بازگشت خریدار به بازار آهن

بازگشت خریدار به بازار آهن

قیمت میلگرد آجدار در بازار آزاد در روزهای گذشته به طور پیوسته کاهشی بود. برخی از خریداران که در دو هفته گذشته به دلیل احتیاط از خرید میلگرد خودداری کرده بودند، با مشاهده ثبات نسبی قیمت‌ها، به طور محتاطانه و محدود تقاضای خود را در محدوده قیمتی 25 هزار تومان آغاز کرده‌اند...

آهن پرایس: طی دو هفته گذشته، شاهد افت پیوسته قیمت میلگرد آجدار در بازار بودیم به طوری که تعداد بیشتری از عرضه‌کنندگان این محصول، میلگرد را به قیمت 25 هزار تومان به فروش رساندند؛ برخی از مبادی فروش قیمت میلگرد نیشابور و قیمت میلگرد میانه را نیز به این قیمت به فروش رساندند؛ به طوری که قیمت میلگرد میانه روز گذشته 25.900 تومان اعلام شد.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که نرخ ارز در بازار آزاد طی دو روز گذشته نوسانات جزئی داشته و به نظر می‌رسد روند نزولی آن متوقف شده و یا در حال تثبیت است به این صورت که قیمت دلار با کمی افزایش در پایان روز گذشته 61.700 تومان اعلام شد.

به همین دلیل، طبق آمار برخی از خریداران که در دو هفته گذشته به دلیل احتیاط، از خرید میلگرد خودداری کرده بودند، با مشاهده ثبات نسبی قیمت‌ها، به طور محتاطانه و محدود تقاضای خود را در محدوده قیمتی 25 هزار تومان آغاز کرده‌اند.

اکثر کارخانه‌ها قیمت روز تیرآهن و لانه زنبوری را ثابت نگه داشتند، اما ذوب آهن اصفهان 20 تا 100 هزار تومان از قیمت محصولات خود کاست.

قیمت ورق سیاه (st37 و st52) در اکثر کارخانه‌ها ثابت بود، اما قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه 400 تا 600 تومان کاهش داشت. قیمت ورق استیل، قیمت ورق آلومینیوم، قیمت ورق رنگی نیز در اکثر کارخانه‌ها 300 تومان کاهش یافت.

اکثر کارخانه‌ها قیمت پروفیل آهنی، قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل در پنجره را 800 تا 1000 تومان کاهش دادند، اما قیمت پروفیل کیان پرشیا ثابت اعلام شد. قیمت لوله گازی، قیمت لوله اسپیرال در اکثر کارخانه‌ها با کاهش 800 تا 1000 تومانی عرضه شد.

قیمت نبشی و ناودانی در اکثر کارخانه‌ها 200 تا 600 تومان کاهش یافت، اما برخی کارخانه‌ها قیمت‌ها را ثابت نگه داشتند.

کاهش تقاضا همسو با قیمت آهن

معاملات شمش فولاد در بورس کالا به نصف رسید زیرا رکود در بازار مقاطع طویل فولادی و عدم امیدواری به رشد تقاضا، تمایل نوردکاران به خرید شمش فولاد را به شدت کاهش داده است. در نتیجه، فقط 40 درصد از شمش فولاد عرضه شده در بورس کالا در روز دهم اردیبهشت معامله شد.

به طوری که میانگین نرخ فروش شمش فولاد در بورس کالا در 10 اردیبهشت به 21 هزار و 527 تومان رسید که کمتر از دو هفته قبل بود. این کاهش قیمت به دلیل افت تقاضا و همچنین عقبگرد نرخ ارز در بازار آزاد است.

استمرار عرضه‌های سنگین آهن اسفنجی در هفته‌های اخیر و کاهش انتظارات تورمی، تب خرید این محصول نیز در بورس کالا را فروکش کرده است و فقط 75 درصد از آهن اسفنجی عرضه شده به فروش رفت.

168 هزار تن آهن اسفنجی با قیمت پایه 12 هزار و 980 تا 13 هزار و 206 تومان در بورس عرضه شد؛ تقاضای ثبت شده در بورس به 167 هزار و 900 تن رسید و تنها 127 هزار و 100 تن آهن اسفنجی به فروش رفت.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن در سراشیبی سقوط

قیمت بیلت صادراتی ایران 471 دلار به ازای هر تن است؛ با احتساب نرخ ارز در بازار مبادله، قیمت ریالی هر کیلوگرم شمش فولاد صادراتی ایران بین 19 هزار و 450 تا 20 هزار و 860 تومان خواهد بود؛ در حالی که قیمت هر کیلوگرم شمش فولاد در بورس کالای ایران بین 19 هزار و 900 تا 22 هزار و 230 تومان بود که این امر به کاهش تمایل فولادسازان به صادرات منجر می‌شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)