قیمت آهن بالا و تقاضا پایین

قیمت آهن بالا و تقاضا پایین

آهن پرایس: روز گذشته قیمت روزانه آهن آلات در بسیاری از مبادی فروش تغییری نداشتند اگرچه همچنان نوسانات متعدد در بازار آهن به ویژه در قیمت میلگرد آجدار مشاهده می‌شد اما فضای کلی بازار ثابت و ساکن بود. این درحالی است که...

آهن پرایس: روز گذشته قیمت روزانه آهن آلات در بسیاری از مبادی فروش تغییری نداشتند اگرچه همچنان نوسانات متعدد در بازار آهن به ویژه در قیمت میلگرد آجدار مشاهده می‌شد اما فضای کلی بازار ثابت و ساکن بود.

این درحالی است که بازار ارز روند رشد تدریجی را پیش رو قرار داده است و شاهد افزایش نرخ دلار هستیم، به طوی که روز گذشته در بازار آزاد دلار در مرز کانال 28 هزار تومانی قرار گرفت و در پایان روز حدود 27 هزار و 980 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

در مقایسه با روزهای گذشته که فعالیت بازار آهن بسیار هیجانی آغاز شد، از ابتدای این هفته شاهد فروکش کردن نسبی این التهابات هستیم و جو غالب بازار سکون قیمت‌هاست اگرچه همچنان نوسانات نامنظمی در بازار رخ می‌دهد که عموما در بخش میلگرد مشهود است اما به طور کلی می‌توان گفت جهش قیمتی که در بازار آهن رخ می‌دهد با ارقام بالاتری اتفاق می‌افتد اما نوسانات کاهشی بسیار محدود و جزئی است.

با این اوصاف روز گذشته نیز قیمت میلگرد نوسانات متعدی را پشت سر گذاشت به گونه‌ای که در کنار ثبات قیمت‌ها در نیمی از بازار، بخش دیگر آن حدود 50 الی 300 تومان افزایش قیمت داشت درحالی که کاهش جزئی قیمت‌ها در تعدادی از شرکت‌ها نیز مشهود بود.

نرخ روزانه نبشی و ناودانی نیز کماکان بدون تغییر قیمت اعلام شد و تنها شاهد افزایش 100 تومانی این محصول در یک شرکت بودیم، اما قیمت پروفیل و انواع لوله‌های گازی و داربستی و... در تعدادی از شرکت‌ها با کاهش 200 الی 500 تومانی اعلام شد.

قیمت تیراهن نیز در بخش کیلوفروشی حدود 50 الی 100 تومان افزایش داشت اما قیمت تیراهن شاخه‌ای در عمده شرکت‌ها ثابت و بدون تغییر بود و تنها در ذوب اهن اصفهان حدود 10 الی 30 هزار تومان افزایش قیمت مشاهده شد. قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز به تبعیت از جو غالب بازار ثبات داشتند، همچنین قیمت ورق سیاه نیز مانند اکثر محصولات ثابت اعلام شد.

به‌رغم آنچه در بازار آهن و فولاد رخ می‌دهد یا اخباری که ممکن است به نوسانات متعددی در این بازار بینجامد، مسئله‌ای که بسیار بارز است، کمبود تقاضای مصرف است و فروشندگان آهن با هر دستاویزی به دنبال تحرک این بخش از بازار هستند.

یکی از عواملی که اخیرا در مرکز توجهات قرار گرفته موضوع احتمال قطعی برق است که با توجه به سنوات گذشته اگر اتفاق بیفتد به افزایش قیمت محصولات و برخی تبعات دیگر که در تحلیل روز گذشته بدان اشاره شد، منجر خواهد شد.

قطعی برق موجب کمبود مواد اولیه و به دنبال آن کاهش تولید مقاطع فولادی می‌شود اما به نظر می‌رسد این افزایش‌ها پیش از جریان قطعی برق روی داده است که به‌طور قطع عوامل مختلفی نیز به این افزایش‌ها دامن می‌زند.

این خبرها درحالی شنیده می‌شود که طبق اظهارات مصطفی رجبی سخنگوی صنعت برق کشور، امسال برق صنایع فولادی قطع نخواهد شد و افزایش قیمت محصولات فولادی درحالی که هیچگونه قطعی رخ نداده، توجیهی ندارد.

وی اظهار کرد: وزارت نیرو در صدد است به‌رغم کمبودها و محدودیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد بدون قطعی برق بخش خانگی، برق صنایع تولید فولاد را نیز تأمین کند.

رجبی در پایان  تأکید کرد: برخلاف اخبار منتشر شده درباره قطعی برق از اردیبهشت ماه، هیچگونه قطعی برق در فصل بهار رخ نخواهد داد.

افزایش نرخ اهن پیش از قطعی برق

در پی افزایش نرخ اهن الات که به صورت غیرعادی و شارپی در بازار اهن رخ داد اعتراضات برخی از فعالان این حوزه را برانگیخت که این امر به اقدام برخی عوامل در جهت اصلاح و تعدیل قیمت‌ها منجر شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: پیش‌بینی افزایش قیمت آهن

به دنبال این امر حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه فروش آهن، فولاد و فلزات کشور از رایزنی با مسئولان مربوطه برای تعدیل قیمت‌ها خبر داد و گفت که از هفته آتی شاهد اعلام قیمت واقعی توسط شرکت‌ها خواهیم بود.

رستگار در ادامه گفت: افزایشی که بر اثر جنگ روسیه و اوکراین رخ داد و بازارهای جهانی را تحت تأثیر قرار داد امری طبیعی است اما برخی عوامل داخلی وجود دارد که این افزایش‌ها را تقویت می‌کند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در بازار داخلی حدود 10 الی 12 میلیون تن تولید مازاد داریم و نیازی هم به واردات فولاد مشاهده نمی‌شود، کاهش عرضه محصولات در بورس کالا به نوعی موجب افزایش قیمت مقطع فولادی می‌شود.

رئیس اتحادیه فروش آهن و فولاد در ادامه تصریح کرد: با بررسی قیمت روز اهن الات متوجه رشد هزار و 500 تومانی محصولات از ابتدای سال می‌شویم که این امر چندان عقلانی به نظر نمی‌رسد، به طوری که قیمت میلگرد اصفهان در بازار آزاد حدود 17 هزار و 600 الی 18 هزار تومان تعیین شده است، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود قیمت‌ها ابتدا در بازار داخل تنظیم شده و به طور واقعی تعیین شود سپس به صادرات محصولات مازاد پرداخته شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)