بحران در صنعت فولاد ایران

بحران در صنعت فولاد ایران
بحران در صنعت فولاد ایران

صنعت فولاد ایران در شرایط رو به رشدی قرار داشت اما وجود دو مشکل بزرگ بر سر راه آن، این روند را به تاخیر انداخت. مشکل اول افزایش تعرفه های وارداتی فولاد از ایران به اروپاست و مشکل دوم پیشنهاداتی مبنی بر تحریم های جدید ایران از سوی امریکا می باشد. ایران در سال هایی که با تحریم مواجه بود، مجبور شد تا سرمایه گذاری های خود را  در صنایع دیگری به غیر از نفت و گاز افزایش دهد و با این کارا موجب افزایش ...

صنعت فولاد ایران در شرایط رو به رشدی قرار داشت اما وجود دو مشکل بزرگ بر سر راه آن، این روند را به تاخیر انداخت. مشکل اول افزایش تعرفه های وارداتی فولاد از ایران به اروپاست و مشکل دوم پیشنهاداتی مبنی بر تحریم های جدید ایران از سوی امریکا می باشد.

ایران در سال هایی که با تحریم مواجه بود، مجبور شد تا سرمایه گذاری های خود را  در صنایع دیگری به غیر از نفت و گاز افزایش دهد و با این کارا موجب افزایش سهم اقتصاد از این صنایع شد. ایران در این سال ها که در تحریم به سر می برد، توانست تا قدرت خود را در اقتصاد افزایش دهد، البته کمبود منابع مالی و وجود محدودیت در صادرات، سبب شد تا این صنعت با تمام توان و پتانسیل رشد نکند.

با بیرون آمدن ایران از تحریم، صنعت فولاد هم همانند صنعت نفت توانست رشد کند. با لغو تحریم ها، میلیارد ها دلار پول، وارد صنعت فولاد شد، اگرچه این مقدار وارد شده همچنان با نیاز صنعت فولاد فاصله داشت، اما موجب شد تا حجم تولید افزایش یافته و از نظر حجم تولید، در جایگاه چهاردهم دنیا قرار بگیرد. کشور های صنعتی نگران این جایگاه و قدرت ایران در جهان هستن، زیرا اتحادیه اروپا پیشنهاداتی مبنی بر افزایش تعرفه های وارداتی ایران داده است. همچنین امریکا هم تحریم های جدیدی را در برابر فعالیت های موشکی ایران پیشنهاد داده است. این دو سیاست از سوی امریکا و اتحادیه اروپا است که می تواند دوباره صنعت تازه جان گرفته ایران را تهدید کند.

تحریم امریکا

طرح پیشنهادی امریکا برای تحریم ایران، ضعیف تر از تحریم های گذشته است و تاثیر چندانی بر روی اقتصاد ایران نمی گذارد اما با اجرایی شدن این طرح، تمام جهان می فهمند که امریکا به توافق های هسته ای پایبندی ندارد و این عدم پایبندی پیامدهای ناگواری برای فعالان اقتصادی دنیا به همراه دارد. با توجه به تحریم های مطرح شده از سوی امریکا، اگر این بار هم این تحریم ها اجرا شود بانک های بزرگ و همچنین موسسات مالی بین المللی از سرمایه گذاری در ایران خود داری می کنند، زیا به دنبال وضع این تحریم ها، تحریم های بزرگتری نیز وضع می شود و فعالیت اقتصادی آن ها در ایران با مشکل مواجه خواهد شد. حتی در شرایطی که کشورهای اروپایی هم از این تحریم ها حمایت نکنند، بازهم بانک ها و موسسات مالی دچار تردید خواهند شد، این تردید به دلیل اتصال نداشتن ایران به شبکه مالی و اقتصادی ایران است که این موضوع برای آنها مشکل ساز خواهد شد. بنابر این این تحریم ها که در ظاهر ارتباطی به صنعت فولادسازی ندارد، می تواند ریشه این صنعت را سست کرده و آسیب جدی به آن وارد کند.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

 

 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)