اثر موقت برجام در بازار آهن

اثر موقت برجام در بازار آهن

اخبار مثبتی که به طور مداوم از مذاکرات برجام به گوش می‌رسد به کاهش تدریجی نرخ ارز و همچنین کاهش قیمت آهن آلات و ثبات عمده محصولات در بسیاری مبادی فروش منجر شده است،با اینکه رسانه‌ها از نزدیک‌شدن به حصول توافق خبر می‌دهند اما بازهم نمی‌توان نظر قطعی داد، از همین رو نه تنها بازار آهن که همه بازارها در حالت صبر و انتظار قرار دارند.

آهن پرایس: روز گذشته نرخ روزانه آهن آلات در عمده مبادی فروش با ثبات و کاهش قیمت همراه بود و در حال حاضر بازار آهن در آرامش نسبی یا به عبارتی در فاز انتظار به سر می‌برد.

نوسانات نزولی بازار ارز نیز همچنان تداوم داشت و قیمت دلار پایان روز گذشته در بازار آزاد 30 هزار و 320 تومان مبادله شد که ظاهرا این رشد منفی ناشی از اخبار مذاکرات برجام است.

بررسی نوسانات بازار آهن

این روزها که بازار آهن و فولاد و کلیه بازارهای موازی تحت تأثیر اخبار مذاکرات احیای برجام قرار گرفته‌اند، شاهد ثبات ناشی از انتظار این بازارها برای مشخص شدن نتایج نشست‌ها هستیم. به همین ترتیب روز گذشته قیمت میلگرد آجدار در عمده شرکت‌ها ثابت بود اما کاهش 100 الی 200 تومانی نیز در تعدادی از مبادی فروش مشهود بود.

قیمت روز پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... غالبا ثابت اعلام شدند اما کاهش 100 الی 500 تومانی در برخی کارخانه‌ها نیز قابل مشاهده بود. قیمت روز نبشی و ناودانی نیز مانند اغلب محصولات بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

قیمت روز تیرآهن نیز در اغلب مبادی فروش شاخه‌ای 10 الی 40 هزار تومان کاهش قیمت داشت، به طوری که تیرآهن 14 به زیر 18 هزار و 500 تومان رسید. انواع ورق‌ها نیز نوسانات متعددی داشت به طوری که نرخ روز ورق سیاه عمدتا ثابت بود ولی افزایش 100 تومانی نیز در کارخانه کاویان مشاهده شد، برخی ضخامت‌های فولاد مبارکه نیز کاهش 200 تومانی داشت، همچنین قیمت روز ورق روغنی، ورق گالوانیزه و رنگی غالبا ثابت اعلام شد اما ورق رنگی کارخانه فولاد مبارکه افزایشی بود.

بررسی نوسانات بازار آهن و سایر بازارهای موازی نشان می‌هد که پالس توافقات برجام و کاهش روزانه نرخ دلار که ممکن است به از دست رفتن کانال 30 هزار تومانی منجر شود، بازار را در حالتی از بیم و امید فرو برده است، اگرچه این امر تازگی ندارد و با هر اقدامی که در این زمینه انجام می‌شود بازار به وضعیت صبر و انتظار دچار می‌شود.

اگر بنا را بر توافق بگذاریم و احتمال دهیم که طی یک هفته الی یک ماه آینده مذاکرات به نتایج مثبتی بینجامد، نرخ دلار در کوتاه مدت به 27 هزار تومان هم برسد اما پس از سه ماه روی نرخ تعادلی 30 هزار تومان قرار می‌گیرد و از سه ماه بعد هم به طور کامل اثر آن خنثی شده و به حالت اول برمی‌گردد.

حال با فرض اینکه تا یک ماه آینده هیچ توافقی صورت نگیرد و دوباره مذاکرات کشدار و بی‌سرانجام باقی بماند، در چنین شرایطی با سیاست فعلی ضربه خبر گرفته می‌شود و نرخ دلار به همان کانال قبل یعنی 31 یا 32 هزار تومان بازگشته و یک ماه بعد به نقطه اول برمی‌گردیم، سپس با کشدار شدن این امر کلیه بازارها نیز همچنان در فاز انتظار باقی می‌مانند.

به عبارتی دیگر در صورت توافق نرخ دلار کف 27 تومانی را تجربه خواهد کرد و در صورت عدم توافق نیز در کوتاه مدت سقف 32 هزار تومانی را لمس خواهد کرد و پس از آن نرخ دلار تابعی از شرایط تورمی خواهد بود.

حال در همین زمینه اولیانوف نماینده روسیه در وین از دستیابی به توافقات تا هفته آینده خبر داد. به گفته وی اگر اوضاع به طور مطلوبی پیش برود توافقات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران تا هفته آینده حاصل خواهد شد اما این در شرایطی ممکن است که همه اعضای شرکت‌کننده روی نسخه متنی که هماهنگ‌کنندگان اروپایی هشتم آگوست ارائه کردند، توافق داشته باشند. البته این متن اتحادیه اروپا نیست و متنی است که توسط همه اعضا از آوریل گذشته تدوین شده است.

در هر صورت در شرایط فعلی چاره‌ای جز انتظار و همسو شدن با سایر بازارها نیست و باید دید سرانجام مذاکرات به کجا ختم خواهد شد، ضمن اینکه توصیه می‌شود در شرایط فعلی که بازار روی موج هیجانی قرار دارد از تصمیمات عجولانه پرهیز کنید و همه خبرها را چه در حوزه مذاکرات و چه در حوزه بازار آهن، از منابع موثق پیگیری کنید.

اگرچه در شرایط فعلی برجام اثرگذارترین فاکتور بر بازار آهن و فولاد است اما نمی‌توان سایر فاکتورها ازجمله بورس کالا را نادیده گرفت، به همین منظور بررسی قیمت‌های کشف شده شمش و سایر محصولات فولادی در بورس حائز اهمیت می‌نماید.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که امروز حدود 496 هزار و 990 تن محصول فولادی در بورس عرضه می‌شود که شامل شمش بلوم، ورق سرد، تختال، ورق گرم و گالوانیزه است. شمش بلوم با قیمت 12 هزار و 71 تومان به میزان 121 هزار و 940 تن عرضه خواهد شد.

سردرگمی بازار آهن در پی نوسان قیمتها

شرایطی که در حال حاضر بر بازار آهن و فولاد حاکم است نوعی سردرگمی و ابهام ایجاد کرده که نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی ارائه کرد.

در همین زمینه خسرو حجتی کارشناس بازار فولاد اظهار کرد: اوضاع قیمت‌ها در یک ماه گذشته تقریبا به نحوی بود که نرخ روزانه مواد اولیه مانند اهن اسفنجی و گندله اهن به طور مداوم تحت تأثیر قیمت‌های جهانی کاهشی بود در حالی که قیمت شمش رو به افزایش بود و در زنجیره فولاد توازن و تعادل وجود نداشت، اما علت مشخصی هم نمی‌شد برای آن بیان کرد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کیند: تکرار سناریو اثر برجام بربازار آهن

وی با اشاره به زیرفروشی فولاد روسیه و چین اشاره کرد و افزود: روس و چین با تخفیفاتی که روی محصولات خود می‌دهند به از دست رفتن بازار صادراتی ایران منجر شده‌اند، همچنین با اینکه عرضه و تقاضا به میزان معینی انجام می‌شود اما اخبار مربوط به نرخ دلار و برخی عوامل دیگر بازار مقاطع فولادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

حجتی در ادامه بیان کرد: در شرایط فعلی که بازار دچار ابهام است، متقاضیان سرمایه‌ای و تاجران فقط آن میزان که نیاز دارند به خرید محصولات فولادی اقدام می‌کنند چراکه با خرید بیش از حد نیاز و سرمایه‌ای ریسک زیادی را متحمل خواهند شد و ممکن است به زیان مالی نیز منجر شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)