بررسی روند بازار آهن و فولاد

بررسی روند بازار آهن و فولاد

روند افزایشی قیمت آهن آلات نخستین روز هفته نیز در غالب زیرمجموعه‌های بازار آهن و فولاد تداوم داشت و به طور میانگین افزایش 100 الی 500 تومانی در بازار آهن مشاهده شد. با فروکش کردن هیجان بازار دلار با عرضه اسکناس در سلیمانیه عراق، قیمت دلار تا کانال قیمتی 44 هزار تومانی اصلاح شد...

آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد از ادامه روند افزایشی قیمت روز آهن آلات در نخستین روز کاری هفته حکایت دارد به طوری که در اغلب زیرمجموعه‌های بازار بین 100 الی 500 تومان رشد قیمت مشاهده شد.

بازار ارز اما با کمی اصلاح مواجه بود و قیمت دلار کاهش جزئی داشت، به طوری که هر دلار در بازار آزاد حدود 44 هزار و 790 تومان مبادله شد. به نظر می‌رسد هیجان ناشی از جلوگیری آمریکا از انتقال دلار از بانک‌ها و صرافی‌های عراق به ایران کاهش یافته و عرضه اسکناس در سلیمانیه عراق پالس کاهشی به دلار داده است.

تحلیل روزانه نوسانات بازار آهن

گزارش‌ها از بازار آهن حاکی است که قیمت روز میلگرد آجدار در اکثر شرکت‌ها بین 100 الی 500 تومان افزایش داشت اگرچه در برخی کارخانه‌ها قیمت‌ها تغییری نداشت. محدوده قیمت‌های پیشنهادی مبادی فروش میلگرد آجدار عمدتا در کف قیمتی 20 هزار و 200 تومان و سقف قیمت 21 هزار و 500 تومان اعلام شد.

قیمت نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی نیز در اکثر مبادی فروش بین 200 الی 400 تومان افزایش داشت و چند کارخانه از جمله کارخانه نستا و آونگان بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

قیمت تیرآهن نیز همسو با سایر مقاطع فولادی روندی افزایشی داشت و هر شاخه تیرآهن بین 10 الی 150 هزار تومان با افزایش قیمت همراه بود. قیمت روز قوطی پروفیل در غالب مبادی فروش ثابت بود اما در برخی کارخانه افزایش و کاهش قیمت هم مشاهده شد؛ همچنین قیمت روز لوله داربستی، صنعتی، اسپیرال و سایر لوله‌ها در غالب کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت بود.

انواع ورق سرد و گرم نیز نوسانات متعددی داشتند؛ به این صورت که قیمت ورق گالوانیزه، ورق رنگی و روغنی در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شدند. قیمت ورق سیاه نیز در اکثر شرکت‌ها ثبات داشت اما قیمت ورق آهن فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها 200 تومان افزایش داشت.

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته حاکی است که 23 درصد از 45 هزار و 150 تن شمش بلوم معامله شد که معادل 10 هزار و 750 تن است. نرخ پایه این محصول 19 هزار و 537 تومان تعیین شده که گویای افزایش 3/4 درصدی نرخ این محصول است.

همچنین حدود 624 تن میلگرد کلاف عرضه شد قیمت میلگرد کلاف عرضه شده 21 هزار و 331 تومان اعلام شد که حاکی از رشد 4/5 درصدی نرخ میلگرد کلاف است. گفتنی است از 38 هزار تن آهن اسفنجی عرضه شده، کل محصول با قیمت نهایی 12 هزار و 337 تومان به فروش رسید بیانگر افزایش 25 درصدی نرخ پایه این محصول است.

در معاملات آهن اسفنجی روز گذشته عرضه سلف 2 هزار تنی فولاد شادگان برای تحویل 30 بهمن، حدود 2 هزار تومان ارزان‌تر از میانگین نرخ نقدی سایر عرضه‌ها معامله شد که به نظر می‌رسد این امر به معنی انتظار متقاضی برای پایان محدودیت‌های گازی تا پایان ماه جاری و کاهش نرخ محصولات فولادی است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش قیمت در بازار نیمه تعطیل

گزارش‌ها از بازار جهانی فولاد نیز بیانگر افزایش نرخ محصولات فولادی است، به این صورت که اسلب صادراتی ایران در هر تن 530 دلار اعلام شد و بیلت صادراتی نیز حدود 543 دلار در هر تن به فروش می‌رسد.

همچنین اسلب صادراتی منطقه CIS در هر تن 620 دلار اعلام می‌شود که بیانگر ثبات نرخ این محصول است و قیمت بیلت صادراتی این منطقه نیز با افزایش 2 دلاری، در هر تن 556 دلار به فروش رسید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • Afshin.m
    Afshin.m1401/11/25 - 20:34 پاسخ

    اگه کل نظام تونستن بازار کنترل کنن اونوقت آمریکا غلطی نمیکنه