بررسی سرنوشت قیمت مسکن

بررسی سرنوشت قیمت مسکن
بررسی سرنوشت قیمت مسکن

آهن پرایس: طی بررسی سخنان یک کارشناس اقتصاد دریافت شد که کاهش قیمت مسکن که اخیرا به دلیل رکود معاملات اتفاق افتاده، مبادا ما را از کسری 5 میلیون واحد مسکونی غافل کند؛ ایشان بیان داشت: طی 30 سال گذشته قیمت طلا و دلار 180 برابر شده است که مقابل بازار مسکن رقمی جزئیست چرا که...

آهن پرایس: طی بررسی سخنان یک کارشناس اقتصاد دریافت شد که کاهش قیمت مسکن که اخیرا به دلیل رکود معاملات اتفاق افتاده، مبادا ما را از کسری 5 میلیون واحد مسکونی غافل کند؛ ایشان بیان داشت: طی 30 سال گذشته قیمت طلا و دلار 180 برابر شده است که مقابل بازار مسکن رقمی جزئیست چرا که مسکن در طول این سالها 1200 برابر شده است که دو دلیل در پی دارد اول اینکه مسکن ذاتا ظرفیت دارد و ثانیا علت اصلی دیگر اینکه عرضه نسبت به تقاضا بسیار کم است. 

بیت الله ستاریان بیان کرد: آمارهایی که مرتبط به بررسی کوتاه مدت بازار مسکن است را نمی توان به تنهایی در نظر گرفت چرا که در شرایط فعلی معاملات در رکود سنگینی است. ما زمانی می توانیم بگوییم قیمت یک کالا کاهش یا افزایش یافته که فرضا در یک زمان مشخص شده تعداد قابل توجهی معامله انجام شود و پس از آن این اطلاعات را با مقطعی مشخص در گذشته مقایسه کنیم.

ایشان بیان داشت: وقتی معامله ای انجام نمی شود و بازار در رکود است، بیان اینکه قیمت ها کاهش یافته مفهومی ندارد. فرضا در یک محله وسیع وقتی 10 معامله انجا می شود یعنی شرایط معامله وجود نداشته و آن معاملاتی که به سرانجام رسیده نیز می توان گفت فروشنده در شرایط اضطراری قرار گرفته و ملکش را زیر قیمت فروخته است. این قرار دادها را وقتی به عنوان شاخص اعلام کنند در نهایت یک نتیجه دارد که باعث می شود در تحلیل ها و برنامه های بلند مدت دچار مشکل شویم.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار مسکن در انتظار رونق

این کارشناس اقتصاد مسکن یادآور شد: در بهار و تابستان 99 معاملات مسکن در کشور رونق اندکی داشت و شاهد بودیم که در تهران هرماه هشت درصد نرخ ملک افزایش پیدا می کرد. همانطور که در پاییز میزان معاملات به حدود یک دهم رسید و قیمت ها دو الی سه درصد کاهش داشت که خیلی از افراد از کاهشی بودن بازار خبر میدادند؛ این در حالی است که در پایان سال متوجه شدیم که نسبت به سال 98، رشد قیمتی در حدود 94 درصد را لمس کرده ایم. هم اکنون نیز چنین است که میزان معاملات به یک دهم وضعیت عادی کاهش یافته است و قیمت ها نیز اندکی کاهش داشته و بازهم عده ای بدون در نظر گرفتن کلیت از ریزش بازار سخن گفته اند و حتی پیش بینی بازار کاهشی در آینده را داشته اند. 

ستاریان در پایان تصریح کرد: با بررسی شاخص های توسعه اقتصادی در حال حاضر می توان خبر از رونق بخش مسکن داد. سال گذشته بعد از چندین سال، رشد اقتصادی کشور ما مثبت بوده و پیش بینی می شود که امسال نیز تداوم یابد. چندین مورد موثر از جمله بودجه عمرانی دولت، اثرات مذاکرات هسته ای بر اقتصاد، رشد نقدینگی و چرخش پول، ارتباط با چین و کشورهای غربی،همگی نوید بخش رشد و توسعه است. بنابراین با توجه به پیشرو بودن صنعت مسکن قطعا در این بخش نیز با رونق و رشد همراه هستیم.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)