فروش شمش بالاتر از نرخ صادراتی

فروش شمش بالاتر از نرخ صادراتی

روز گذشته همچنان شاهد افزایش قیمت‌ آهن آلات در بخشی از بازار بودیم اما تعداد کثیری از مبادی فروش کماکان قیمت محصولات خود را بدون تغییر اعلام کردند. بازار ارز نیز روز بدون نوسانی را سپری کرد به طوری که قیمت دلار تقریبا ثابت بود...

آهن پرایس: روز گذشته همچنان شاهد افزایش قیمت‌ آهن آلات در بخشی از بازار بودیم اما تعداد کثیری از مبادی فروش کماکان قیمت محصولات خود را بدون تغییر اعلام کردند.

بازار ارز نیز روز بدون نوسانی را سپری کرد به طوری که قیمت دلار تقریبا ثابت بود و هر دلار در بازار آزاد حدود 32 هزار و 770 تومان به فروش رسید.

بررسی نوسانات بازار آهن

گزارش‌ها از بازار آهن حاکی از ثبات قیمت میلگرد آجدار وزن استاندارد در اغلب مبادی فروش بود، درحالی که ضعف شدید تقاضای مصرفی در این سایزها چشمگیر است، اما در عین حال شماری از تولیدکنندگان میلگرد آجدار سبک با افزایش قیمت محصولات خود را عرضه کردند.

قیمت روز تیراهن نیز در برخی شرکت‌ها ثابت بود و برخی سایزهای سنگین تیرآهن ذوبی حدود 20 الی 60 هزار تومان افزایش داشتند درحالی که سایزهای پرمصرف 14 الی 18 تقریبا ثابت اعلام شد.

قیمت قوطی پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی، لوله مانیسمان و ... در برخی مبادی فروش افزایشی اعلام شد اما همچنان در معاملات توافقی برای خریدار ثابت است. آنچه از اوضاع بازار و روند نوسان قیمت‌ها برمی‌آید تقاضای مصرفی به‌شدت ضعیف است و شرایط بازار داخلی اجازه افزایش قیمت‌ را نمی‌دهد.

گزارش‌ها از بورس کالا نیز حاکی است که روز گذشته حدود 263 هزار و 220 تن محصول فولادی به تابلوی معاملات راه یافت که از این میزان 201 هزار و 220 تن شمش بلوم مورد استقبال قرار گرفت که معادل 0/3 درصد و با نرخ نهایی 13هزار و 117 تومان برآورد شد.

براساس آمار نرخ شمش فولاد در عرضه روز گذشته، بعد از ماه‌ها به بالاترین قیمت پس از هفته نخست خردادماه رسید. افزایش قیمت پایه شمش در شرایطی است که از ماه خرداد تاکنون به‌دلیل رکود بازارهای جهانی شاهد کاهش متوالی نرخ این محصول بودیم اما با تلاش سیاستگذار نرخ داخلی شمش از قیمت جهانی این محصول جدا شده و راه متفاوتی در پیش گرفت.

به گزارش متال بولتن هفته گذشه نرخ شمش بیلت صادراتی ایران که اساس معاملات داخلی است حدود 477 الی 480 دلار در هر تن اعلام شد، به این ترتیب قیمت شمش صادراتی حدود 478/5 دلار به فروش رسید که بیانگر افزایش 15 درصدی نرخ آن است.

با اینکه نرخ شمش در یک هفته گذشته حدود 3 درصد افزایش داشت اما قیمت فروش شمش با قیمت معمول فروش شمش در سال گذشته فاصله قابل توجهی داشت که بیانگر رکود چشمگیر صادرات فولاد است.

اگر نرخ شمش بورسی با فرمول 95 درصد نرخ صادراتی فوب خلیج فارس با احتساب نرخ ارز نیمایی 27 هزار و 300 تومانی در نظر گرفته می‌شد، نرخ این محصول در هفته جاری حدود 12 هزار و 400 تومان تعیین می‌شد یا حتی اگر با 100 درصد قیمت صادراتی محاسبه می‌شد نرخ شمش به 13 هزار تومان می‌رسید. با این اوصاف می‌توان گفت نحوه قیمتگذاری بورس کالا موجب شد تولیدکنندگان نرخ شمش خود را بالاتر از نرخ صادراتی آن به فروش برسانند.

با توجه به اینکه بسیاری نحوه تعیین قیمت شمش را مورد نقد قرار می‌دهند، برخی دیگر این روند را با تفاوت قیمت شمش صادراتی و شمش منطقه CIS توجیه می‌کنند، در هفته‌ای که گذشت نرخ شمش منطقه CIS فوب دریای سیاه 10 درصد از بالاتر از نرخ شمش صادراتی فوب خلیج فارس برآورد شد که فروش ارزان این محصول نتیجه تحریم است اما نکته قابل تأمل این است که این روند نه تنها در شمش که در سایر واحدهای تولیدکننده زنجیره فولاد نیز نمود دارد.

در چنین اوضاعی عرضه شمش به صنایع تکمیلی به قیمت بازار منطقه CIS، در شرایط تحریمی که راهی جز ارائه تخفیف برای فروش این محصول وجود ندارد، تحمیل هزینه دوبرابری به پایین دست زنجیره به نفع حلقه میانی خواهد بود. تغییر نحوه قیمتگذاری و مطابقت آن با بازارهای جهانی درخواستی است که مانع از زیان واحدهای پایین دست زنجیره به سود واحدهای میانی زنجیر می‌شود.

با عرضه 219 هزار تنی شمش فولادی در بورس کالای روز گذشته به فروش 154 هزار تنی این محصول انجامید؛ به عبارتی حدود 70 درصد از محصول عرضه شده با وجود افزایش نرخ پایه معامله شد و این در شرایطی است که بازار جهانی فولاد رکودی است.

فروش محصولات داخلی بالاتر از نرخ صادراتی حاصل آزادسازی صادرات محصولات فولادی برای همه و نیز نتیجه برآورد نرخ پایه شمش در عرضه بعدی است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار میلگرد همسو با روند صعودی

ترس از تداوم رکود جهانی فولاد که صادرات محصولات معدنی را با چالش روبه رو کرده و نیز رکود بازار داخلی نیز به انباشت محصولات در انبارهای تولیدکننده و تجار منجر شده است و اگر خریدی نیز انجام می‌شود به قصد تبدیل نقدینگی به کالا و انبار کردن آن است.

این روش احتمال دارد به رونق بازارهای صادراتی محصولات معدنی بینجامد و مانع از تحمیل زیان ناشی از انبار کردن محصولات شود؛ از 154 هزار تن محصول عرضه شده در بورس روز گذشته حدود 67 هزار تن به عرضه‌های اعتباری و نسیه اختصاص داشت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)