بازار آهن و فولاد در مردادماه

بازار آهن و فولاد در مردادماه

با توجه به برخی عوامل داخلی و جهانی، کاهش نرخ مواد اولیه، کاهش تقاضا و سایر عوامل اثرگذار، پیش‌بینی می‌شود محصولات فولادی از جمله شمش و میلگرد همچنان سیری نزولی داشته باشند.

آهن پرایس: خبرها از بازار آهن گویای استمرار سیر کاهشی و ثبات قیمت روزانه آهن آلات است، به طوری که تقریبا کلیه محصولات فولادی ریزش قیمت داشتند و بازار آهن و فولاد در نخستین روز تابستان با افت نرخ محصولات فولادی توأم بود.

بازار ارز نیز که در چند روز گذشته نوسانات چشمگیری نداشت، پس از افزایش تدریجی، خود را به کانال 32 هزار تومانی رساند. قیمت دلار در نخستین روز هفته با کمی افزایش در بازار آزاد حدود 32 هزار و 150 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن آلات

نخستین روز هفته با موجی از کاهش قیمت‌ها همراه بود و قیمت میلگرد آجدار بازهم 200 الی 300 تومان ریزش کرد به طوری که کف قیمت به 16 هزار و 300 الی 16 هزار و 600 تومان رسید که میزان کاهش آن نسبت به چهارشنبه هفته گذشته حدود 260 تومان ثبت شد.

نرخ روز پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، مانیسمان و ... نیز کاهش چشمگیری داشتند و در اکثر مبادی فروش به طور میانگین 500 الی 700 تومان کاهش قیمت مشهود بود، به طوری که نرخ این محصول عمدتا حول 21 هزار و 300 الی 21 هزار و 600 تومان اعلام می‌شد.

نرخ روز ناودانی و نبشی نیز روندی نزولی داشت و اکثر شرکت‌ها محصولات خود را حدود 200 الی 300 تومان کاهش دادند. نرخ روز تیرآهن در بخش کیلوفروشی تقریبا ثابت بود و در بخش شاخه‌فروشی نیز افزایش 20 الی 50 هزار تومانی در برخی شاخه‌های ذوب آهن اصفهان مشاهده شد. برخلاف ریزش قیمت کلیه مقاطع فولادی، تیراهن در برابر کاهش‌ها مقاومت کرده و با میلگرد کیلویی حدود 2 الی 3 هزار تومان اختلاف قیمت دارد.

قیمت ورق سیاه و انواع آن در اغلب شرکت‌ها ثبات داشت، همچنین قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز بدون تغییر قیمت اعلام شد.

براساس گزارش‌ها از بازار بورس نیز روز گذشته از 38 هزار تن شمش بلوم تنها 10 هزار تن به فروش رسید که بیانگر عدم استقبال از این محصول است، همچنین کل 50 تن ناودانی عرضه شده نیز با قیمت 16 هزار و 911 تومان مورد معامله قرار گرفت.

همچنین طبق آمار کف نرخ شمش صادراتی ایران هفته گذشته 461 دلار معامله شد که از آذرماه سال 99، پایین‌ترین قمیتی است که برای آن ثبت شده است.

 گفتنی است نرخ این محصول نسبت به فروردین ماه در هر تن حدود 240 دلار ریزش کرده است. نرخ شمش صادراتی CIS هم نوسان چندانی نداشته و حدود 563 دلار در هرتن به فروش ‌رسید.

رکود جهانی فولاد که حاصل افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا است مهمترین عامل رکود و کاهش نرخ فولاد در جهان به شمار می‌رود که پالس آن به بازار آهن داخل ایران نیز رسیده و در کنار این عامل، ثبات تقریبی نرخ دلار و پایان یافتن محدودیت مصرف برق و کاهش ساخت‌وسازها به کاهش چشمگیر قیمت میلگرد منجر شده است، به طوری که در چنین شرایطی نمی‌توان چشم‌انداز روشنی برای بازار داخلی متصور شد.

اما به‌رغم نوسانات کاهشی، تقاضایی برای این محصول وجود ندارد و همین امر به رکود بازار داخلی منجر شده است. در همین زمینه محمد اعتباری فعال بازار مقاطع فولادی اظهار کرد که طبق اعلام بورس کالا، از یک مردادماه نرخ تیرآهن و میلگرد تابعی از نرخ فولاد خواهد بود و نرخ این محصولات به ترتیب 14 و 11 درصد از نرخ تمام شده فولاد قیمتگذاری خواهد شد که این خبر خود عاملی برای پیشگیری از رشد قیمت‌ها بود.

در کنار کاهش جهانی فولاد و میلگرد، شاهد کاهش 100 دلاری نرخ فولاد در روز چهارشنبه بودیم، علاوه‌براین طبق اخبار نرخ مواد اولیه مانند سنگ آهن و گندله نیز ریزش داشته است.

با این اوصاف به نظر می‌رسد به‌رغم حمایت تولیدکنندگان از شمش فولادی در هفته جاری، احتمالا قیمت این محصول به کانال 12 هزار تومانی برسد و روی قیمت 12 هزار و 500 تومان به فروش برسد.

به این ترتیب عدم استقبال خریداران از میلگرد بورسی 14 هزار تومانی که نرخی بالاتر از بازار دارد، امری طبیعی است، از سوی دیگر ترس از ریزش بیشتر قیمت‌ها آهن‌فروشان را به تعجیل در فروش محصولات خود وامی‌دارد که این امر ممکن است کاهش قیمت‌ها را در پی داشته باشد.

اعتباری در ادامه بیان کرد: در آخرین عرضه نرخ نهایی میلگرد بورسی حدود 16 هزار تومان بود که استقبال چندانی نداشت، به طوری که از 120 هزار تن میلگرد عرضه شده، تنها 60 هزار تن مورد معامله قرار گرفت.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تنظیم بازار با احیای صادرات فولاد

به اعتقاد این فعال فولادی، بعید به نظر می‌رسد که در ماه جاری شاهد رونق بازار آهن باشیم زیرا هنگامی که بازار باید در اوج رونق خود باشد نه ساخت‌وسازی انجام می‌شود و نه تقاضایی وجود دارد.

اگر اوضاع به همین ترتیب ادامه پیدا کنند به دلیل نبود نقدینگی کارخانه‌ها ممکن است با افت تولید مواجه شوند، با این حساب در شرایط فعلی به نظر می‌رسد احیای صادرات و تقویت آن بهترین راه‌حل باشد. با توجه به اینکه نرخ شمش و میلگرد حدود 100 دلار فاصله قیمتی دارد، صادرات میلگرد منطقی به نظر می‌رسد.

با توجه به شرایط جهانی فولاد و رکود بازار داخلی، به نظر می‌رسد اگر تحرکی در این بازارها ایجاد نشود و افزایش قیمتی اتفاق نیفتد ممکن است نرخ میلگرد به زیر 16 هزار تومان نیز ریزش کند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)