بازارفولاد متاثر از برجام و جنگ روسیه

بازارفولاد متاثر از برجام و جنگ روسیه
بازارفولاد متاثر از برجام و جنگ روسیه

آهن پرایس: بازار آهن ،فولاد و مسکن این روزهای پایانی سال انتظار می رفت پر رونق تر باشد اما کما فی السابق ماه های پیشین همچنان در سایه سنگین رکود به سر می برد، البته بعضا گفته می شود از این برجامکی که حاصل شده قیمت ها...

آهن پرایس: بازار آهن ،فولاد و مسکن این روزهای پایانی سال انتظار می رفت پر رونق تر باشد اما کما فی السابق ماه های پیشین همچنان در سایه سنگین رکود به سر می برد، البته بعضا گفته می شود از این برجامکی که حاصل شده قیمت ها کاهشی شده اما آیا صرفا کاهشی شدن در این سطح تورم پاسخگو است افت یکی دو درصدی قیمت آن هم صرفا در یک یا چند روز متوالی و پس از آن دوباره روند صعودی که دیگر افت قیمتی محسوب نمی شود در بهترین حالت می توان از آن به ثبات قیمتی یاد کرد. تا زمانی قدرت سمت خریدار افزایش نیابد اوضاع از این بهتر نخواهد شد. 

در بخش تولید کنندگان فولادی نیز فاز انتظار کاهشی قیمت مواد اولیه سایه افکنده چرا که تولیدات باید برای تولید کننده توجیه اقتصادی داشته باشد. در این اوضاع نامطلوب بازار آهن و فولاد جنگ اوکراین و روسیه هم تاثیر خود را بر نابسامانی ها خواهد گذاشت چرا که بازار سرمایه به خودی خود از سودآوری فولاد ناامید شده بود که با جنگ و التهابات ناشی از آن دیگر نور علی نور خواهد شد. مثلا در هفته پیشین شاخص کل بورس 0.4 درصد بالاتر رفته بود و در نقطه یک میلیون و 288 هزار و 337 واحدی قرار گرفت اما شاخص فلزات اساسی بر اساس اخبار مثبتی که از برجام دریافت شده بود  ارزش این سهم ها با چشم انداز بلند مدت پایین تر آمد و شاخص این گروه افتی در حدود 0.3 درصد را تجربه کرد.

البته قابل توجه است که هم اکنون اخبار مربوط به بودجه 1401 و مذاکرات برجام بشدت بر بازار سرمایه و حتی رفتارهای هیجانی اثرگذار خواهد بود. بر اساس هفته گذشته و تحلیل جو سیاسی و اقتصادی منطقه می توانیم منتظر باشیم که طی هفته جاری معاملات اسفنجی در نرخ پایه بالای 9 هزار تومان انجام شود با توجه به حجم محدود معاملات شمش و مقاطع در هفته گذشته احتمالا در هفته جاری نیز با اختلاف جزئی نسبت به هفته پیشین قیمتگذاری شوند اما اخبار سیاسی جدید می تواند این بازار را نیز تحت تاثیر قرار دهد. 

شمش CIS نیز تحت تاثیر اخبار جنگ روسیه و اوکراین قرار گرفت و رشد مثبت 3 الی 5 دلاری را داشت و بازار چین تقریبا حرکت آرامی دارد. شاید بتوان اظهار داشت بررسی روند بازارها از روز دوشنبه و گشایش بازار کالایی و مالی و همچنین بررسی بازخورد بازارها در مواجه با اخبار جنگ و اثرات آن بر چرخه تامین مواد و کامودیتی ها اهمیت ویژه ای دارد. 

عرضه های تلفیقی ورق گرم 

عرضه تلفیقی ورق گرم فولادی با هدف آرامش بخشی به بازار داخلی انجام شد اما به دلیل افزایش نرخ سنگ آهن و انرژی (نفت) و همچنین رشد قیمت های جهانی در دو ماه اخیر شاید اجرای این سیاست با همان هدف قبلی تا حدودی دور از ذهن خواهد شد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: بررسی نوسانات نرخ میلگرد

چرا که علت اصلی کاهش قیمت ورق های فولادی رکود تقاضای مصرفی می باشد و هم اکنون بازار به شدت تحت تاثیر موضوعات و اخبار مربوط به برجام  است که البته نرخ ارز نیز بر رکود بی تاثیر نبوده است. بازار محصولات فولادی و آهن آلات در سال آینده با توجه به افزایش بهای دستمزد کارگران و همچنین افزایش سایر هزینه ها از جمله گاز و برق افزایشی خواهد شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)