۱- افزایش نرخ ارز و نوسانات آن که بازارهای موازی را تحت تاثیر قرار می دهد. 
۲- شیب  تند تورم که دیده می شود.
۳-افزایش شدید قیمت مواد غذایی و مواد روزانه مصرف  که خبر تلخ و داغ این روزهاست.
۴- قطعی برق صنایع در فصل گرم سال که در سال گذشته نیز تجربه شد.
۵- سیاستگذاری های غیرکارشناسی بر بازار داخلی و اعمال آن در بازار فولاد و اعمال دامنه منفی ۳ درصد در بورس کالا اثرات خاص خود را در پی خواهد داشت. 
۶- افزایش نرخ بهره که به طور کلی در اقتصاد بسته ای همچون ایران اثر چندانی ندارد اما ممکن است در قیمت جهانی فولاد اثر گذار باشد و بنابراین نرخ های پایه بازار داخل را تحت تاثیر قرار خواهد داد. 
به عبارتی وقتی تورم روند افزایشی پیدا می کند اولین اثرات آن در بازار خوراکی و پس از آن در بازار مسکن مشاهده می گردد و بلاشک اثرات بعدی آن بازار فولاد خواهد بود گویا همه این عوامل باهم پیک تورمی سنگینی را در تابستان آتی رقم خواهد زد.

در ادامه پیشنهاد میکنیم این خبر را نیز مطالعه نمایید: رنج بازار با دامنه منفی 3 درصد

اثرات کاهش نرخ بهره

به طور کلی افزایش میزان نرخ بهره به این صورت است که منجر به افزایش هزینه وام و کاهش میزان تقاضا برای وام و با اهدافی همچون جمع آوری پول سیال در اقتصاد انجام می شود و در واقع در این حالت از اوراق قرضه استفاده می شود و تقاضا برای اوراق قراضه رو به فزونی می گذارد. 

به عبارتی همانند اهرمی عمل می کند که در نهایت می تواند منجر به کاهش نرخ تورم شود و از سوی دیگر باعث می گردد، تقاضا برای اونس ، نفت ، کامودیتی ها  و کریپتوها کاهش یابد.
نکته حائز اهمیت این است که در شرایط فعلی، مساله جنگ اوکراین و روسیه از یکسو و مشکل چرخه تامین انرژی و کامودیتی ها از سوی دیگر ممکن است فرمول های قبل را از بین ببرد و نگذارد همچون قبل عمل کند. هرچند که همه تغییرات و عوامل را باید در بلندمدت مورد بررسی قرار داد اما آنچه که در حال حاضر پیداست پس از انتشار خبر افزایش نرخ بهره، بازار نفت و انرژی که بشدت تحت تاثیر تحریمات است واکنش چندانی نداشت از سوی دیگر اونس مثبت شد و کامودیتی ها و بازار کریپتوها نیز مثبت شده اند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (2)

  • سینا
    سینا1401/02/19 - 09:12 پاسخ

    احساس میکنم قیمت های 1400 خیلی بهتر خواهد بود نسبت به 1401

    • حجت خواننده
      حجت خواننده1401/03/08 - 20:39

      ۱۴۰۰ بهتر بود یا ۱۴۰۱ نفهمیدیم داداش ؟