بازار آهن چشم انتظار انتخابات

بازار آهن چشم انتظار انتخابات

ثبات نسبی قیمت‌ آهن آلات در ماه اردیبهشت به رکود کامل بازار آهن و فولاد منجر شد؛ عدم قطعیت‌های موجود و رکود بازارهای دیگر، مانع از رونق و پویایی این بازار شده است. به نظر می‌رسد تا زمان انتخابات اوضاع بازارها به همین منوال باشد و تنها واکنش‌های مختصری نسبت به اخبار و رویدادهای سیاسی مشاهده شود...

آهن پرایس: بازار آهن و فولاد در نخستین روز خرداد رونق چندانی نداشت و نوسانات قابل توجهی هم در قیمت آهن آلات مشاهده نشد. براساس گزارش‌ها با وجود ثبات نسبی قیمت‌ها، برخی منابع از تعطیلی یا فعالیت نیمه تعطیل بازار تا پایان هفته به دلیل برگزاری مراسم تشییع شهدای خدمت حاکیت داشت. قیمت دلار پس از یک روز افزایش که به کانال 60 تومانی رسیده بود روند کاهشی به خود گرفت و در پایان هفته 58 هزار و 200 تومان اعلام شد.

جو حاکم بر بازارها آرام است و فعالان منتظر تحولات آتی هستند. بازارها در حال حاضر در رکود و انتظار به سر می‌برند. تعطیلی‌ها و عدم قطعیت‌های موجود، مانع از رونق و پویایی بازارها شده است؛ با این وجود، باید منتظر ماند و دید که تحولات آتی، چه روندی را به بازارها خواهد داد.

همانطور که پیش‌تر گفته شد، بازار تا زمان برگزاری انتخابات در فاز انتظار به سر می‌برد. در این فاصله یک ماهه، شاهد نوسان‌های ریز در بازار خواهیم بود که به اخبار و تحولات مربوط به حضور یا عدم حضور احزاب و کاندیداها در انتخابات بستگی دارد.

با توجه به شواهد موجود نیز انتظار معجزه سیاسی و اقتصادی پس از انتخابات منطقی به نظر نمی‌رسد؛ با این اوصاف بازار در رکود کامل به سر می‌برد و به نظر می‌رسد تا زمان انتخابات روندی افزایشی نخواهد داشت.

کارشناسان معتقدند که پول‌های بزرگ در حال حاضر در بانک‌ها و سپرده‌های بانکی با سود ۳۰ درصدی هستند و تمایلی به ورود به بازار و سرمایه‌گذاری ندارند، در این شرایط، بسیاری از کسب‌وکارها با مشکل روبه‌رو شده‌اند و حتی با وجود فعالیت در حوزه‌های مجاز و غیرمجاز، نمی‌توانند به سودهای مشابه سپرده‌های بانکی دست پیدا کنند. این رکود بازار، نگرانی‌هایی را در بین فعالان اقتصادی و مردم ایجاد کرده است و بسیاری منتظر رونق دوباره بازار پس از انتخابات هستند.

اردیبهشت ماه از ابتدا تا انتها با روند کاهشی قیمت روز آهن مواجه بود اما در روزهای پایانی ماه افزایش جزئی داشت که دوام چندانی نیافت؛ اما به طور کلی بازار اهن در این ماه با رکود سنگینی روبه‌رو بود که افت تقاضا در بازار داخلی و چالش‌های صادراتی، دو عامل اصلی این رکود تلقی شد.

روند کاهشی قیمت ارز نیز مزید بر علت بوده و همین موضوع به رکود بازار بیشتر دامن زد؛ در این شرایط، کاهش قیمت پایه شمش فولاد در بورس کالای هفته گذشته نیز نتوانست تقاضا را تحریک کند و بخش قابل توجهی از عرضه‌ها بدون مشتری ماند. به عنووان مثال نمودار قیمت میلگرد ابرکوه و نمودار قیمت پروفیل جهان که در متن حاضر درج شده است نشان‌دهنده روند کلی بازار آهن و فولاد در یک ماه گذشته است.

رکود در رینگ شمش فولاد

در حلقه‌های نهایی زنجیره فولاد، برخی نوردکاران به زیرفروشی روی آورده‌اند تا از این وضعیت رکود عبور کنند؛ با این حال، تبدیل شمش به میلگرد به دلیل قیمت تمام شده بالا، صرفه اقتصادی ندارد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سرنوشت بازار آهن در خرداد و تیرماه

در آخرین عرضه شمش فولاد در بورس کالا، 86 هزار تن شمش فولاد مورد معامله قرار گرفت که 27 هزار تن بیشتر از عرضه قبل‌تر بود؛ با این حال، 48 درصد از عرضه‌ها بدون مشتری ماند و معامله نشد؛ در واقع قیمت پایه شمش فولاد در هفته گذشته 500 تومان کاهش یافت، اما این کاهش نتوانست تقاضا را تحریک کند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)