آهن آلات گران می شود یا ارزان؟ تحلیلی بر وضعیت بازار

آهن آلات گران می شود یا ارزان؟ تحلیلی بر وضعیت بازار

بازار آهن و فولاد در هفته اخیر با ثبات نسبی قیمت‌ها همراه بوده است. کاهش عرضه شمش در بورس کالا و ضعف تقاضا در بازار، از مهمترین دلایل این ثبات قیمت‌ها محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد نوسانات نرخ دلار و رویدادهای سیاسی منطقه تأثیر چندانی بر بازار داخلی آهن نداشته است...

آهن پرایس: گزارش‌ها از معاملات شمش در بورس کالای روز گذشته حاکی از کاهش عرضه این محصول در سه هفته اخیر است؛ به عبارتی در تالار صنعتی بورس کالا ۱۴۰،۴۰۰ تن شمش بلوم فولادی از مجموع ۱۹۹،۳۰۰ تن حجم کل اطلاعیه عرضه؛ معادل ۷۰ درصد از حجم عرضه کل به قیمت حدود ۲۴،۶۴۰ تومان حدود کیلویی ۳۰۵ تومان بالاتر از نرخ متوسط پایه (۲۲۰،۹۳۰ ریال) و حدود کیلویی ۱۳۵ تومان بالاتر از نرخ معاملاتی میانگین موزون عرضه گذشته (۲۲۲،۶۳۸ ریال)؛ به فروش رفت و تأیید شد.

همانطور که در تحلیل روز گذشته نیز اشاره شد وضعیت تقاضا و عرضه در بازار ، اوضاع ساخت و ساز و همچنین وضعیت صادرات فولاد کشور عواملی هستند که مانع از افزایش هیجانی قیمت آهن آلات در هفته‌های اخیر شده است، به نظر می‌رسد نوسانات نرخ دلار و وقایع سیاسی و نظامی منطقه اثر چشمگیری در بازار آهن داخلی ندارد.

به عبارتی دیگر می‌توان گفت ضعف تقاضا در بازار آهن به عنوان مانعی در برابر افزایش قیمت میلگرد و آهن آلات در بازار و بورس کالا عمل کرد و به‌رغم عبور نرخ دلار از کانال 63 هزار تومان، نوسان چندانی در نرخ اهن الات مشاهده نشد.

آنچه از معاملات شمش فولادی روز گذشته می‌توان برآورد کرد، ادامه محدودیت دسترسی به حامل‌های انرژی در کارخانه‌ها، به کاهش عرضه، افت تقاضا و کاهش معاملات در مقایسه با هفته‌های گذشته منتهی شده است. البته باید گفت رویدادهای نظامی اخیر منطقه و ترس و نگرانی ناشی از آن نیز به کاهش عرضه و تقاضا دامن زده است که حاصل این وضعیت رکود بازار آهن و فولاد است.

بر همین اساس احتمال دارد معاملات میلگرد بورسی روز چهارشنبه نیز تقاضای چندانی نداشته باشد و بیشترین نوسان آن در محدوده 200 تا 300 تومان باشد. افت تقاضا و غیرواقعی بودن قیمت‌ها از مهمترین دلایل ثبات قیمت اهن الات است آن هم در وضعیتی که سایر بازارهای مالی با نوسانات چشمگیری همراه هستند.

گزارش‌های آهن پرایس از قیمت آهن آلات دیروز حاکی است قیمت میگرد امروز در بازار عمدتا با ثبات همراه بود و حتی تعدادی از کارخانه‌ها بین 50 تا 200 تومان کاهش قیمت داشتند.

آخرین قیمت میلگرد آجدار

میلگرد ابرکوه

میلگرد میانه

میلگرد نیشابور

میلگرد صبافولادزاگرس

27.500

28.200

28.600

28.600

قیمت روز تیرآهن نیز در غالب کارخانه‌ها ثابت اعلام شد و در برخی از کارخانه‌ها کاهش 10 تا 50 هزار تومانی هم مشاهده شد؛ همچنین قیمت انواع نبشی و ناودانی هم در کلیه مبادی فروش ثبات داشتند.

قیمت روز ورق سیاه، قیمت ورق آجدار و انواع ورق گرم نیز در عمده کارخانه‌ها با ثبات قیمت همراه بود، قیمت ورق گالوانیزه، ورق رنگی و روغنی و انواع ورق سرد روند کاهشی داشتند که حدود هزار تومان برآورد شد.

قیمت پروفیل ساختمانی، قیمت پروفیل صنعتی، مبلی و ... نیز در کلیه شرکت‌ها ثبات داشتند و بر همین اساس قیمت انواع لوله‌های درزدار و بدون درز هم ثابت اعلام شدند.

همانطور که از روند نوسانات قیمت آهن آلات برمی‌آید و با نگاهی به معاملات بورس کالای روز گذشته می‌توان گفت وضعیت بازار آرام و ساکت است و معاملات چندانی هم مشاهده نمی‌شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی