تاثیر لغو برجام بر قیمت ها

تاثیر لغو برجام بر قیمت ها
تاثیر لغو برجام بر قیمت ها

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، در روز های اخیر مطالب زیادی در خصوص تاثیر لغو برجام بر قیمت مقاطع فولادی از جمله  قیمت تیرآهن و قیمت میلگرد منتشر گردید.  با توجه به تحولات پیش آمده پیرامون خروج از برجام آمریکا و مواجه ...

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، در روز های اخیر مطالب زیادی در خصوص تاثیر لغو برجام بر قیمت مقاطع فولادی از جمله  قیمت تیرآهن و قیمت میلگرد منتشر گردید.  با توجه به تحولات پیش آمده پیرامون خروج از برجام آمریکا و مواجه با چالش های احتمالی ایران با مسائل بین ‌المللی پیش رو، و با توجه به این که عمده برنامه ریزی های دولت در خصوص توسعه تولید فولاد تا سقف ۵۵ میلیون تن تا سال ۱۴۰۴ بر اساس توسعه بازارهای صادراتی و بر پایه برجام بنا نهاده شده بود.

از این رو فولادی‌ ها به افزایش عوارض صادرات سنگ‌ آهن دل خوش کرده‌ و از توازن در زنجیره فولاد سخن می‌گویند که در سال‌ های گذشته، زنجیره تولید و توازن فولاد ایجاد نشده و این موضوع به معنای جدایی تولید کنندگان مواد اولیه از کارخانه‌ های تولید فولاد است.
هر چند در سال‌ های اخیر کارخانه‌ های گندله‌ سازی و آهن اسفنجی توسعه یافته‌اند اما آنها نیز مسیر خودرا از کارخانه ‌های تولید فولاد جدا کرده‌اند. حالا همه آنها که برچسب خام فروشی را بر پیشانی دارند یک صدا فریاد می‌زنند که کنسانتره و گندله و... مسیر فرآوری را طی کرده و نباید شامل بخشنامه افزایش عوارض صادرات شود.

بنا بر اظهارات کارشناسان صنعت فولاد، صاحبان معادن که از کارخانه ‌های فولاد ‌سازی ناامید شده‌ اند در کنار معادن خود واحد های فولادی را ایجاد کردند تا زنجیره تولید را خودشان تکمیل کنند و به همین دلیل مواد اولیه به جای این که در کوره‌ ها به فولاد و ارزش افزوده بالا تبدیل شود در چرخه معدنی به ثمر نشسته است.

 میل به سرمایه‌ گذاری در معدن و غفلت از ارزش ‌آفرینی واقعی و پایدار، واحد های فولادی را در تامین مواد اولیه با چالش بسیار بزرگ مواجه کرده که کل زنجیره فولاد را تهدید می‌کند و بنا بر این می‌ توان گفت که افزایش عوارض صادرات مشکلی را حل نمی‌کند، مگر اینکه فولاد کاران بر سر میز مذاکره با معادن بنشینند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)