بازار رکودی آهن در ایران و جهان

بازار رکودی آهن در ایران و جهان

در پایان هفته چهارم تیرماه، شاهد تداوم روند ثابت و کاهشی نرخ روزانه آهن آلات در کلیه مبادی فروش بودیم؛ در این میان قیمت روزانه میلگرد بیشترین سیر کاهش قیمت را داشت و در نیمه دوم تیرماه به طور روزانه ریزش قیمت داشت. بازار ارز نیز تقریبا به همین منوال بود و نوسانات چشمگیری نداشت.

آهن پرایس: در پایان هفته چهارم تیرماه، شاهد تداوم روند ثابت و کاهشی نرخ روزانه آهن آلات در کلیه مبادی فروش بودیم؛ در این میان قیمت روزانه میلگرد بیشترین سیر کاهش قیمت را داشت و در نیمه دوم تیرماه به طور روزانه ریزش قیمت داشت.

بازار ارز نیز تقریبا به همین منوال بود و نوسانات چشمگیری نداشت، قیمت دلار روز گذشته نسبتا ثبات بود و در بازار آزاد به قیمت 31 هزار و 820 تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن آلات

همانطور که انتظار می‌رفت اوضاع بازار آهن و فولاد در نیمه دوم تیرماه روند نسبتا آرامی داشت و شاهد ریزش تدریجی قیمت‌ها در این ایام بودیم.

به همین ترتیب روز گذشته قیمت میلگرد آجدار با حفظ سیر نزولی خود، حدود 200 الی 300 تومان کاهش داشت، البته بسیاری از شرکت‌ها هم تغییری در قیمت‌های خود اعمال نکردند.

قیمت روز نبشی و ناودانی اما غالبا ثابت بود و تنها چند شرکت حدود 200 تومان قیمت محصولات خود را کاهش دادند. قیمت روز تیراهن در بخش کیلفروشی در کنار ثبات در اغلب کارخانه‌ها کاهش 200 تومانی هم داشت که بیشتر در محصولات ذوب آهن اصفهان مشهود بود، اما در بخش شاخه‌فروشی اغلب کارخانه‌ها با ثبات قیمت همراه بودند.

نرخ انواع ورق‌ها نیز نوسانات متعددی داشت به طوری که نرخ ورق سیاه با کاهش 200 تومانی اعلام شد اما نرخ روز ورق روغنی، ورق گالوانیزه و ... بدون تغییر قیمت عرضه شدند. قیمت‌ قوطی پروفیل و انواع لوله‌ها نیز در کنار ثبات در برخی مبادی فروش، در اغلب شرکت‌ها با کاهش 200 الی 300 تومانی همراه بودند.

روند ثبات و کاهشی بازار آهن در دو هفته اخیر را می‌توان در چندین علل مهم بررسی و جست‌وجو کرد، مهمترین عامل کاهش نرخ جهانی فولاد است که با کاهش تقاضا در چین تشدید شده است که شیوع مجدد ویروس کرونا و اعمال قرنطینه در این کشور به افت بیشتر تقاضا دامن زده و نرخ سنگ آهن را به زیر 100 دلار کاهش داداه است.

کاهش نرخ شمش صادراتی ایران که سیگنال کاهش قیمت را دربازار داخلی ارسال می‌کند و همچنین احتمال پایان یافتن محدودیت‌های مصرف برق در صنایع فولادی از جمله این فاکتورها بود. اگرچه  شایان ذکر است که تعطیلی‌های وسط هفته نیز در شکل‌گیری این فضا بی‌اثر نبود.

رکود تقاضا و نبود خرید و فروش در بازار نیز خود عامل مهمی است که روند کاهشی و ثبات نرخ محصولات فولادی را تشدید می‌کرد. با این حال به نظر می‌رسد اگر تحرک خاصی در بازار رخ ندهد و اوضاع بع همین منوال پیش برود ممکن است روزهای اول مرداد هم روند بازار به همین شکل باشد و شاهد ثبات و کاهش قیمت‌ها باشیم.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تداوم شیب نزولی قیمت آهن

براساس آمار روز گذشته حدود 168 هزار و 244 تن محصولا فولادی شامل تیرآهن، میلگرد، نبشی وناودانی و... در بورس کالا عرضه شدند که از این میزان حدود 91 هزار و 984 تن به تابلو معاملات بورس راه یافتند.

قیمت میانگین میلگرد  حدود 15 هزار و 168 تومان محاسبه شد که بیانگر کاهش 1/1 درصدی نرخ این محصول در مقایسه با آخرین عرضه بود. و تیراهن هم 16 هزار و 559 تومان بود. از 78 هزار و 455 تن میلگرد عرضه شده، 52 هزار و 930 تن از آن معامله شد. بررسی میزان معاملات، نشان‌دهنده رکود مقاطع طویل در بورس کالا و همچنین در بازار آزاد است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)