تأمل آهن‌فروشان در معاملات

تأمل آهن‌فروشان در معاملات
تأمل آهن‌فروشان در معاملات

آهن پرایس: قیمت روزانه آهن آلات از ابتدای هفته که در ثبات بود، با پایان هفته نیز شاهد استمرار و تعمیق رکود ایجادشده در بازار بودیم که علل آن در ادامه تشریح خواهد شد، اما آنچه روز گذشته در بازار آهن و فولاد رخ داد ...

آهن پرایس: قیمت روزانه آهن آلات از ابتدای هفته که در ثبات بود، با پایان هفته نیز شاهد استمرار و تعمیق رکود ایجادشده در بازار بودیم که علل آن در ادامه تشریح خواهد شد، اما آنچه روز گذشته در بازار آهن و فولاد رخ داد ثبات عمده محصولات و کاهش جزئی قیمت‌ها بود.

نرخ ارز نیز که دچار نوسانات افزایشی بود پس از لمس کانال 28 هزار تومانی روز گذشته عقبگرد کرد و مجددا وارد کانال قیمتی 27 هزار تومانی شد به طوری که در بازار آزاد به قیمت 27 هزار و 830 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

همانطور که پیش‌بینی می‌شد روز گذشته بازار آهن بیشترین تأثیر را از خبر تعیین عوارض صادرات گرفت از همین رو رکود گسترده‌ای در بازار حاکم بود به طوری که قیمت میلگرد آجدار در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد اما کاهش 50 الی 250 تومانی هم داشت.

اما قیمت روز نبشی و ناودانی در همه مبادی فروش بدون تغییر بود و این ثبات قیمت در نرخ تیرآهن نیز مشهود بود به طوری که جز افزایش 10 الی 80 هزار تومانی در شاخه‌های پرفروش تیر ذوب اهن اصفهان، سایر مبادی فروش هم در بخش کیلوفروشی و هم در بخش شاخه‌فروشی بدون تغییر قیمت محصولاتشان را عرضه کردند.

انواع لوله‌های داربستی، گازی و... و همچنین قیمت پروفیل‌ها که در نوسان بود علاوه‌بر ثبات نسبی، کاهش 200 تومانی و افزایش 100 تومانی هم داشت.

قیمت روز ورق سیاه نیز نوسانات متعددی داشت اما غالب شرکت‌ها حدود 100 الی 300 تومان نرخ این محصول را افزایش دادند، در حالی که قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی مانند اکثر محصولات فولادی با ثبات قیمت اعلام شدند.

همانطور که بیان شد آهن‌فروشان که در بهت و سردرگمی ناشی از اخبار گوناگون به سر می‌برند این روزها با بلاتکلیفی دست و پنجه نرم می‌کنند و به طور طبیعی در این شرایط نیز معامله چندانی رخ نمی‎‌دهد و علاوه‌بر کمبود تقاضا و نبود مشتری، فروشندگان نیز از فروش محصولات خود اجتناب می‌کنند، از این رو خرید و فروش قابل ملاحظه‌ای مشاهده نمی‌شود.

در بررسی علل این اوضاع می‌توان به مهمترین آن یعنی اخذ عوارض سنگین صادراتی که این روزها محور بحث و مناقشه فعلان این حوزه قرار گرفته است، اشاره کرد. عامل مهم و تأثیرگذار دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد اخبار مربوط به احتمال قطعی برق در ماه اردیبهشت است که البته آنطور که به نظر می‌رسد با خبر سیاست جدید وزارت صمت، این خبر به حاشیه راند شده است و نوسان قیمت ناشی از آن را تحت‌الشعاع قرار داده است.

مواردی از جمله قیمت‌های جهانی و افزایش نرخ مواد اولیه، تورم روزافزون و عوامل متعدد دیگری در ایجاد شرایط فعلی نقش پررنگی ایفا می‌کند که نتیجه آن نابسامانی بازار، عدم تناسب قیمت‌ها و کاهش معاملات و بلاتکلیفی در بازار عرضه و تقاضا است.

به گزارش آهن پرایس، عواملی که ذکر شد شرایط پیچیده‌ای را در بازار آهن و فولاد رقم زده است به طوری که هرگونه پیش‌بینی دقیق از آینده بازار مبهم را ناممکن می‌سازد.

در همین زمینه حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه فروشندگان در شرایط فعلی 3 عامل مهم را محرک اصلی قیمت آهن آلات دانست که هیچ توجیهی ندارد و هرچه زودتر باید قیمت محصولات تعدیل شود.

وی به افزایش 2 هزار تومانی نرخ محصولات فولادی از ماه‌های پایانی سال اشاره کرد و افزود: اگرچه در ابتدای هر سال به تأثیر از افزایش نرخ سوخت و دستمزد، هزینه حمل و نقل و سایر موارد جانبی دیگر، نرخ محصولات تولیدی نیز با افزایش نسبی توأم می‌شود اما این افزایش‌ها چندان چشمگیر نیست و رشد قیمت فزاینده‌ای که در بازار فعلی مشاهده می‌شود توجیه عقلانی ندارد.

رستگار در ادامه 3 عامل اصلی را مسبب ایجاد شرایط فعلی دانست و بیان کرد: یکی از این عوامل جنگ بین روسیه و اوکراین است که موجب نابسامانی در بازارهای جهانی و افزایش قیمت کامودیتی‌ها شد که طبیعتا بازار داخلی نیز تحت تأثیر این اتفاق قرار گرفت.

رستگار عامل بعدی را افزایش قیمت مواد اولیه از جمله شمش را موجب افزایش نرخ محصولات دخلی دانست و تشریح کرد: رشد نرخ شمش عرضه شده در بورس کالا به افزایش قیمت سایر محصولات در بازار آزاد منجر خواهد شد، وی همچنین کمبود عرضه محصولات در بازار را نیز یکی از عوامل گرانی دانست.

وی در ادامه اظهار کرد: با اینکه 3 عامل ذکرشده به نوعی بی‌نظمی و سردرگمی در بازار آهن منجر شده است اما این افزایش قیمت هیچ توجیهی ندارد و حاصل آن کاهش معاملات اهن الات است، از همین جهت احتمال دارد در هفته پیش رو شاهد نوعی تعادل قیمت در محصولات فولادی باشیم.

واکنش‌ها به عوارض سنگین صادراتی

در پی تعیین عوارض سنگین صادرات بر کلیه محصولات زنجیره فولاد توسط وزرت صمت، اعتراضات گسترده‌ای رقم خورد که در پی آن تبعات این تصمیم نیز توسط فعالان حوزه فولاد بررسی شد.

به همین جهت انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز در نامه‌ای خطاب به وزارت صمت درخواست لغو این مصوبه را داشت و در نامه مذکور آسیب‌های این تصمیم را برشمرد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن در بهت عوارض صادرات

 در همین زمینه سعید عسگرزاده دبیر انجمن سنگ آهن ایران اجرای این تصمیم را نوعی خودتحریمی تلقی کرد و افزود: در شرایط فعلی که روسیه از بازارهای هدف صادرات حذف شده و سایر کشورها در رقابت برای تصاحب این جایگاه و بازار هدف هستند، مسئولان مربوطه کشور ما با تصمیمات خلق‌الساعه و غیرکارشناسی گل به خودی می‌زنند و به نوعی به حذف خود از بازارهای صادراتی اقدام می‌کنند.

وی در ادامه افزود: عوارض 22 درصدی که برای سنگ آهن تعیین شده است، اخذ آن به صورت پلکانی انجام می‌شود به طوری که با تغییر اختلاف قیمت داخلی و خارجی محصول، تعرفه عوارض آن نیز تغییر می‌کند که این امر به ایجاد حباب در قیمت محصولات داخلی منجر می‌شود تا بدین وسیله فاصله قیمت محصولات داخلی با صادراتی کاهش بیابد.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران تصمیم جدید وزارت صمت را با احکام دائمی برنامه‌های توسعه در تعارض دانست و گفت: این امر به تولید و رونق کسب و کار لطمه خواهد زد و همچنین مسیری که این تصمیم برای تصویب طی کرده با مقررات و قوانین جاری کشور در تضاد است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)