تحلیل بازارآهن در خردادماه 1402

بازار آهن و فولاد در ماه پایانی بهار روند نسبتا آرامی داشت و نوسانات سینوسی چندانی در خرداد مشاهده نشد.

اگرچه در هفته نخست تا حدودی قیمت‌ها افزایش یافت اما تا پایان ماه بازار ثابت و کاهشی گزارش شد، به طوری که در پایان ماه خرداد کف قیمت میلگرد با کمی عقب‌نشینی، وارد کانال 24 هزار تومانی شد.
عوامل متعددی در آرامش حاکم بر بازار آهن داخلی نقش داشت، اما اصلی‌ترین فاکتور نوسانات نرخ دلار بود.

به این صورت که قیمت دلار در ابتدای ماه که در کانال 52 هزار تومانی قرار داشت، تا پایان ماه نوسانات متعددی را تجربه کرد، حتی در نیمه‌های خرداد کانال 46 هزار تومانی را نیز لمس کرد؛ اما در نهایت روی کانال 48 هزار تومانی بسته شد.

علاوه‌بر نرخ دلار که خود از اخبار سیاسی مثبت متأثر بود؛ مؤلفه‌های بنیادین دیگری مانند آزادسازی پول‌های بلوکه شده، تبادل زندانیان، مذاکرات ایران و آمریکا، سفر وزیر خارجه عربستان و گشایش سفارت عربستان در ایران، سفر پادشاه عمان به ایران، سختگیری‌های سامانه‌ای، مالیاتی و محدودیت‌های خرید و فروش در بورس، کاهش قیمت محصولات صادراتی، اوضاع مبهم بازارهای جهانی و اقتصاد سردرگم چین که بازار کامودیتی‌ها را آشفته کرده بود، ثبات و رکود گسترده‌ای را در بازار آهن رقم زد.

به طوری که تقاضای مصرفی و تقاضای سرمایه‌ای چه در بازار آزاد و چه در بورس کالا اُفت محسوسی پیدا کرد و خریداران به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها، خرید آهن را در این بازۀ زمانی متوقف کردند؛ به همین دلیل ارائه تخفیفات و پدیده زیرفروشی در برخی حوزه‌ها نیز رونق گرفت.

به عبارتی می‌شه گفت بازار آهن در ماه خرداد دچار نوعی واگرایی منفی بود، به این معنی که انتظار می‌رفت اِعمال قطعی برق فولادی‌ها از نیمۀ خرداد، احتمال کمبود فولاد و اعمال افزایش 30 درصدی کرایه حمل به افزایش قیمت آهن منجر شود؛ اما سیاست‌های انقباضی دولت و دیگر عواملی که بیان شد، مانع از پیشروی قیمت فولاد شد.

با این اوصاف به نظر می‌رسد اگر سیاست‌های فعلی و مؤلفه‌های اثرگذار همچنان تداوم داشته باشد، بازار آهن در روزهای آتی روند آرامی را سپری کند اما تداوم ثبات قیمت‌ها در گرو ادامه سیاست‌های فعلی است و نمی‌توان به طور قطعی روند بازار را پیش‌بینی کرد.

تا گزارش بعدی منتظرما باشید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 2 از 5 - 4 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (6)

  • ساعد
    ساعد 1402/04/04 - 09:38 پاسخ

    قیمت نبشی امروز چطوریه ؟

  • اقبال
    اقبال 1402/04/04 - 09:38 پاسخ

    قیمت تیراهن پایین تر میاد ؟ یا میره بالا ؟

  • احدی
    احدی1402/04/04 - 09:36 پاسخ

    سلام و وقت بخیر قیمت تیرآهن ۱۸ کوثر اهواز رو میخواستم میشه اعلام قیمت روزانه شو بزارین؟

  • علی کرمی
    علی کرمی1402/04/04 - 09:31 پاسخ

    قیمت میلگرد الان چطوره؟بخریم نخریم؟؟

  • رسولی
    رسولی1402/04/03 - 16:26 پاسخ

    وقت بخیر قیمت میلگرد رو برای تابستان چطور پیش بینی میکنید؟

    • سعید صابرون
      سعید صابرون1402/04/04 - 21:17

      به نظر ثابت بمونه شاید ۲۰۰ بره بالا