ناهماهنگی قیمت‌ها در بازار آهن

ناهماهنگی قیمت‌ها در بازار آهن

در ابتدای روز گذشته روند بازار آهن کاملا آرام بود اما در نیمه‌های روز شاهد آشفتگی در بازار بودیم که گویا حاصل نوسان شمش بود. در واقع ناهماهنگی و عدم وحدت رویه در برخی از مبادی فروش به ویژه در بازار میلگرد به شدت موج می‌زد به طوری که کف نرخ میلگرد از 22 الی 26 هزار تومان اعلام شد...

آهن پرایس: نخستین روز هفته نوسانات متعددی در بازار آهن و فولاد داخلی حاکم بود به این صورت که تعداد زیادی از کارخانه‌ها همچنان اصلاح قیمت داشتند و تعدادی نیز قیمت آهن الات را ثابت اعلام کردند اما در این میان شاهد افزایش قیمت آهن به ویژه در بازار میلگرد بودیم.

بازار ارز اما همچنان نوسانات جزئی داشت و همچنان بین دو کانال 50 و 51 هزار تومانی درحال رنج زدن بود. به این صورت که در ابتدای روز قیمت هر دلار تا 51 هزار و 200 تومان بالا رفت و در پایان روز هم نرخ هر دلار روی 50 هزار و 950 تومان بسته شد.

بررسی روند بازار آهن

اگرچه عمده مبادی فروش نوسانات کاهشی و ثابت داشتند اما نوسانات مثبت عجیبی نیز در قیمت میلگرد آجدار مشاهده شد به این صورت که تعدادی از کارخانه‌ها 400 الی 1000 تومان قیمت‌ها را افزایش دادند اما غالب مبادی فروش با کاهش 100 الی 1000 هزار تومانی همراه بودند و بسیاری نیز ثبات قیمت داشتند.

قیمت روز تیراهن در غالب بنگاه‌ها بین 50 الی 200 هزار تومان کاهش داشت و ثبات قیمت در برخی مبادی فروش نیز مشهود بود. قیمت نبشی، ناودانی ایرانی و اروپایی و قیمت سپری هم در اکثر شرکت‌ها بین 100 تا 900 تومان کاهش داشت.

قیمت روز ورق سیاه در چند کارخانه ثابت اعلام شد و چند کارخانه هم بین 200 الی 800 تومان در برخی ضخامت‌ها افزایش قیمت داشتند. قیمت روز ورق گالوانیزه، قیمت ورق رنگی و روغنی در عمده بنگاه‌ها ثابت بودند و چند کارخانه هم حدود هزار تومان کاهش داشت.

 قوطی آهن در عمده مبادی فروش کاهش قیمت چشمگیری داشت که بین 400 الی 1500 تومان برآورد شد، قوطی پروفیل ضخامت 2 میلیمتر ورق مبارکه در کانال 36 هزار تومان اعلام قیمت شد؛ همچنین قیمت لوله داربستی، قیمت لوله صنعتی، مبلی و سایر لوله‌ها هم عمدتا با کاهش 400 الی 1500 تومانی همراه بودند.

اگرچه عواملی که ذکر شد در بازه فعلی آدرس اصلاح و ثبات قیمت‌ها را می‌دهد اما روز گذشته در برخی مبادی فروش افزایش قیمت هیجانی رخ داد و برخی نیز فروش‌ها را بستند؛ این در حالی بود که معاملات بورس کالای روز گذشته پالس افزایشی ارسال نکرد و بازار محصولات اولیه نسبتا آرام بود.

به نظر می‌رسد اصلی‌ترین علت افزایش قیمت آهن روز گذشته بهبود تقاضا باشد زیرا از آنجایی که بازار آهن و فولاد برخلاف سایر بازارهای مالی که روندی افزایشی داشتند، اصلاح قیمت داشت، کمی محتاط است و به کوچکترین تحرکی واکنش نشان می‌دهد.

همچنین برخی شنیده‌ها حاکی است که کمبود بار نوردسازان و تحویل شمش در اردیبهشت ماه، عامل تحریک بازار میلگرد و شماری از محصولات فولادی در روز گذشته بود؛ به عبارتی هیچ عامل اساسی که توان تغییر روند بازار آهن را داشته باشد رخ نداده است.

اما نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که با اینکه دلار در کانال 50 هزار تومانی مبادله می‌شود، بازارساز نرخ فولاد را به‌رغم کاهش حاشیه سود برخی واحدهای زنجیره فولاد، به تراز دلار 30 هزار تومانی رسانده است و کنترل بازار را در دست دارد.

اما نمی‌توان گفت تا چه میزان این روند ادامه‌‌دار بوده و کف قیمت‌ها کجا تثبیت خواهد شد زیرا بازارساز می‌تواند هرآینه با ابلاغ دستورالعملی روند بازار را به کلی تغییر دهد.

گزارش‌ها از معاملات بورس کالا حاکی است که مواد اولیه عرضه شده در روز گذشته با استقبال خوبی مواجه شدند. به این صورت که قیمت آهن اسفنجی که در 4 هفته گذشته روند کاهشی در پیش گرفت، روز گذشته نیز با کاهش 5/2 درصدی مواجه بود که قیمت هر تن آهن اسفنجی را به 10 میلیون کاهش داد. بر همین مبنا نرخ شمش فولادی نیز در هر تن به 16/7 میلیون رسید و نرخ میلگرد هم 18/5 میلیون برآورد شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: عوامل مؤثر بر کاهش قیمت آهن

نکته قابل توجه دیگری که روز گذشته خبرساز شد این است که پس از این شرکت‌های صادرکننده امکان فروش از طریق مذاکره برای بارهای صادراتی را نداشته و همه بازارهای صادراتی پس از استعلام قیمت از بورس کالا مبنی بر خرید از پلتفرم، قابلیت صادرت خواهند داشت.

به نظر می‌رسد این تصمیم با هدف پیگیری بهتر ارز صادراتی و بازگشت ارز به کشور اتخاذ شده و احتمالا روی کاهش صادرات و افزایش عرضه در بازار داخلی اثرگذار خواهد بود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)