بررسی بازارآهن در هفته دوم اسفندماه

بررسی بازارآهن در هفته دوم اسفندماه

در دومین هفته اسفندماه جهش قیمت‌ها با شتاب و توالی بیشتری در کلیه بازارها همراه بود و به‌رغم تلاش بانک مرکزی برای کنترل قیمت دلار، تنها در روز شنبه 5 هزار تومان افزایش داشت.

اما قیمت دلار به این مقدار از افزایش بسنده نکرد و از کانال 60 هزار تومانی نیز فراتر رفت از همین رو بانک مرکزی با تزریق دلار در بازار، در پایان هفته کاهش التهابات بازار ارز را رقم زد و قیمت دلار تا کانال 54 هزار تومان عقب‌نشینی کرد.

بازار آهن نیز که پابه‌پای دلار رو به افزایش بود تحت تأثیر نوسانات هیجانی، روزانه هزار الی 2 هزار تومانی افزایش داشت طوری که قیمت میلگرد کانال 30 هزار تومانی را هم رد کرد و میلگرد سایز 14 حتی به کیلویی 35 هزار تومان رسید.

بازار تیرآهن هم که بی‌ثبات‌ترین بازار بود بی‌وقفه افزایش قیمت داشت طوری که هر شاخه تیرآهن 16 در کمتر از یک هفته با افزایشی 2 میلیونی به 8 میلیون و 400 هزار تومان رسید.

با نزدیک شدن به پایان هفته و عقب‌نشینی قیمت دلار و برخی اقدامات و تمهیدات بازارساز، با وجود مقاومت برخی از مبادی خصوصی، قیمت اهن الات نیز اصلاح داشت و کمی از جو سنگین منفی حاکم بر بازار آهن کاسته شد، طوری که در کمتر از دو روز نرخ میلگرد 25 درصد ریزش کرد و اغلب محصولات فولادی 2 الی 4 هزار تومان کاهش قیمت داشتند.

البته بخشی از این اصلاح قیمت‌ها را می‌توان به حل مشکل گاز در برخی واحدهای تولیدی، معاملات بورس کالا، کاهش قیمت شمش و افزایش حجم عرضه‌ها نسبت داد.

همچنین وزارت صمت هم جهت تعدیل بازار و کنترل قیمت‌ها دستورالعملی مبنی بر عرضه کلیه محصولات در بورس کالا براساس ارز نیمایی ابلاغ کرد که از 13 اسفند اجرایی می‌شود.

در کنار همه‌ی عواملی که بیان شد تأثیر روانی اخبار سیاسی از جمله سفر گروسی، نشست حکام و موضع اروپا در قبال سپاه روی بازار را نیز باید در نظر گرفت.

با همه این تفاصیل با در نظر گرفتن کلیه مواردی که بیان شد احتمال می‌رود در روزهای باقی مانده از سال روند اصلاح قیمت‌ها ادامه‌دار باشد و نرخ محصولات فولادی کاهش قیمت چشمگیری رو تجربه کنند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • سعید مازندرانی
    سعید مازندرانی 1401/12/13 - 10:11 پاسخ

    قیمت کاهش دارد تا سال جدید