عوامل مؤثر بر نرخ ورق آهن

عوامل مؤثر بر نرخ ورق آهن

آهن پرایس: اطلاع از قیمت روزانه آهن‌آلات برای فعالان این حوزه و کسانی که به نحوی با این صنعت سروکار دارند، در شرایطی که بازار آهن نوسانات متعددی دارد و چندان قابل پیش‌بینی نیست، اهمیت بسزایی دارد. البته در ...

آهن پرایس: اطلاع از قیمت روزانه آهن‌آلات برای فعالان این حوزه و کسانی که به نحوی با این صنعت سروکار دارند، در شرایطی که بازار آهن نوسانات متعددی دارد و چندان قابل پیش‌بینی نیست، اهمیت بسزایی دارد.

البته در اوضاع اقتصادی نابسامان کشور ارائه چشم‌انداز دقیق از اوضاع بازار آهن و فولاد چندان امکان‌پذیر نیست، اما می‌توان پارامترهایی که در تعیین قیمت آهن‌آلات از جمله نرخ ورق آهن اثرگذار است را مورد بررسی قرار داد.

به همین جهت مقاله حاضر تلاشی است برای آگاه‌سازی مخاطب که با هدف بررسی عوامل مؤثر بر قیمت ورق آهن نگاشته شده است تا خریداران با مطالعه آن و اطلاع از اوضاع بازار، زمان مناسبی را برای تهیه محصولات فولادی مورد نیاز خود انتخاب کنند و خرید سودمندانه‌ای داشته باشند.

پارامترهای متعددی در تعیین قیمت روز اهن الات نقش دارند که تقریبا در همه محصولات تأثیر یکسانی دارند، به همین جهت ابتدا عوامل کلی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در ادامه نیز به طور اختصاصی ورق آهن و فاکتورهای مؤثر بر قیمت این محصول شرح داده می‌شود.

عوامل اثرگذار بر نرخ اهن و ورق

یکسری عوامل از اصلی‌ترین و مهمترین پارامترهای اثرگذار بر روند بازار است که دائمی است و همیشه هست اما برخی عوامل دیگر نیز وجود دارد که ممکن است تحت شرایط خاصی ایجاد شود، مانند شیوع گسترده کرونا یا مصوبه اخذ عوارض صادراتی که درحال حاضر لغو شده است؛ یا با تغییرات فصلی که در زمستان و تابستان اوضاع بازار نیز تعییر می‌کند.

1- نرخ ارز

قیمت ارز از جمله عواملی است که نه تنها در بازار آهن که تقریبا در همه بازارها نقش مهمی دارد، به این صورت که واردات و صادرات، تأمین برخی محصولات و تجهیزات اولیه از کشورهای دیگر و ... به‌طور مستقیم تحت تأثیر نرخ ارز است که سیگنال‌های آن به بازار آهن آلات نیز ارسال می‌شود.

2- نرخ جهانی محصولات فولادی

قیمت‌های جهانی نیز از جمله پارامترهای مهمی است که به طور مستقیم در نرخ اهن الات مؤثر است و نمونه آن را در حال حاضر در نرخ جهانی شمش مشاهده می‌کنیم که با قرار گرفتن در مسیر نزولی، در بازار داخل نیز به کاهش قیمت اهن منجر شده است.

3- میزان عرضه و تقاضا

این عامل نه تنها در بازار آهن که در کلیه بازارها نقشی اساسی دارد که می‌تواند موجب اصلاح روند قیمتگذاری محصولات نیز شود و نظم و سامانی به بازار ببخشد. در شرایط مختلف میزان عرضه و تقاضا نیز تغییر می‌کند و رابطه معکوسی دارند، به این صورت که با کاهش عرضه میزان تقاضا افزایش می‌یابد که به طبع افزایش نرخ محصول را رقم خواهد زد.

4- نرخ مواد اولیه

قیمت محصولات اولیه به طور مستقیم در تعیین نرخ محصولات‌ پایانی اثرگذار است. مواد پایه مثل نیکل و کروم و مواد اولیه مانند سنگ آهن و قراضه، با هر نرخی که به دست تولیدکننده برسد، تأثیر مستقیمی در قیمت محصول تولیدشده خواهد داشت.

5-هزینه حمل بار

در کنار عواملی که ذکر شد نرخ حمل و نقل نیز عامل مهمی است که در هزینه تمام شده محصول نقش بسیار مهمی دارد. چرا که با افزایش هزینه سوخت و افزایش حقوق نیروی انسانی و برخی عوامل دیگر، به ناچار هزینه حمل بار نیز افزایش می‌یابد که تأثیر آن در قیمت تمام شده محصولات گریزناپذیر است، قابل ذکر است که در ابتدای سال‌جاری نیز با افزایش 35 درصدی حمل بار مواجه بودیم.

6- اثر بورس کالا

بورس کالا یکی از مهمترین نهادهای عرضه‌کننده محصولات فولادی است که وضعیت شاخص آن در تعیین قیمت محصولات در بازار آزاد اثرگذار است. قیمت محصولاتی که در بورس کالا عرضه می‌شود به‌طور معمول از قیمت‌های جهانی نیز تأثیر می‌پذیرد و یکی از ابزارهای تنظیم بازار به شمار می‌رود.

پارامترهای اثرگذار بر قیمت ورق سیاه

انواع مختلف ورق در بازار موجود است که به تناسب ویژگی‌هایی که دارند در صنایع مختلف به کار برده می‌شوند اما ما در این مقاله صرفا ورق سیاه را بررسی می‌کنیم. این محصول کاربردی که با اسامی مختلفی شناخته می‌شود، اساس و پایه تولید سایر مقاطع فولادی تلقی شده و در واقع محصول مادر در نظر گرفته می‌شود.

به این ترتیب در ادامه مبحث به معرفی اجمالی این محصول کاربردی و چند کارخانه تولیدکننده ورق آهنی و در نهایت فاکتورهای مؤثر در قیمتگذاری این محصول پرداخته می‌شود.

ورق آهن که به ورق سیاه نیز معروف است، نامگذاری آن براساس ظاهر صورت گرفته است، به این ترتیب که مقطع اسلب با طی فرایند نورد گرم، سیاه‌رنگ و مات می‌شود، به همین جهت این ورق، ورق سیاه نامیده شده است. این محصول زیرشاخه‌های زیادی دارد که با استانداردهای منحصر به فردی تولید می‌شوند و در صنایع مختلفی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. از رایج‌ترین گریدهای استاندارد ورق سیاه در ایران می‌توان به ST37 و ST52 اشاره کرد.

حتما تا بحال نام ورق کربن استیل به گوشتان خورده است، نکته قابل ذکر درباره این محصول این است که نام دیگر ورق سیاه است و از کربن، نیکل و کروم ساخته شده که مقاومت بالایی دارد و در صنایع مختلفی به کار برده می‌شود.

از کارخانه‌های تولیدکننده ورق سیاه که جزو معتبرترین واحدهای تولیدی هستند می‌توان کارخانه فولاد مبارکه، کارخانه کاویان و همچنین کارخانه اکسین را نام برد.

در مباحث بالا به عوامل کلی و مهم اثرگذار بر بازار آهن اشاره شد و در ادامه نیز به عوامل اثرگذار بر نرخ ورق سیاه پرداخته می‌شود. علاوه‌بر عواملی که ذکر شد برخی فاکتورهای دیگر وجود دارد که به‌طور مستقیم در قیمتگذاری این محصول دخیل هستند.

1-ابعاد ورق

ورق آهن معمولا به صورت رول یا شیت تولید و به فروش می‌رسد، با توجه به میزان نیاز به این محصول، شکل خرید آن نیز تغییر می‌کند، به این صورت که خرید با حجم بالا به صورت رول و خرید کمتر به صورت شیت انجام می‌شود.

البته هزینه برش ورق نیز عاملی است که در قیمت ورق اثرگذار است. همچنین سایز ابعاد ورق برش خورده نیز متغیر است که این امر هم در قیمت تمام شده آن اثرگذار خواهد بود.

2- درجه آلیاژی

گریدبندی آلیاژهای محصولات فولادی با یکدیگر تفاوت دارند، به همین دلیل علاوه‌بر تغییر موارد استفاده، قیمت آنها نیز متفاوت خواهد بود. به عنوان نمونه فولادی که در ساخت دیگ صنعتی به کار برده می‌شود باید دارای مقاومت حرارتی بالایی باشد که در این مورد معمولا می‌توان از فولاد 301 یا 309 استفاده کرد. بنابراین توجه به این فاکتور اثرگذار بر نرخ ورق ضروری است.

3- کارخانه تولیدکننده

از آنجایی که در کشور ما واحدهای تولیدی زیادی وجود دارد که در زمینه تولید محصولات فولادی فعالیت دارند، قاعدتا با محصولاتی که تنوع کیفیتی بالایی دارند مواجه خواهیم بود. برخی از این واحدها به طور اختصاصی به تولید محصولات محدودتری می‌پردازند و قاعدتا تفاوت‌هایی با همین محصول در کارخانه‌ای که در تولید انواع محصولات فولادی تخصص دارد، خواهد داشت.

فرآیند تولید، مواد اولیه و عواملی از این دست که در هر کارخانه‌ای متغیر است، کیفیت یک محصول را از سایر کارخانه‌ها متمایز می‌کند که این امر در قیمت ورق یا هر محصول دیگری تأثیرگذار خواهد بود.

4- فرآیند تولید

هر کارخانه‌ای برای تولید محصولات فولادی از فناوری و تکنولوژی منحصربه‌فردی استفاده می‌کند که ممکن است در کارخانه‌های دیگر متفاوت باشد. به همین منظور قاعدتا کیفیت محصول نیز به تناسب تکنولوژی به کار برده شده در تولید متفاوت خواهد بود.

هر چقدر از تکنولوژی به‌روزتری در تولید استفاده شود هزینه سوخت و انرژی مصرفی و نیروی انسانی موردنیاز نیز کاهش می‌یابد که همین امر هزینه تمام شده محصول را نیز کاهش می‌دهد. همچنین برای تولید برخی محصولات از فرایند طولانی و پیچیده‌ای استفاده می‌شود که قاعدتا قیمت محصول نهایی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

5- ضخامت ورق

فاکتور دیگری که در قیمت ورق اثرگذار است وزن و ضخامت آن است. ضخامت بالا قیمت محصول را نیز افزایش می‌دهد. به تناسب ضخامتی که ورق دارد کاربرد آن نیز تغییر می‌کند و در صنایع مختلفی استفاده می‌شود.

البته ورق‌هایی که ضخامت‌ بالایی دارند به صورت شیت تولید می‌شوند و نمی‌توان آنها را به شکل رول درآورد.

6- کیفیت و استانداردهای تولیدکننده

مواد اولیه‌ای که در تولید محصول استفاده می‌شود در کیفیت آن نیز مؤثر است، همچنین اهن الات براساس استانداردهای خاصی تولید می‌شوند که نرخ محصولات را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به‌طبع محصولی که تحت استانداردهای خاص و با کیفیت خوبی تولید شود قیمت بالایی نیز خواهد داشت.

7- نرخ انرژی

یکی دیگر از فاکتورهای مهم که در تعیین قیمت کلیه محصولات فولادی اثرگذار است، هزینه‌های مربوط به انرژی است. در سال‌های اخیر به دلیل کمبود آب و گاز و برق، صنایع فولادی نیز دچار مشکل شده‌اند و با محدودیت مصرف یا قطعی کامل انرژی با بجران‌های بزرگی ازجمله تعطیلی واحد تولیدی مواجه هستند.

با توجه به اعمال محدودیت مصرف انرژی قاعدتا میزان تولید کارخانه‌ها کاهش خواهد یافت که این امر به افزایش قیمت محصولات فولادی از جمله ورق آهن منجر خواهد شد. از طرفی دیگر افزایش نرخ انرژی نیز عامل دیگری است که در قیمت نهایی محصول تولید شده اثرگذار است.

نتیجه‌گیری

آنچه در این مقاله بیان شد مجموعه‌ای از مهمترین عوامل اثرگذار بر نرخ اهن‌الات و ورق سیاه بود که مطالعه آن برای برای فعالان این حوزه ضروری می‌نماید، زیرا ورق سیاه اساس تولید محصولات و ورق‌های دیگری است که نرخ آن بر نرخ سایر محصولات نیز اثرگذار است به همین جهت خرید در زمان و شرایط مناسب می‌تواند از تحمیل زیان اقتصادی به خریدار جلوگیری کند.

در ادامه می‌توانید این مقاله را نیز مطالعه کنید: انواع ورق سیاه در بازار آهن

عوامل دیگری نیز در نوسان قیمت ورق مؤثر است که از جمله آنها می‌توان به میزان ساخت و سازها و بودجه اختصاص یافته به پروژه‌های عمرانی است. هرچقدر ارقام بیشتری برای پروژه‌های عمرانی اختصاص بیابد قیمت ورق نیز تغییر خواهد کرد، به این صورت که تقاضای بیشتر، قیمت‌ها را افزایش می‌هد. همچنین عواملی مانند قیمت نفت، حباب‌های اقتصادی، جنگ بین اوکراین و روسیه، مذاکرات برجام و تحریم‌ها، اخبار سیاسی و اقتصادی و ... نیز از جمله مسائلی است که به طور مستقیم و غیرمستقیم قیمت ورق کرین استیل را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)