بررسی بازارآهن در خردادماه 1402

بررسی بازارآهن در خردادماه 1402

خرداد ماه شاهد بازاری آرام در غالب زیرمجموعه‌های بازار آهن و فولاد بودیم و تغییر قیمت قابل ملاحظه‌ای در این ماه مشاهده نشد.

با اینکه در هفته اول قیمت‌ها به طور جسته و گریخته افزایشی بود اما تا پایان ماه این روند به تدریج فروکش کرد و تا پایان ماه عمده قیمت‌ها ثابت و کاهشی اعلام شد؛ به طوری که در انتهای ماه کف قیمت میلگرد مقاومت 25 هزار تومانی خود را شکست و وارد کانال 24 هزار تومانی شد.

از اصلی‌ترین فاکتورهایی که موجب آرامش بازار در یک ماه اخیر بود می‌توان به نوسانات محدود نرخ دلار اشاره کرد.

به عنوان نمونه قیمت دلار در ابتدای ماه 52 هزار تومان اعلام می‌شدا اما در پایان روی کانال 48 هزار تومان قرار گرفت. حتی در اواسط خرداد به 46 هزار تومان نیز رسید اما در نهایت در کانال 48 هزار تومان قرار گرفت.

قیمت دلار که خود تحت تأثیر اخبار سیاسی مثبت بود در کنار پارامترهای دیگری مانند آزادسازی پول‌های بلوکه شده، تبادل زندانیان، مذاکرات ایران و آمریکا، سفر وزیر خارجه عربستان و گشایش سفارت عربستان در ایران، سفر پادشاه عمان به ایران، سختگیری‌های سامانه‌ای، مالیاتی و محدودیت‌های خرید و فروش در بورس، کاهش قیمت محصولات صادراتی، اوضاع مبهم بازارهای جهانی و اقتصاد سردرگم چین که بازار کامودیتی‌ها را آشفته کرده بود، به ثبات قیمت‌ها و رکود عمیقی در این بازار منجر شد.

در حدی که تقاضای مصرفی و تقاضای سرمایه‌ای با امید کاهش بیشتر قیمت‌ها به طور چشمگیری کاهش یافت و ارائه برخی تخفیفات و پدیده زیرفروشی هم گزارش شد. 

در واقع می‌توان گفت بازار آهن در ماه پایانی بهار دچار نوعی واگرایی منفی بود، به عبارتی انتظار می‌رفت اِعمال محدودیت مصرف برق فولادسازان از اواسط خرداد، احتمال کمبود محصولات فولادی در بازار و اجرای افزایش 30 درصدی کرایه حمل بار، قیمت آهن آلات را در مسیر افزایشی قرار دهد اما سیاست‌های انقباضی دولت و فاکتورهایی که اشاره شد اثرات این پارامترها را خنثی کرد.

در نهایت به نظر می‌رسد اگر سیاست‌های فعلی و پارامترهای اثرگذار در قیمت آهن کیلویی همچنان ادامه‌دار باشد، بازار آهن در روزهای آینده سیر ثابتی داشته باشد که این امر هم منوط به تداوم سیاست‌های دولت است و اظهارنظر قطعی در باره اوضاع بازار آهن عملا دشوار است.

تا گزارش بعدی منتظرما باشید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • سبحان
    سبحان 1402/04/04 - 21:25 پاسخ

    حاج خانوم خیلی خوب و شسته و رفته بود فقط میشه مثلا بگی چه زمانی برای خرید ملگرد مناسبتره؟