آینده بازار آهن وابسته به دلار و گاز

آینده بازار آهن وابسته به دلار و گاز
آینده بازار آهن وابسته به دلار و گاز

آهن پرایس: اخبار روز گذشته حاکی از نوسانات افزایشی در بازار ارز بود، به طوری که دلار با اندکی رشد، در بازار آزاد به قیمت 28 هزار و 380 تومان مبادله شد، با این حال براساس گزارش‌ها از بازار آهن، قیمت روز آهن آلات در آخرین روز از ماه آبان نیز ثابت بود و عمده شرکت‌ها مقاطع فولادی را بدون تغییر...

آهن پرایس: اخبار روز گذشته حاکی از نوسانات افزایشی در بازار ارز بود، به طوری که دلار با اندکی رشد، در بازار آزاد به قیمت 28 هزار و 380 تومان مبادله شد، با این حال براساس گزارش‌ها از بازار آهن، قیمت روز آهن آلات در آخرین روز از ماه آبان نیز ثابت بود و عمده شرکت‌ها مقاطع فولادی را بدون تغییر قیمت عرضه کردند.

مسئله‌ای که این روزها مورد بحث قرار گرفته و احتمال دارد بازار را دچار نوسانات سینوسی کند، کمبود برق و گاز و برنامه قطعی آن در صنایع بزرگ است. با قطعی انرژی مورد نیاز کارخانه‌ها به‌طور قطع تولید محصولاتی چون آهن اسفنجی نیز دچار افت خواهد شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: جدال بازار آهن با قطعی گاز

از آنجایی که تولید مقاطع فولادی وابسته به تأمین و تولید مواد اولیه و میانی است، یقینا با کاهش تولید مواجه خواهد شد که این امر افزایش قیمت محصولات فولادی را محتمل‌تر می‌کند، اما آنچه از ظواهر امر پیداست بازار آهن واکنش چندانی به این اوضاع نشان نداده و اهن الات همچنان گرفتار عدم تقاضای مصرف است.

شایان ذکر است که محصولات انبار شده توسط کارخانه‌ها و انبارهای خصوصی و عمومی و همچنین فولادسازان دولتی، کمبود محصولات در فصل زمستان را تأمین می‌کند و مانع از به هم ریختگی توازن بازار می‌شود.

از سوی دیگر اتفاقات چشمگیری که بازار آهن را متلاطم یا تغییری در آن ایجاد کند نیز در عرصه جهانی رخ نداده است، از همین رو پیش‌بینی می‌شود تا زمانی که بازار اهن همچنان درگیر کمبود متقاضی مصرف است، نوسانات نرخ دلار و کاهش تولید محصولات به علت کمبود انرژی، تغییرات قابل ملاحظه‌ای که بازار را از حالت سکون و خمودگی بیرون بکشد، ایجاد نخواهد کرد.

بنابراین کاهش تولید و احتمال کاهش محدود نرخ دلار در کوتاه مدت به دلیل دریافت پالس مثبت از نزدیک شدن به موعد مذاکرات برجام، دو مسئله‌ای است که با یکدیگر در تقابل هستند و این پارامترها در حال حاضر تأثیرگذارترین عوامل برای جلوگیری از ایجاد تکانه‌های شدید در قیمت اهن الات هستند و به نوعی احتمال ایجاد نوسانات شارپی را خنثی می‌کنند.

بنا بر تحلیل اهن پرایس از بازار آهن، قیمت مقاطع فولادی در آخرین روز از ماه آبان همچنان ثابت بود و با حفظ قیمت روزهای پیشین عرضه شد. قیمت میلگرد در غالب شرکت‌ها ثابت بود اما نوسانات افزایشی 50 تا 100 تومانی و همچنین کاهش 200 الی 400 تومانی نیز در برخی مبادی فروش به چشم ‌خورد.

قیمت نبشی و ناودانی نیز همچنان بدون تغییر بود و با ثبات قیمت روزهای پیشین عرضه شد. قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی عمدتا ثابت بود و کاهش جزئی 200 تومانی نیز ثبت شد اما در بخش شاخه‌فروشی افزایش 10 الی 20 هزارتومانی مشاهده شد اگرچه غالب مبادی فروش تغییر قیمت نداشتند و این نوسانات جزئی تنها در چند شرکت رؤیت شد.

قیمت پروفیل نیز مانند سایر مقاطع فولادی ثابت اعلام شد و تغییر قیمتی رخ نداد، قیمت ورق گالوانیزه با کاهش 100 تومانی عرضه شد اما ورق سیاه نیز ثبات قیمت داشت.

آسیب‌های قطعی گاز

قطعی گاز و چالش‌های پیش رو این روزها محوری‌ترین بحث در بین فولادی‌ها است و هر گروهی به تناسب فعالیت خود آسیبی که از قطعی گاز ممکن است تجربه کند را پیش‌بینی کرده و عواقب آن را گوشزد می‌کند.

در همین زمینه علی هراتیان مدیرعامل شرکت راهبر فرایند آریا و عضو هیأت مدیره شرکت فکور صنعت اظهار کرد: قطعی برق و گاز به کاهش یا توقف فعالیت فولادسازان منجر خواهد شد و قطع به یقین کل زنجیره فولاد تحت تأثیر این برنامه قرار خواهد گرفت و تبعات آن نیز دامن همه واحدها و درنهایت مردم را نیز خواهد گرفت.

وی در این باره اظهار کرد: اگرچه قطعی گاز به طور مستقیم برخی واحدها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد اما در عین حال برخی واحدهای تولیدکننده نیز به طور غیرمستقیم از این چالش تأثیر می‌پذیرند.

هراتیان در ادامه تصریح کرد: قطعی گاز در برخی واحدهای تولیدی به قطعی برق منجر خواهد شد که واحدهای تولید کنسانتره از جمله آنهاست و از آنجایی که فولادسازان خریداران کنسانتره هستند، با تعطیل شدن این واحدها در تأمین محصول مورد نیاز خود دچار مشکل خواهند شد، بنابراین قطعی گاز تنها به فولادسازان اختصاص ندارد و تولیدکننده‌های بیشتری درگیر تبعات آن خواهند شد.

عضو هیأت مدیره فکور صنعت گفت: در دوره‌های گذشته به دلیل سوء مدیریت و بی‌برنامگی‌ها برنامه‌های سالانه تولیدکنندکان به درستی پیش نرفت، اما امید است در دوره جدید این اتفاقات تکرار نشود و کمبودهای موجود به فولادسازان و سایر واحدهای مربوطه آسیبی نرساند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)