پیش‌بینی افزایش قیمت‌ آهن

پیش‌بینی افزایش قیمت‌ آهن
پیش‌بینی افزایش قیمت‌ آهن

آهن پرایس: قیمت روزانه آهن‌آلات در نخستین روز هفته نوسانات متعددی را تجربه کرد، به طوری که غالب محصولات در ابتدای روز غالبا کاهشی بود اما تحت تأثیر بورس کالا برخی شرکت‌ها قیمت دوم اعلام کردند و افزایش نرخ محصولات...

آهن پرایس: قیمت روزانه آهن‌آلات در نخستین روز هفته نوسانات متعددی را تجربه کرد، به طوری که غالب محصولات در ابتدای روز غالبا کاهشی بود اما تحت تأثیر بورس کالا برخی شرکت‌ها قیمت دوم اعلام کردند و افزایش نرخ محصولات را به ویژه در قیمت میلگرد آجدار شاهد بودیم.

نوسانات جزئی و محدودی نیز در بازار ارز مشاهده می‌شود که نشانگر تمایل قیمت دلار به افزایش و ورود به کانال 28 هزار تومانی است. از همین رو روز گذشته هر دلار در بازار آزاد به قیمت 27 هزار و 770 هزار تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

این روزها که بازار آهن و فولاد پیچیده و سردرگم است می‌بینم که برخی مبادی تحت تأثیر کوچک‌ترین محرکی، چندبار اعلام قیمت می‌کنند و حتی بلافاصله پس از اعلام قیمت، فروش خود را می‌بندند اما با همه این‌ها در بخش تقاضا نیز تمایلی برای خرید آهن مشاهده نمی‌شود و همه به‌نوعی نظاره‌گر هستند.

با این اوصاف آنچه در نخستین روز هفته در بازار آهن و فولاد مشهود بود نوسانات متعدد بود، به طوری که نرخ میلگرد اجداردر ابتدای روز با کاهش 50 الی 350 تومانی آغاز به کار کرد، برخی مبادی نیز تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند اما گویا به تأثیر از بورس کالا مجددا اعلام قیمت کردند و این‌بار شاهد افزایش 150 الی 300 تومانی این محصول بودیم.

قیمت نبشی و ناودانی نیز در کنار ثبات گسترده‌ای که داشت تنها در یک شرکت کاهش 300 تومانی را تجربه کرد. همچنین نرخ پروفیل و انواع لوله گازی، صنعتی و... نیز در شرکت‌هایی که اعلام قیمت شد ثابت بود.

نرخ روز تیراهن نیز در کنار ثبات نسبی در چند شرکت، در بخش کیلوفروشی افزایش 100 الی 250 تومانی داشت و در بخش شاخه‌فروشی نیز تیرذوبی حدود 30 الی 50 هزار تومان قیمت‌ها افزایش یافت. قیمت ورق سیاه نیز با کاهش 200 الی 500 تومانی اعلام شد اما نرخ ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی تغییر قیمت نداشته و با ثبات نسبی همراه بود.

همانطور که از آمار و ارقام برمی‌آید روز گذشته بازار آهن به‌شدت بلاتکلیف و سردرگم بود به‌طوری که در قیمت یک محصول هم کاهش 200 تومانی داشیم، هم افزایش 500 تومانی و هم ثبات.

اگرچه رونق خاصی در خرید آهن‌آلات مشاهده نمی‌شود اما در مقایسه با سه ماه آخر سال گذشته، کمی تقاضا رو به بهبود بوده که ممکن است به دلیل آغاز فصل گرما و شروع ساخت و سازها و همچنین اخبار منتشر شده درباره قطعی برق صنایع فولادی باشد که بنا به تجربه سال گذشته افزایش نرخ آهن آلات را در پی خواهد داشت.

اما همچنان جو اصلی بازار تلاطم قیمت‌ها و کمبود خرید است و از طرفی با توجه به شرایطی که در کشور مشاهده می‌شود پیش‌بینی بازار امری غیرممکن به نظر می‌رسد.

همانطور که اشاره شد این روزها با آغاز فصل گرما بحث قطعی برق صنایع فولادی دوباره داغ شده به طوری که هم فعالان این حوزه و هم مصرف‌کنندگان را نگران کرده است و به نظر می‌رسد افزایش قیمتی که روز گذشته رخ داد پیش‌زمینه‌ای برای برگشت به موضع افزایش قیمت‌ها بود و محتمل‌ترین گزینه با توجه به آنچه شنیده می‌شود تکرار سناریوی سال گذشته و افزایش شارپی قیمت‌ها به تأثیر از قطعی برق خواهد بود.

به گزارش آهن پرایس، حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه فروشندگان آهن به افزایش قیمت محصولات فولادی از ابتدای سال اشاره کرد و اظهار داشت: در یک ماهه اخیر حدود 2هزار تومان افزایش قیمت در مقاطع فولادی مشاهده شد که عامل اصلی آن تولیدکنندگان هستند، زیرا به اعتقاد ما اولا تغییرات قیمتی سال جدید هنوز اعمال نشده و افزایش هزینه حمل و نقل و دستمزدها هم تأثیر چشمگیری در افزایش قیمت‌ها ندارد.

وی در ادامه بیان کرد: امروز مشاهده می‌کنیم که هر کیلوتیرآهن حدود 17 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد و هیچ‌کسی هم بابت این افزایش قیمت پاسخگو نیست و متأسفانه در شرایطی این اتفاق روی داده است که هنوز بازار روی ریل خرید و فروش قرار نگرفته و احتمالا از اردیبهشت‌ماه به طور جدی‌تر آغاز می‌شود، با این اوصاف این میزان از افزایش قیمت غیرقابل توجیه است.

تبعات قطعی برق

حسام‌الدین والی کارشناس صنعت فولاد با اشاره به تبعات قطعی برق در شرایط فعلی اظهار کرد: با توجه به اینکه واحدهای تولیدی ابتدای هرسال اهداف سالیانه و میزان تولید مشخصی برای یک سال معین می‌کنند با قطعی برق تولیدات آنها کاهش یافته و مجددا با تکرار سناریوی سال گذشته از اهداف خود بازمی‌مانند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کیند: عقب‌نشینی قیمت‌ها در بازار آهن

وی در ادامه بیان کرد: در یکی دوسال اخیر به دلیل چالش‌های متعددی که اوضاع کشور را به طور کلی دگرگون کرد می‌توان به شیوع کرونا و تحریم‌های گسترده اشاره کرد که صنایع تولیدی را نیز دستخوش تغییر قرار داد و دستیابی به چشم‌انداز 1404 که تولید 55 میلیون تن فولاد بود را با کندی مواجه کرد.

والی در ادامه به این نکته اشاره کرد که قطعی برق به تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی منجر خواهد شد که این امر تنها به همان واحدها منحصر نبوده و صنایع بالادستی و پایین دستی را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد و این درحالی است که این واحدها از نظر اقتصادی نیز مورد حمایت قرار نمی‌گیرند.

این فعال صنعت فولاد، کمبود انرژی و تأمین مواد اولیه را دو چالش مهم صنایع فولادی نام برد که با قطعی برق این چالش‌ها پررنگتر خواهد شد.

وی همچنین به تأثیر جنگ روسیه و اوکراین در بازارهای جهانی اشاره کرد و گفت انتظار می‌رفت که خالی شدن بازار از کالاهای این دو کشور تولیدکنندگان ایرانی این فرصت را غنیمت شمرده و دست‌کم بخشی از بازار هدف را در دست بگیرند اما آنطور که به نظر می‌رسد قطعی برق، تعیین عوارض صادراتی موانعی است که این فرصت مهم را از بین برده و بازار را از دست تولیدکنندگان خارج می‌کند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)