افزایش دوبرابری قیمت شمش فولاد

افزایش دوبرابری قیمت شمش فولاد
افزایش دوبرابری قیمت شمش فولاد

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، مشکلات عمده این روزهای تولیدکنندگان صنایع پایین ‌دست فولاد که در زمینه صادرات نیز مشغول به فعالیت هستند، افزایش قیمت مواد اولیه و شمش فولاد و به دنبال آن غیر رقابتی شدن محصولات در راستای صادرات است. شمش فولاد...

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، مشکلات عمده این روزهای تولیدکنندگان صنایع پایین ‌دست فولاد که در زمینه صادرات نیز مشغول به فعالیت هستند، افزایش قیمت مواد اولیه و شمش فولاد و به دنبال آن غیر رقابتی شدن محصولات در راستای صادرات است. شمش فولاد از ابتدای سال تاکنون قیمت افزایش دو برابری را تجربه کرده و کار را برای تولیدکنندگانی که شمش مورد نیاز خود را از داخل تامین می‌ کنند، با مشکل روبه‌رو کرده است.

شرکت فولاد ناب تبریز، یکی از شرکت‌ هایی است که با تولید ۴۵۰ هزار تن محصول مقاطع فولادی در سال در رده بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی ساختمانی از جمله تولید انواع ناودانی و نبشی قرار گرفته است. ۵۰ درصد محصولات این شرکت به صادرات اختصاص دارد، البته تولیدات این واحد فولادی در اختیار صنایع پایین‌ دست خود مانند ساختمان‌سازی، خطوط نفت و انرژی، پتروشیمی و صنایع کشتی‌سازی و دریایی در داخل نیز قرار می‌گیرد.

مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب تبریز با اشاره به این موضوع که با وجود کمبود شمش در بازار، قیمت فولاد در 3 ماه گذشته دو برابر شده است افزود: یکی از عوامل گران شدن قیمت فولاد، این موضوع است که نظارت لازم بر این بازار وجود ندارد. از سوی دیگر نیز بین بهای قراضه با شمش فولاد یک شکاف قیمتی دو برابری وجود دارد. نحوه قیمت‌‌ گذاری در زنجیره فولاد به صورت دستوری انجام می‌شود، به‌ این صورت که قیمت زنجیره فولاد براساس بهای شمش فولاد خوزستان در بورس کالا مشخص می‌شود. به عبارت دقیق‌تر قیمت سنگ‌ آهن 5درصد، کنسانتره 16درصد، گندله 23درصد و آهن اسفنجی 50درصد قیمت شمش فولاد خوزستان است. قیمت شمش فولاد خوزستان نیز برحسب فوب بندرعباس و براساس دلار تعیین می‌شود؛ با توجه به این نحوه قیمت‌ گذاری، بهای دلار بر قیمت شمش فولاد نیز تاثیر گذار است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)