تأثیر افت قیمت دلار بر بازار فولاد

تأثیر افت قیمت دلار بر بازار فولاد
تأثیر افت قیمت دلار بر بازار فولاد

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، نگاهی به قیمت‌ های محصولات مختلف فولادی و پتروشیمی در بورس‌کالا و مقایسه دو ماه تیر و خرداد نشان می‌ دهد روند کاهشی قیمت ارز از یک سو و رکود در بخش تقاضا از سوی دیگر دو موضوعی بوده که این دو بازار را در این مدت تحت‌ تاثیر قرار داده است...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، نگاهی به قیمت‌ های محصولات مختلف فولادی و پتروشیمی در بورس‌کالا و مقایسه دو ماه تیر و خرداد نشان می‌ دهد روند کاهشی قیمت ارز از یک سو و رکود در بخش تقاضا از سوی دیگر دو موضوعی بوده که این دو بازار را در این مدت تحت‌ تاثیر قرار داده است.
از این رو میانگین قیمت در مورد محصولات فولادی به ‌عنوان مثال سبد میلگرد مخلوط در بورس‌کالا در خرداد ماه رقمی معادل ۳۹۰۰ تومان بوده که این رقم در تیر ماه به ۳۶۰۰ تومان کاهش یافته است. تیر آهن مخلوط نیز که در خرداد ماه به ‌طور میانگین به قیمت ۳۸۸۰ تومان عرضه و معامله شد، در تیر ماه با حدود ۳۰۰ تومان افت رو به‌ رو شد و این میزان کاهش برای شمش به ۳۵۰ تومان رسیده است. این در شرایطی است که در بازار محصولات پلیمری نیز شرایط نسبتا مشابهی اما با شدتی کمتر مشاهده می ‌شود؛ به‌ طوری‌که قیمت‌ ها در این بازار حداکثر ۵ درصد کمتر از قیمت‌ های خرداد ماه معامله می ‌شوند ولی در بازار فولاد این تغییر به ۱۰ درصد نیز رسیده است.
کارشناسان معتقد هستند افت قیمت دلار باعث شد تا قیمت اغلب محصولات پایه در بازار آزاد با کاهش رو به‌ رو شود، اما به ‌عنوان مثال در بازار محصولات پتروشیمی رشد قیمت دلار نیمایی مانع از آن شد که قیمت‌ ها با بازار آزاد همراهی کنند.  میزان تقاضا برای انواع محصولات پایه در بازار با نوسانات زیادی رو به‌ رو است. تقاضا برای محصولات پتروشیمی در بازار آزاد و بورس‌کالا در برخی هفته‌ ها بهبود می‌ یابد، اما این میزان بهبود در مقایسه با ارقام استاندارد و میانگین‌ های تاریخی قابل اعتنا نیست. آنچه بازار محصولات پلیمری در یک دوره بلند مدت نشان داده معاملات ۷۰ هزار تنی برای هفته است درحالی‌که در بهترین حالت میزان معاملات در هفته‌های اخیر به زحمت به ۴۰ هزار تن می‌رسد که از میانگین بسیار فاصله دارد که این موضوع در مورد بازار فولاد  نیز صادق است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)