بررسی نوسانات نرخ میلگرد

آیا میلگرد ارزان می شود؟
بررسی نوسانات نرخ میلگرد

بررسی نوسانات نرخ میلگرد از اهمیت زیادی برخوردار است. این تحلیل نوسانات قیمت میلگرد با استفاده از نمودارها و ابزارهای مختلف به پیش‌بینی قیمت میلگرد کمک می‌کند و در صنعت ساخت و ساز و حوزه‌های وابسته اثرگذار است. آشنایی با عوامل اساسی که به نوسانات قیمت میلگرد منجر می‌شوند به ما کمک می‌کنند تا پیش‌بینی دقیق‌تری در مورد قیمت میلگرد داشته باشیم...

آهن پرایس: بررسی نوسانات نرخ میلگرد که عمدتا به کمک نمودار قیمت میلگرد و روش‌های مختلف دیگر انجام می‌شود از جمله راهکارهای پیش‌بینی قیمت میلگرد است. پیش بینی قیمت میلگرد بر تصمیم‌گیری‌ها و استراتژی‌های مختلف در صنعت ساخت و ساز و صنعت‌های مرتبط تأثیرگذار است.

به عبارتی پیش‌بینی قیمت میلگرد به افراد و شرکت‌ها کمک می‌کند تا ریسک‌های مرتبط با تغییرات در قیمت‌ها را بهتر مدیریت کنند؛ همچنین پیش‌بینی دقیق قیمت میلگرد به مهندسان و مدیران پروژه این امکان را می‌دهد که از هزینه‌های پروژه‌های خود آگاه باشند و متناسب با آن برنامه‌ریزی کنند.

اما قبل از پیش بینی قیمت میلگرد و آهن ضروری است نسبت به مؤلفه‌هایی که به نوسانات قیمت میلگرد منجر می‌شود آگاهی کامل داشته باشید زیرا این امر امکان بررسی قیمت روز میلگرد در آینده را تسهیل می‌کند. از همین رو در ادامه به مهمترین فاکتورهای اثرگذار بر نرخ روز میلگرد و قیمت آهن  پرداخته می‌شود.

عوامل مؤثر بر قیمت میلگرد

عوامل متعددی بر قیمت میلگرد اثرگذار است و برای پیش بینی میلگرد در سال آتی باید عوامل ذیل را بررسی نمایید:

1-    میزان عرضه و تقاضا                                                                               
    میزان عرضه و تقاضا تاثیر بسزایی در تعیین قیمت میلگرد خواهد داشت فی الواقع هرچه میزان تولید و عرضه محصول بیشتر باشد قیمت کاهشی خواهد شد و بالعکس چنانچه میزان تقاضا بیش از میزان عرضه و تولیدات باشد آنگاه نرخ آرماتور افزایشی خواهد شد. 

2-    میزان فعالیت و بازار صنایع و ساختمان
     چنانچه بازار خرید ساختمان رونق داشته باشد و به عبارتی خریدار قدرت خرید داشته باشد آنگاه ساخت و سازو در پی آن بتن ریزی و فنداسیون فعال می شود و چنانچه میزان فعالیت این حوزه افزایش یابد میزان تقاضای میلگرد نیز افزایش خواهد یافت. 
شایان ذکر است که میزان تقاضا در بازارهای جهانی را باید بیشتر مدنظر قرار دهیم چرا که رونق بازار داخلی به تنهایی تاثیر چندانی نخواهد داشت.

3-    تورم 
تاثیر تورم بر بازار میلگرد و همچنین بازارهای موازی حائز اهمیت است چرا که زمانی که نرخ تورم افزایش می یابد بلاشک قیمت سنگ آهن و مواد اولیه نیز افزایشی می گردد و در نتیجه نه تنها بر قیمت میلگرد بلکه بر قیمت سایر محصولات بازار آهن نیز اثرگذار خواهد بود. 

4-    عرضه های بازار بورس کالا
یکی دیگر از عوامل مهمی که بر بازار آهن آلات و همچنین قیمت میلگرد اثر گذاراست بورس کالا و همچنین میزان ارزش سهام شرکت عرضه کننده محصول می باشد. 

5-    هزینه سوخت و حمل و نقل 
هزینه سوخت و به طور کلی هزینه حمل و نقل چه در حوزه داخلی و چه در بخش صادراتی و واردات بسیار حائز اهمیت است حتی انتخاب روش حمل در سطح بین المللی از جمله CFR یا CIF و FOB نیز بسیار در هزینه تمام شده موثر است و چنانچه دقت و توجه ویژه در این زمینه به کار برده نشود می تواند منجر به هزینه گزافی شود. 

6-    نرخ دلار در بازار آزاد و نیمایی
یکی از عوامل بسیار پر اهمیت در اقتصاد کشور نرخ ارز ،طلا و سکه است و از آنجایی که متاسفانه با افزایش ارزش دلار از ارزش پول ملی ایران کاسته شده است اقتصاد کشور و نرخ تعداد کثیری از محصولات از جمله میلگرد تحت تاثیر نوسانات ارز می باشد. برای تولید میلگرد به مواد اولیه ای نیاز است که باید  این مواد به صورت وارداتی تهیه گردد ودقیقا با افزایش نرخ دلار و همچین افزایش نرخ مواد اولیه در سطح جهانی منجر افزایش نرخ میلگرد می گردد.  
شایا ذکر است که قیمت پایه برای عرضه در بورس کالا نیز بر اساس نرخ دلار نیمایی تعیین می گردد در نتیجه افزایش قیمت ارز نیما مستقیم منجر به افزایش نرخ میلگرد در عرضه ها منجر خواهد شد.  


7- بازه ی زمانی 
بازه های زمانی و شرایط آب و هوایی و فصل های مختلف نیز موثر است چرا که فرضا در بازه های زمانی چون تعطیلات یا در زمانهایی که روزها کوتاهتر است و هوا سردتر می باشد میزان ساخت و ساز کاهش می یابد و همین امر منجر به باقی ماندن میلگرد در انبارها می شود و از آنجایی که میزان عرضه بیش از میزان تقاضا می باشد قیمت میلگرد کاهش می یابد.

8-    عوارض و مالیات محصولات صادراتی 
قابل توجه است که مبلغی به عنوان عوارض نیز به محصولات صادراتی افزوده می شود که چنانچه این عوارض صادرات افزایش یابد قیمت محصول نیز افزایش خواهد یافت. 

9-     بازار صادرات و واردات
یکی دیگر از عواملی که بر اساس آن می توان نوسانات قیمت میلگرد را پیش بینی کرد بحث صادرات و واردات محصولات است که بحث صادرات و واردات تحت تاثیر تصمیمات سیاسی منطقه و همچنین تحریم ها و لغو تحریم ها است و ارزش واحد پول سایر کشورها در حال حاضر از ریال بالاتر است و همین امر باعث می شود که تولید کننده بیشتر به صادرات تمایل داشته باشد و همین امر نیز می تواند بر افزایش نرخ میلگرد موثر واقع شود. 

البته این مساله نیز حائز اهمیت است که تمامی مواردی که بالا ذکر شد بر قیمت میلگرد موثر است اما عوامل دیگری نیز می تواند مسیر حرکتی قیمت میلگرد را رقم بزند و میلگرد ارزان یا گران شود به طور مثال تصمیمات سیاسی و مصوبات مختلفی و لایحه بودجه مصوب شده در هیات دولت که صادر می گردد و حتی بعضا اتفاقا ناگهانی غیرقابل پیش بینی نیز نه تنها بر قیمت میلگرد بلکه بر قیمت آهن آلات موثر است. البته در سایت آهن پرایس نیز ما با انتشار روزانه اخبار آهن، فولاد و مسکن و درج نمودار قیمت هفتگی، ماهانه و سالانه و به روز رسانی روزانه قیمت ها بر آنیم تا همراهان خود را در یک خرید مطمئن یاری رسانیم.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 6 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)