چالش‌های بازار آهن در تیرماه

چالش‌های بازار آهن در تیرماه

بازار آهن در تیرماه امسال با ابهاماتی روبه‌رو است. اعمال محدودیت‌های برق از یک سو، احتمال نوسان جزئی نرخ دلار به دنبال صدور قطعنامه احتمالی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سوی دیگر و همچنین انتخابات ریاست جمهوری، می‌تواند بر وضعیت تقاضا در این ماه اثرگذار باشد...

خسارت40 هزار میلیاردی به صنعت فولاد

آهن پرایس: قطعی برق و گاز در ایران، علاوه بر فلج کردن بسیاری از بخش‌های تولیدی و خدماتی، ضربه سنگینی به صنعت فولاد کشور وارد کرده است. تداوم این وضعیت نه تنها روند تولید و صادرات فولاد را مختل می‌کند، بلکه می‌تواند اهداف بلندمدت این صنعت را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد.

صنعت فولاد ایران که سال گذشته با صادرات ۱۵ میلیون تن، ۹ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشت، در پی قطعی برق و گاز با خسارتی معادل ۴۰ هزار میلیارد تومان روبه‌رو شده است.

احمد دنیانور، عضو هیات رئیسه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، با اشاره به ظرفیت تولید ۵۴ میلیون تنی این صنعت تا سال ۱۴۰۴، خاطرنشان کرد: متاسفانه عدم برنامه‌ریزی بلندمدت در حوزه تامین برق صنایع، کشور را با کمبود ۱۰ هزار مگاواتی در این بخش مواجه کرده است.

با آهن پرایس از قیمت روز انواع میلگرد های موجود در بازار با خبر شوید .

وی با بیان اینکه قطع برق واحدهای بزرگ فولادی سالانه ۲ میلیارد دلار ضرر و زیان به این شرکت‌ها وارد می‌کند، گفت: با سرمایه‌گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری برای احداث نیروگاه، می‌توان این کمبود را جبران و حتی ۱۰ هزار مگاوات برق نیز تولید کرد.

دنیانور در ادامه به نقش کلیدی صنعت فولاد در اقتصاد کشور اشاره کرد. همچنین افزود: این صنعت ضمن ایجاد اشتغال، ۲۵ درصد از کل ارزآوری کشور را به خود اختصاص داد.

قطعی برق و گاز نه تنها به روند تولید و صادرات فولاد لطمه زده، بلکه مانع از تحقق اهداف بلندمدت این صنعت نیز شده است. انتظار می‌رود با تدابیر مناسب از سوی وزارت نیرو و سایر نهادهای ذیربط، شاهد رفع این چالش‌ها و رونق دوباره تولید در این بخش باشیم.

اعمال قطعی برق از امروز

طبق گزارش‌ها از امروز شاهد اعمال محدودیت‌های برق در کشور خواهیم بود. این موضوع در کنار احتمال نوسان جزئی نرخ دلار به دنبال صدور قطعنامه احتمالی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ابهاماتی را در مورد وضعیت بازار در تیرماه ایجاد کرده است.

بازار تیرآهن خردادماه به دلیل انتظار برای مشخص شدن رئیس جمهور آینده و برنامه‌های اقتصادی او، با رکود و کمبود تقاضا‌ی کم‌سابقه روبه‌رو است با این حال، ترکیب دو عامل قطعی برق و نوسان دلار می‌تواند سناریویی متفاوت را رقم بزند.

هنوز مشخص نیست که این دو عامل می‌توانند محرک تقاضا در بازار تیرماه امسال باشند یا خیر. برخی کارشناسان معتقدند که قطعی برق به افزایش تقاضای سرمایه‌ای و به مراتب افزایش قیمت آهن آلات منجر شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: زمزمه‌های کمبود و گرانی در بازار آهن

با این حال، کارشناسان دیگر معتقدند که اثرات این دو عامل موقتی خواهد بود. همچنین نمی‌تواند رکود حاکم بر بازار را به طور کامل از بین ببرد. انتخابات ریاست جمهوری و عدم قطعیت در مورد آینده برنامه‌های اقتصادی همچنان عامل اصلی رکود بازار محسوب می‌شوند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (2)

  • کاربر میهمان
    کاربر میهمان1403/03/30 - 12:40 پاسخ

    آیا باز هم شاهد قطعی برق خواهیم بود ؟

    • آهن پرایس
      آهن پرایس1403/04/24 - 09:14

      سلام و وقت بخیر بله قطعی برق صنایع رو در این تابستان هم داریم

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی