کاربرد و ویژگی‌های ورق سیاه

کاربرد و ویژگی‌های ورق سیاه

آهن پرایس: ورق سیاه یکی از مهم‌ترین مقاطع فولادی است که به‌دلیل پایه‌ای بودن آن کاربردهای متنوع و متعددی دارد، به همین جهت در مقاله حاضر به بررسی ویژگی‌های ورق آهن و کاربردهایی که این محصول دارد پرداخته خواهد...

آهن پرایس: ورق سیاه یکی از مهم‌ترین مقاطع فولادی است که به‌دلیل پایه‌ای بودن آن کاربردهای متنوع و متعددی دارد، به همین جهت در مقاله حاضر به بررسی ویژگی‌های ورق آهن و کاربردهایی که این محصول دارد پرداخته خواهد شد تا بدین‌وسیله فعالان این حوزه و کسانی که با مقاطع فولادی سروکار دارند با شناخت و آگاهی بیشتری محصول مورد نیاز خود را تهیه کنند.

ویژگی‌های ورق سیاه

به واسطه نحوه ساخت ورق اهن، عناصر سازنده آن، ضخامت، ابعاد و وزن این محصول، ویژگی‌های متعددی به این محصول می‌دهد که در ادامه به تفصیل شرح داده خواهد شد، شایان ذکر است مواردی که گفته شد از مهم‌ترین عواملی است که در قیمت روز ورق سیاه نیز تأثیرگذار خواهد بود.

غالب محصولات فولادی به دو روش نورد گرم و نورد سرد تولید می‌شوند که به تناسب آن هر محصول شاخصه‌های منحصر به‌فردی پیدا می‌کنند.

نورد گرم فرایندی است که شکل‌دهی محصول در دمایی بالاتر از 925 درجه سانتیگراد اتفاق می‌افتد، از همین رو طی این فرایند ظاهر ورق کدر و مات می‌شود به همین دلیل ورق آهن در بازار به ورق سیاه نیز شناخته می‌شود.

اما نورد سرد فرایندی است که پس از نورد گرم بر روی محصول اعمال می‌شود. محصولاتی که با این دو روش تولید می‌شوند دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که این ویژگی‌ها کاربرد و موارد مصرف محصول را نیز متفاوت می‌کنند.

اشکال مختلف ورق سیاه

این محصول که به ورق کربن استیل نیز شناخته می‌شود به دو شکل رول و شیت در بازار عرضه می‌شود. ورق رول یا کلاف که در عرض‌های 1، 1/25، 1/5 و 2 متر تولید می‌شود معمولا دارای ضخامت 1/5 تا 15 میلیمتر است که از نظر طول نیز محدودیتی ندارد.

ورق سیاه شیت یا فابریک در ابعاد و ضخامت مشخصی تولید می‌شوند که معمولا مطابق با سفارش مشتری است، ضخامت این محصول معمولا بالای 15 میلیمتر است و ابعاد معروف و شناخته شده آن نیز 1*2، 2/5*1/5، 6*1، 6*1/5، 2*6 و 12*2 متر می‌باشد. شایان ذکر است ورق سیاه فولاد مبارکه تنها برندی است که صفر تا صد آن در کارخانه فولاد مبارکه به صورت رول و فابریک تولید و به بازار عرضه می‌شود همچنین این کارخانه تأمین‌کننده اصلی و عمده ورق در کشور به شمار می‌رود.

استاندارد تولید ورق آهن

ورق سیاه به طور کلی براساس عناصر سازنده، جزئیات آلیاژ و کیفیت مواد اولیه و همچنین ضخامت آن به دو دسته کلی تقسیم می‌شود که مطابق با استانداردهای خاصی تولید شده‌‌اند. ورق آهن صنعتی و ورق آهن معمولی که براساس استانداردهای خاصی از هم متمایز می‌شوند عناصر سازنده متفاوتی نیز دارند.

ورق سیاه معمولی در استانداردهای متداول ST37 و ST52 تولید می‌شود و تولید ورق صنعتی نیز مطابق استانداردهای A285-GR C، A283-GR C و A516GR 60 انجام می‌شود که هر کدام از اینها براساس میزان کربن دارای مقاومت متفاوتی است که موارد مصرف آن را نیز متفات می‌کند.

کاربرد ورق سیاه

ویژگی‌هایی که ورق کربن استیل دارد معمولا براساس نحوه تولید، استانداردها و ابعاد و ضخامت آن متغیر است. ویژگی‌هایی از قبیل مقاومت و کشش بالا، قابلیت جوشکاری و ماشین‌کاری، مواردی است که استفاده از این مقطع فولادی را در صنایع مختلف فراهم می‌کند.

گریدهای ST33 تا ST52 ورق آهن نشان‌دهنده میزان کربن موجود در عنصر سازنده این محصول است به این صورت که هر چقدر این عدد پایین‌تر باشد میزان کربن در عنصر سازنده ورق سیاه کمتر بوده و انعطاف محصول بالاتر می‌رود که قاعدتا کاربرد متمایزی نیز پیدا می‌کند.

به همین دلیل با توجه به قابلیت جوشکاری بالا در صنعت ساختمان‌سازی و تولید برخی مقاطع فولادی از جمله میلگرد، قوطی، تیرچه و ... به کار برده می‌شود. از ورق ST52 که مقاومت بالاتری دارد در صنایع مختلفی از جمله ساخت شاسی ماشین‌الات سنگین، قطعات صنعتی، پل، جرثقیل و... استفاده می‌شود. گفتنی است ورق سیاه کاویان برندی است که کارخانه آن تخصص بالایی در تولید ورق سیاه با ضخامت بالا دارد.

اما از ورق آهن صنعتی که انواع گرید آن بیان شد معمولا در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز، صنایع دریای، ساخت مخازن تحت فشار، اتصالات و مبدل‌های تحت فشار به کار برده می‌شود، زیرا این محصولات به دلیل عناصر سازنده آنها دارای مقاومت کشش بالایی بوده و در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی نیز مقاوم هستند.

ورق آهن از پرکاربردترین و اساسی‌ترین محصولات فولادی است که دامنه استفاده از آن نیز بسیار گسترده است، بر همین اساس در ادامه به موارد کاربرد انواع ورق سیاه در صنایع مختلف اشاره می‌شود که برمبنای ویژگی‌های اختصاصی هریک در صنایع مختلف کاربرد دارند.

موارد مصرف ورق سیاه در بازار

صنعت کشاورزی از جمله صنایعی است که در سیستم آبیاری و همچنین ساخت ابزارآلات آن از ورق سیاه استفاده می‌شود. در صنعت خودروسازی نیز برای ساخت قطعات بدنه و چارچوب خودرو و ... به کار برده می‌شود، همچنین صنعت هوافضا از مهمترین صنایعی است که این محصول کاربردی در آن استفاده می‌شود.

صنایع نظامی نیز جزو صنایعی است که از ورق سیاه برای ساخت تانک و هلی‌کوپتر، جت، هواپیما، کامیون و کشتی‌سازی و ... بسیار استفاده می‌شود همچنین صنعت کشی‌سازی نیز به طور مجزا در ساخت کشتی و سکوهای نفتی و برخی تجهیزات دریایی و... از این محصول پرکاربرد استفاده می‌کند.

از دیگر موارد مصرف ورق کربن استیل ساخت مخازن تحت فشار است که از جمله آنها می‌توان به دیگ بخار، مخازن گاز و غیره اشاره کرد. گفتنی است صنعت ساختمان‌سازی نیز از جمله مواردی است که در ساخت استادیوم‌سازی، فرودگاه، انبار و سوله، ایستگاه راه‌آهن و غیره از ورق آهن استفاده می‌شود.

کاربرد ورق فولادی گالوانیزه

اساس تولید ورق‌های موجود در بازار، معمولا ورق سیاه است که طی یکسری فرایندهای خاص از جمله گالوانیزاسیون و اسیدشویی و... شکل ظاهری آن تغییر یافته و ورق دیگری به دست می‌آید.

ورق گالوانیزه حاصل روی‌اندود شدن ورق آهنی است، به این صورت که ورق سیاه در فرایند نورد گرم در حمام روی غوطه‌ور می‌شود و درنهایت روکشی بر آن کشیده می‌شود که این محصول را در برابر خراش، آسیب و زنگ‌زدگی مقاوم می‌کند.

در ادامه می‌توانید این مقاله را نیز مطالعه کنید: عوامل مؤثر بر نرخ ورق آهن

این مقطع فولادی به دلیل مقاومت بالا در صنایع گسترده‌ای نیز کاربرد دارد که به اختصار به آنها اشاره می‌شود؛ صنعت خودروسازی، صنعت برق، تولید لوازم خانگی، صنعت کامپیوتر و الکترونیک، صنعت ساختمان و... از جمله این صنایع است.

در پایان قابل ذکر است مطالبی که در مقاله حاضر ذکر شد حول محور ویژگی‌های ورق سیاه، کاربرد آن در صنایع مختلف و استانداردهای مختلف تولید این محصول بود. از جمله مزایایی که می‌توان برای مطالعه این مقاله بیان کرد شناخت بیشتر ورق سیاه و آگاهی از موارد کاربرد این محصول است که به خرید آگاهانه و به‌صرفه منجر خواهد شد. گفتنی است شرکت آهن پرایس که از مطمئن‌ترین تأمین‌کنندگان آهن‌آلات صنعتی و ساختمانی است، قیمت لحظه‌ای ورق آهن را بر روی وبسایت این مجموعه به‌روزرسانی می‌کند از همین رو می‌توانید برای اطلاع از قیمت‌ها و دریافت مشاوره خرید رایگان با شماره 02154103 در تماس باشید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • شبیر
    شبیر 1401/03/28 - 07:21 پاسخ

    بدنبود به شرطی که قیمت ورق سیاه رو مناسب بدین