تحلیل ویدئویی بازار آهن در تابستان 1403

اتفاقاتی که در تابستان امسال برای بازار آهن افتاد،  پر بود از نوسانات شدید قیمت آهن آلات، اخبار متناقض و البته رکود! از انتخابات ریاست جمهوری گرفته تا جنگ‌های منطقه‌ای، از قطعی برق تا مشکلات اقتصادی، همه و همه دست به دست هم دادن تا بازار آهن رو به یک بازاری پر از چالش تبدیل کنن.
در واقع رکود ساخت و ساز، نبود نقدینگی، محدودیت‌های صادراتی، انباشت محصولات در انبارها و تقارن انتخابات با شرایط فاند بازار و رویکرد اقتصادی و سیاسی دولت جدید، تنش‌های نظامی و تعطیلی‌های وسط هفته در کنار رکود بازار جهانی فولاد از مهمترین متغیرهای ایجاد نوسان و رکود در بازار آهن بود.

براساس آمار روزانه کف قیمت میلگرد در شروع تابستان بین 26 و 27 هزار تومان گزارش شد، دلار هم 59 هزار تومان معامله می‌شد؛ اما در نیمۀ تیرماه به تأثیر از جو روانی انتخابات و وضعیت سیاسی کشور به 62 هزار تومان رسید و به افزایش قیمت اهن الات هم منجر شد؛ 
ولی به تدریج بازار آرام گرفت و این روند تا اوایل مرداد هم ادامه داشت به طوری که در اتفاقی نادر، میلگرد و تیرآهن کیلویی هم‌قیمت شد.

نرخ دلار از ابتدای مرداد ماه با شروع از کف ۵۷ هزار تومان، روند صعودی شدیدی رو تجربه کرد و ظرف تنها دو هفته به قلۀ ۶2 هزار تومان رسید، به دنبال اون قیمت میلگرد هم حدود 2 هزار تومان افزایش یافت.
انتظار می‌رفت با قطعی برق فولادسازان، از اواسط مرداد و تعیین تکلیف انتخابات، وضعیت بازار رونق پیدا کنه؛ اما برخلاف انتظارات تغییر چندانی حاصل نشد و به دنبال تشدید تنش‌های بین‌المللی، به‌ویژه درگیری‌های نظامی بین اسرائیل و لبنان و حمله تروریستی به اسماعیل هنیه در تهران، قیمت ارز و سایر بازارهای مالی، رو به افزایش رفت که افزایش موقت اهن الات رو رقم زد، طوری که قیمت میلگرد به 28 تا 29 هزار تومان رسید.
به هر جهت مرداد ماه نیز شاهد بازاری رکودی بودیم، با این تفاوت که قطعی برق، کاهش تقاضا و قحطی برخی محصولات هم به چالش‌های دیگه اضافه شد.

پیش‌بینی می‌شد از شهریورماه با رفع قطعی برق و بازگشت به شرایط عادی، وضعیت بازار بهتر بشه، اما انتظار برای تصمیمات دولت جدید درخصوص صادرات فولاد، تسهیل قوانین صادراتی، رفع تحریم‌ها، اصلاح قیمت‌گذاری در بورس کالا و حذف واسطه‌ها به افت بیشتر معاملات منجر شد و خرید آهن رو به حاشیه برد.

شهریورماه که از نظر تعطیلی ماه ضیافت ایرانیاست، تیر خلاص رو بر پیکر رکودی بازار آهن زد. کلیه قیمتها عمدتا ثابت بودند و کف میلگرد با قیمت 27 هزار و دلار هم 59 هزار تومان معامله شد.
کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند عواملی مانند احتمال افزایش قیمت بنزین و نرخ دلار، نتایج انتخابات آمریکا در پاییز و قطعی گاز در زمستان می‌تونند به‌عنوان محرک اصلی افزایش قیمت در نظر گرفته بشن، در چنین وضعیتی توصیۀ ما اقدام به خرید آهن در فصل طلایی پاییزه!

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 4 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی