اثر رکود صادرات بر بازار آهن

اثر رکود صادرات بر بازار آهن
اثر رکود صادرات بر بازار آهن

آهن پرایس: قیمت روزانه آهن آلات در بازار آهن روز گذشته همچنان در حفظ و ثبات قیمت‌ها تداوم داشت به طوری که غیر از چند شرکت که نوسانات جزئی داشتند سایر کارخانجات تغییری قیمتی تجربه نکردند. بازار ارز نیز کماکان با ...

آهن پرایس: قیمت روزانه آهن آلات در بازار آهن روز گذشته همچنان در حفظ و ثبات قیمت‌ها تداوم داشت به طوری که غیر از چند شرکت که نوسانات جزئی داشتند سایر کارخانجات تغییری قیمتی تجربه نکردند.

بازار ارز نیز کماکان با افزایش قیمت دلار روبه‌رو بود به طوری که در پایان معاملات دلار در روز دوشنبه از مرز 28 هزار و 500 تومان گذشت. به نظر می‌رسد اصلی‌ترین دلیل بالا رفتن نرخ دلار به عدم پیشرفت مذاکرات برجام و بالا رفتن نرخ برابر دلار در بازار ارز هرات ارتباط داشته باشد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

روز گذشته نرخ میلگرد در بازار رکودی کشور همچنان ثابت بود اما برخی شرکت‌ها به افزایش 50 الی 150 تومانی این محصول اقدام کردن، اگرچه کاهش جزئی قیمت در چند شرکت نیز مشهود بود. صرف‌نظر از نوسانات جزئی که مشاهده می‌شود نرخ روز میلگرد آجدار به طور میانگین 17 هزار و 800 تومان ثبت شده است.

قیمت نبشی و ناودانی نیز تقریبا در همه شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما قیمت تیرآهن با افزایش همراه بود، به این صورت که در بخش کیلوفروشی در کنار ثبات نسبی، برخی شرکت‌ها با افزایش 50 تومانی اعلام قیمت کردند، تیرآهن شاخه‌ای نیز با افزایش 20 الی 30 هزار تومانی عرضه شد.

اما قیمت پروز پروفیل و انواع لوله‌های داربست، گازی و ... نوسان داشت به طوری که در کنار ثبات در نیمی از شرکت‌ها، درسایر مبادی فروش افزایش 100 تومانی نیز مشاهده شد.

گفتنی است قیمت روز ورق سیاه، استیل و هچنین قیمت ورق گالوانیزه و روغنی و... هم مانند اکثر محصولات فولادی با ثبات قیمت عرضه شدند.

همانطور که از اوضاع بازار آهن و فولاد برمی‌آید درحالی قیمت آهن ثابت و بدون تغییر اعلام می‌شود که بازار تقاضا همچنان در رکود است و عملا خرید آهن چندان قابل ملاحظه نیست.

از طرفی با رکود و نزول بازارهای صادراتی که در دو هفته گذشته شاهد آن هستیم ناگزیر بر بازار داخلی نیز تأثیر گذاشته است تا جایی که شاهد کاهش منفی 3 درصدی قیمت شمش بلوم در عرضه بورس کالای امروز هستیم.

به نظر می‌رسد معاملاتی که امروز و فردا در بورس کالا رخ می‌دهد تا حدودی روشنگر روند بازار در روزهای آتی باشد و اقدامات بی‌اساسی که گاهی در جهت تحریک بازار و افزایش قیمت‌ها مشاهده می‌شود چندان چاره‌ساز نخواهد بود.

یکی از مواردی که دستاویز عرضه‌کنندگان برای افزایش قیمت‌هاست، اخبار اعمال محدودیت‌ مصرف برق در صنایع فولادی است. اما براساس آمار موجود که کشور با مازاد محصولات نهایی روبه‌رو است و همچنین با مصوبه اخذ عوارض صادراتی و قوانین سامانه جامع تجارت و نیز نظارت و ساماندهی بازار آهن توسط ستاد تنظیم بازار، می‌توان اوضاع را مدیریت کرد و مانع از التهاب بازار شد.

توقع کاهش قیمت آهن باوجود گرانی‌ها

در پی رکود بازار تقاضا و افزایش هزینه‌های تولید و افزایش قیمت اهن الات، جهاندار شکری مدیرعامل شرکت ذوب آهن بیستون در اینباره اظهار کرد: صنایع فولادی درحالی با افزایش نرخ انرژی و سوخت مواجه هستند که مالیات‌ها و دستمزدها و سایر موارد دیگر نیز افزایشی بوده است که اگر در کنار این موارد تعیین عوارض صادراتی سنگین را نیز اضافه کنیم، موانع فعالیت و کسب سود تولیدکنندگان تکمیل می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: اخذ عوارض صادراتی در حالی در کشور ما تصویب شد که سایر کشورها به ترغیب تولیدکنندگان برای صادرات محصولات خود روی آورده‌اند و در کشور ما با این مصوبه عملا مانعی برای صادرات محصولات رقم خورد.

شکری در ادامه با اشاره به این مطلب که به نظر می‌رسد گویا دولت و وزارت صمت به دنبال دریافت عوارض بیشتر از تولیدکنندگانی هستند که حاشیه سود بیشتری نیز دارند، افزود: صادرات آهن آلات یکی از مهمترین منابع ارزآور کشور بود که این تصمیم مشکلات متعددی را به همراه داشت.

این فعال صنعتی بیان کرد: اگرچه به گفته وزارت صمت این تصمیم برای کنترل بازار اخذ شده است اما آنچه از نتایج این تصمیم مشهود است، با توجه به افزایش همه هزینه‌های تولید محصولات فولادی، به نظر نمی‌رسد این تصمیم چندان در ساماندهی بازار کمک‌کننده باشد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: مقاومت به کاهش قیمت آهن

شکری گفت: چگونه می‌توان قیمت محصولات را کاهش داد در حالی که تمامی مواردی که به تولید محصول منجر می‌شود از جمله نیروی کار، سوخت، انرژی، مواد اولیه و نرخ حمل و نقل و ... افزایشی بوده‌اند!

شکری در ادامه گفت: همانطور که قابل مشاهده است بیشتر تلاش‌ها برای کنترل نرخ محصولات پایانی معطوف است و به کل محصولات زنجیره تولید به ویژه قیمت کنسانتره و آهن اسفنجی توجهی نمی‌شود.

و درحالی همه انتظار کاهش قیمت محصولات نهایی را دارند که صنایع فولادی با افزایش 7 برابری نرخ انرژی همراه بوده است و به نظر می‌رسد دولت بیشتر به دنبال کسب سود از طریق وضع عوارض صادراتی است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)