افزایش قیمت آهن همپای دلار

افزایش قیمت آهن همپای دلار

جهش ناگهانی قیمت دلار موجب شد اغلب محصولات فولادی در نخستین روز هفته به طور میانگین حدود 50 الی 300 تومان افزایش بیابد، اگرچه غالب این هیجانات بین آهن‌فروشان و تولیدکنندگان مشهود بود و تقاضای قابل ملاحظه‌ای رقم نخورد.

آهن پرایس: نخستین روز هفته شاهد تکاپو و جنب‌وجوش بازار آهن و فولاد بودیم که از اثرات منفی افزایش دلار تا کانال 36 هزار تومان نشأت می‌گرفت. این تحرکات تقریبا در همه بخش‌های بازار قابل مشاهده بود و عمده مبادی فروش قیمت آهن آلات را افزایش دادند.

بازار ارز نیز همچنان متلاطم بود به طوری که در مدت یک روز قیمت دلار حدود 1000 تومان افزایش داشت، روز شنبه هر دلار در بازار آزاد، در پایان روز حدود 36 هزار و 190 تومان به فروش رسید.

تحلیل نوسانات قیمت آهن آلات

نوسانات ناشی از افزایش نرخ دلار در هفته سوم آبان ماه با افزایش قیمت آهن در همه بخش‌ها خود را نمایان کرد، به طوری که قیمت میلگرد آجدار در بیشتر کارخانه‌ها با افزایش 50 الی 400 تومانی همراه بود.

براساس آمار بیشتر قیمت‌های پیشنهادی میلگرد آجدار بین 15 هزار و 500 الی 16 هزار و 200 تومان اعلام می‌شد؛ کف قیمت میلگرد که تا 15 هزار الی 15 هزار و 200 تومان کاهش یافته بود از روز پنجشنبه بنای افزایش گذاشت و فعلا به رقم 15 هزار و 300 الی 15 هزار و 600 تومان رسیده است.

نرخ روز نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی جز شرکت‌های ناب تبریز، شکفته و ظهوریان که ثابت بودند در مابقی کارخانه‌ها با افزایش 100 الی 200 تومانی اعلام قیمت شدند. قیمت تیرآهن نیز در عمده شرکت‌ها افزایش 10 الی 90 هزار تومانی تجربه کرد اگرچه چند کارخانه هم ثبات قیمت داشتند.

قیمت قوطی پروفیل روز گذشته در عمده مبادی فروش افزایش 300 الی 1000 تومانی داشت؛ قیمت انواع لوله‌ها از جمله لوله گازی، لوله مبلی، داربستی و ... نیز به همین میزان افزایش قیمت را تجربه کردند.

براساس آمار از پنجشنبه گذشته تا امروز قیمت قوطی آهن در مقایسه با سایر محصولات فولادی بیشترین افزایش را داشته است به طوری که قوطی پروفیل ضخامت 2 میلیمتر فولاد مبارکه تا هفته گذشته حدود 22 هزار تومان معامله می‌شد اما همین محصول امروز 22 هزار و 600 الی 22 هزار و 800 تومان اعلام می‌شود.

قیمت ورق سیاه در کارخانه فولادمبارکه افزایش 200 الی 500 تومانی داشت اما در سایر کارخانه‌ها ثابت بود؛ همچنین قیمت ورق گالوانیزه، ورق رنگی و ورق روغنی نیز مانند اغلب مقاطع فولادی افزایش 200 تومانی داشت، اما چند کارخانه ورق رنگی از جمله هفت الماس تغییر قیمت نداشتند.

براساس آمار موجود بازار رکودی آهن متأثر از نوسانات افسارگسیخته دلار، در ابتدای روز با اقبال هیجانی تقاضای سرمایه‌ای محدودی مواجه شد اما با افزایش نرخ اهن آلات همین میزان از تقاضا نیز فروکش کرد.

تجربه ثابت کرده افزایش قیمت مانع از خرید سرمایه‌ای می‌شود و به عبارتی خرید سرمایه‌ای به محرکی قوی‌تر نیاز دارد در غیر اینصورت روی قیمتهای جدید مقاومت خواهد کرد، مگر اینکه این روند تحت عوامل محیطی و تأثیرگذار خیلی قوی مانند تداوم تقاضای مصرفی واقعی، استمرار داشته باشد. اما اگر غیر از این باشد به دلیل اینکه بازار خالی از جریان تقاضای مداوم و منظم و نیز هم‌تراز با حجم عرضه است، دوباره از بین خواهد رفت.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که روز گذشته حدود 68 هزار و 700 تن شمش بلوم عرضه شد که نرخ پایه آن 14 هزار و 968 تومان در نظر گرفته شده بود، گویا حدود 2 هزارتن شمش مبادله شده که معادل 2/9 درصد است. از کل محصولات فولادی تنها 307 هزار و 224 تن به تابلوی معاملات راه پیدا کرد که معادل 19/1 درصد برآورد شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: آرامش در بازار آهن برخلاف بازار ارز

امروز نیز حدود 42 هزار تن آهن اسفنجی بریکت عرضه می‌شود که نرخ پایه آن حدود 9 هزار و 249 تومان در نظر گرفته شده است و در مقایسه با آخرین عرضه حدود 1/06 درصد افزایش دارد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)