تحقق افزایش قیمت اهن آلات

تحقق افزایش قیمت اهن آلات
تحقق افزایش قیمت اهن آلات

آهن پرایس: روز دوشنبه قیمت روز آهن آلات در عمده مبادی فروش افزایش یافت و طبق آنچه انتطار می‌رفت، قیمت میلگرد آجدار پیشگام افزایش نرخ اهن الات بود، اما در عین حال شاهد ثبات قیمت برخی مقاطع فولادی نیز...

آهن پرایس: روز دوشنبه قیمت روز آهن آلات در عمده مبادی فروش افزایش یافت و طبق آنچه انتطار می‌رفت، قیمت میلگرد آجدار پیشگام افزایش نرخ اهن الات بود، اما در عین حال شاهد ثبات قیمت برخی مقاطع فولادی نیز بودیم.

درحالی بازار آهن و فولاد در مسیر افزایشی قرار گرفته بود که بازار ارز تمایل بیشتری به ثبات و حتی کاهش قیمت داشت، به طوری که روز دوشنبه قیمت دلار در بازار آزاد 26 هزار و 230 تومان به فروش رسید. روندی که بازار ارز در پیش گرفته کمی عجیب است زیرا انتظار می‌رفت به تأثیر از عوامل خارجی همچون جنگ روسیه و اوکراین افزایش بیابد اما ظاهرا تاکنون هیچ تأثیری از این رویداد نپذیرفته است.

تحلیل قیمت روزانه آهن

همانطور که چندی پیش در تحلیل‌های روزانه نیز مطرح شد، انتظار می‌رقت طبق سنوات گدشته قیمت آهن در ماه اسفند روند افزایشی را تجربه کند، حتی اگر کفه تقاضا کماکان سبک باشد و خرید آهن آلات رونق چندانی نگیرد.
بر همین اساس روز دوشنبه بسیاری از شرکت‌ها نرخ میلگرد را حدود 50 الی 300 تومان افزایش دادند، البته برخی از مبادی فروش همچنان با ثبات قیمت محصولات خود را عرضه کردند.
قیمت روز تیراهن ذوب اهن اصفهان نوسانات متعددی را تجربه کرد به طوری که در بخش شاخه‌فروشی حدود 10 الی 30 هزار تومان افزایش قیمت داشت و در بخش کیلوفروشی حدود 50 تومان کاهشی بود، اما سایر مبادی فروش با ثبات قیمت همراه بودند.
روند افزایشی روز دوشنبه در نرخ نبشی و ناودانی نیز مشهود بود به طوری که جز کارخانه ناب تبریز که ثابت بود سایر مبادی فروش حدود 30 الی 300 تومان با افزایش قیمت به فروش رسیدند.

البته این نوسان افزایشی در همه محصولات رخ نداد و جز یک کارخانه که افزایش 100 تومانی داشت مابقی شرکت‌ها نرخ روز پروفیل و انواع لوله داربستی، صنعتی و گازی را ثابت اعلام کردند. قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز بدون تغییر بود، همچنین ورق سیاه نیز ثابت اعلام شد.
ابلاغ افزایش 8 درصدی نرخ میلگرد نسبت به سقف قیمتی شمش، موج افزایشی را از اوسط هفته رقم زد و احتمال می‌رود این روند دامن سایر محصولات را نیز بگیرد و هفته آتی نیز افزایش نرخ اهن الات ادامه‌دار باشد.

اگرچه نامشخص بودن نتایج مذاکرات بازار آهن را در نوعی ثبات و رکود فرو برده بود اما گویا این عامل کمی بی‌اثر شده یا تأثیر عوامل داخلی بیشتر شده است.در حال حاضر رویدادهایی که در جهان روی داده است و همچنین با توجه به موقعیتی که ایران در آن قرار دارد، اگر درست تدبیر شود می‌توان به نفع کشورمان گام برداشت و منتفع شد، زیرا با وقوع جنگ اوکراین و روسیه، بسیاری از کشورها به تحریم روسیه اقدام کرده‌اند که نتیجه این عمل عدم ضادرات گاز به سایز کشورهاست.

 در نتیجه با توجه به شرایط فعلی اگر توافقات برجام صورت بگیرد ایران می‌توان با صادرات نفت بازارهای هدف را در دست بگیرد، همچنین با بهبود روابط اقتصادی با سایر کشورها می‌توان صادرات سایر محصولات از جمله محصولات نهایی فولاد را نیز رونق بخشید.
شایان ذکر است ک امروز تا ساعتی دیگر حدود 275 هزار تن محثولات فولادی در بورس کالا عرضه خواهد شد که شامل محصولاتی از جمله میبگردريال نبشی و ناودانی، تیراهن و ... است. ک.یا نرخ میلگرد نیز حدود حدود 14 هزار و 241 تومان تعیین شده است.

افزایش محصولات فولادی در سال آینده

آرش مرعشی مدیر عامل شرکت تولیدی و صنعتی گروه فولادیار کوروش در همین زمینه اظهار کرد که با جنگی که بین روسیه و اوکراین در گرفته است احتمال افزایش نرخ محصولات فولادی در بازارهای جهانی بالاست، زیرا با گذشته یک هفته از این واقعه افزایش 30 درصدی نرخ سنگ آهن، 20 درصدی اسلب و اقزایش 10 درصدی ورق در بازارهای جهانی کاملا مشهود است.
وی افزود: در بازار داخلی و بورس کالا هم شاهد افزایش نرخ این محصولات هستیم و آنطور که از اوضاع بازار برمی‌آید رویدادهای سایسی بر بازار آهن و قولاد اثر گذاشته و رشد قیمت میلگرد و بیلت را رقم زده است.

مرعشی در ادامه به کاهش قیمت ورق در بازارهای داخلی اشاره کرد و افزود: با توجه به کاهش تقاضا و رکودی که در کلیت بازار حاکم است و همچنین دستوری بودن نرخ این محصول برای تحقق شعار دولت مبنی بر ایجاد ثبات در بازار، قیمت این محصول به ثبات رسید، اما پر واضح است کاهش و ثبات نرخ محصولات بر اثر رکود تورمی موجود در کشور است.

وی در ادامه تأکید کرد: با بررسی همه عوامل موجود افزایش نرخ کلیه محصولات فولادی در سال پیش رو امری قطعی است و شرایطی که بازار آهن در حال حاضر آن را تجربه می‌کند موقتی است، از طرفی هم جنگ روسیه و اوکراین شرایط را دگرگون کرده و مشخص نیست مذاکرات به کجا منتهی خواهد شد.
مرعشی افزود: به دلیل افزایش قیمت جهانی فولاد، افزایش قیمت دلار نیمایی، افزایش دستمزدها، افزایش حامل‌ها انرژی و هزینه‌های تولید و همچنین افزایش تعرفه‌های گمرکی وارداتی، افزایش نرخ محصولات فولادی امری منطقی به نظر می‌رسد و با توجه به همه این عوامل باید واقع‌بینانه به بازار نگاه کرد و تصمیمات منطقی گرفت.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید : تلاش برای تعدیل قیمت آهن


افزایش نرخ مواد اولیه بر اثر جنگ

همچنین مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن کشور نیز با در نظر گرفتن اوضاع فعلی و جنگ اوکراین و روسیه اظهار کرد: به دلیل وقوع این جنگ،صادرات سنگ آهن اوکراین به کشورهای عضو اتحادیه اروپا متوقف شده که این امر به بالا رفتن نرخ محصولات فولادی منجر شده است و با تداوم جنگ روند افزایشی قیمتها دور از ذهن و انتظار نیست.

وی در ادامه بیان کرد: در صورت ادامه این شرایط آنچه در کوتاه مدت رخ خواهد داد افزایش قیمت نفت، فولاد و همچنین مواد اولیه است. زیرا اوکراین که پنجمین صادرکننده سنگ اهن جهان است که با وقوع جنگ فعلا متوقف شد است و طبق پیش بینی کارشناسان در ماه‌های آینده نرخ شمش و اسلب صداراتی ایران رونق گرفته و افزایشی خواهد بود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)