نمودار قیمت میلگرد و آهن در بهار 1402

نمودار قیمت میلگرد و آهن در بهار 1402

بررسی نمودار قیمت میلگرد یا سایر آهن آلات در بازه‌های زمانی مختلف، نگاه جامعی از الگوی رفتاری محصول مورد نظر به دست می‌دهد که برای همه افراد فعال در حوزه آهن و فولاد کاربردی و مفید است، به گونه‌ای که خریداران با استفاده از آن می‌توانند زمان مناسبی را برای خرید انتخاب کنند و فروشندگان هم با تدوین استراتژی و برنامه مناسب، زمان خوبی را برای سرمایه‌گذاری یا فروش محصولات خود برگزینند...

آهن پرایس: بررسی نمودار قیمت میلگرد و آهن، برای خریداران و فروشندگان این محصولات بسیار مهم است. این نمودارها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در مورد خرید و فروش محصولات، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در بررسی نمودار قیمت میلگرد و آهن، می‌توان به تحلیل روند قیمت محصولات پرداخت. با توجه به تحلیل قیمت، می‌توان برای خریداران و فروشندگان، بازار را بهتر تحلیل کرد و تصمیم‌های بهتری در مورد خرید و فروش محصولات گرفت.

همچنین، بررسی نمودار قیمت میلگرد و آهن، به خریداران و فروشندگان کمک می‌کند تا در مورد زمان خرید و فروش، تصمیم‌گیری بهتری داشته باشند. با توجه به نمودار قیمت، می‌توان به سادگی مشاهده کرد که آیا قیمت محصولات در حال افزایش یا کاهش است و در واقع با توجه به الگوی رفتاری بازار متوجه روند قیمت میلگرد و آهن شد و به تناسب آن بهترین زمان ممکن را برای تأمین محصولات مورد نیاز برگزید.

به طور کلی، بررسی نمودار قیمت میلگرد و آهن، به خریداران و فروشندگان کمک می‌کند تا در نهایت تصمیمات بهتری در مورد خرید و فروش محصولات خود بگیرند و در نتیجه، به سود بیشتری دست یابند.

از همین رو در ادامه به بررسی قیمت میلگرد و قیمت آهن در سه ماه فروردین، اردیبهشت و خرداد پرداخته می‌شود و عواملی که موجب تغییر قیمت محصولات فولادی شده نیز بررسی می‌شود.

نمودار قیمت میلگرد در فروردین و اردیبهشت

پس از ثبت رکوردهای تاریخی و جدید قیمتیِ کلیۀ بازارهای مالی در زمستان 1401 ، با آغاز فعالیت بازارها بازار آهن و فولاد در ابتدای سال 1402 با سیر کاهشی همراه بود و قیمت میلگرد و آهن به کمترین میزان در سه ماه گذشته رسید.

به طوری که در دو هفته نخست آغاز فعالیت بازار آهن، کف قیمت میلگرد به کانال 22 هزار تومانی هم رسید؛ براساس نمودار نرخ میلگرد، قیمت میلگرد 14 ذوب آهن اصفهان 23800 تومان اعلام شد.

اتصال گاز صنایع فولادی، بازگشت برخی واحدهای کوچک به مدار تولید و افزایش تولید مواد اولیه، افزایش حجم عرضۀ آهن اسفنجی و شمش، کاهش قیمت محصولات بورسی، کاهش قیمت محصولات صادراتی فولاد و همچنین اصلاح قیمت ارز از مؤلفه‌های بنیادینی است که به کاهش قیمت میلگرد در این بازه زمانی منجر شد.

درحالی روند بازار آهن و فولاد در بهار سال جاری ثابت و رو به اصلاح بود که بازار آهن در بهار سال 1401 روند افزایشی داشت اما با این حال قیمت کیلویی میلگرد 14 ذوبی در کانال 19 هزار تومانی قرار داشت. در واقع می‌توان گفت قیمت این محصول در مقایسه با ایام مشابه سال گذشته حدود 21 درصد افزایش داشته است.

قیمت دلار هم در ماه فروردین به موازات بازار آهن افزایشی شده و به 50 هزار تومان رسیده بود اما اواسط ماه اردیبهشت با افزایش دوباره در مرز 56 هزار تومان قرار گرفت اما این روند افزایشی دوام چندانی نداشت و در هفته سوم اردیبهشت ماه مجددا قیمت‌ها اصلاح شد به طوری که در هفته پایانی هر دلار حدود 51 هزار تومان مبادله شد. برخی کارشناسان معتقد بودند کاهش اصلاح قیمت دلار به تأثیر از اخبار سیاسی مثبت حاصل از مذاکرات ایران با چند کشور، بود.

در پایان فروردین ماه کمبود بار نوردسازان و تحویل شمش در اردیبهشت، سیر افزایشی قیمت روز آهن را رقم زد اما با گشایش عرضه‌های اعتباری در بورس کالا، کاهش پیش‌پرداخت عرضه‌های اعتباری بورس کالا از 30 درصد به 10 درصد و همچنین افزایش قیمت محصولات فولادی بورسی افزایش قیمت‌ها شدت بیشتری گرفت. اما در این میان برکناری وزیر صمت آشفتگی بازار آهن را تشدید کرد.

به طوری که قیمت میلگرد 14 ذوب آهن اصفهان در اواسط اردیبهشت ما به بالاترین قیمت در سه ماه گذشته رسید و حدود 29 هزار تومان اعلام شد و براساس نمودار قیمت تیرآهن، نرخ تیرآهن 16 ذوبی هم در هر شاخه 6 میلیون و 570 تومان معامله می‌شد اما از هفته سوم اردیبهشت روند افزایشی مقاطع فولادی متوقف شد و با کاهش تدریجی همراه بود.

خروجی نشست مشترک بین وزارت صمت، بورس کالا و اقتصاد و گمرکات که با هدف کنترل نابسامانی بازار آهن برگزار شد، محدودیت صدور مجوز صادرات به بورس کالا بود و متقاضیان آهن اسفنجی هم تنها بر اساس سهمیه بهین‌یاب می‌توانند این محصول را دریافت کنند از همین رو شاهد فروکش کرد نوسانات افزایشی در این روزهای پایانی اردیبهشت بودیم اما سردرگمی بخش تقاضا و کاهش معاملات در این ایام رشد چشمگیری داشت.

با این اوصاف در انتهای اردیبهشت بازار تا حدودی از تب و تاب افتاد که علت آن را در عوامل مختلفی می‌توان جست‌وجو کرد؛ از این میان می‌توان کاهش قیمت محصولات فولادی صادراتی، کاهش قیمت‌های جهانی فولاد، اصلاح قیمت دلار و افزایش پیش‌پرداخت معاملات اعتباری محصولات بورسی به 30 درصد، اشاره کرد.

براساس نمودار قیمت میلگرد در پایان اردیبهشت، اوضاع بازار که کمی آرام گرفته بود قیمت میلگرد 14 هم 26600 تومان اعلام شد، این درحالی است که قیمت میلگرد در ایام مشابه سال گذشته حدود 17600 تومان برآورد شد. قیمت تیرآهن 16 هم در این بازه زمانی حدود 5 میلیون و 700 هزار تومان برآورد شد. این درحالی است که در ایام مشابه سال گذشته قیمت آهن 16 حدود 3 میلیون و 250 هزار تومان اعلام می‌شد.

نمودار قیمت آهن و میلگرد در خرداد

نوسانات محدود و اوضاع آرام بازار آهن و فولاد در روزهای پایانی اردیبهشت ماه همچنان تداوم داشت و در ماه خرداد هم نوسانات چشمگیری مشاهده نشد.

در هفته نخست خرداد ماه قیمت دلار در کانال 52 هزار تومانی مبادله می‌شد اما با انتشار اخبار سیاسی مثبت که از آن به عنوان خبردرمانی یاد می‌شود، کلیه بازارهای مالی آرام شدند و اصلاح قیمت‌ها را در پیش گرفتند. به طوری که کف قیمت دلار حتی به 46 هزار تومان هم رسید و براساس نمودار قیمت میلگرد در ماه خرداد، کف قیمت میلگرد هم در کانال 24 هزار تومانی قرار گرفت.

به عبارتی می‌توان گفت از ابتدا تا انتهای خرداد نوسانات سینوسی چشمگیری در قیمت آهن آلات مشاهده نشد و بازر بیشتر روند یکنواخت و ثباتی را پشت سر گذاشت. از مهمترین دلایل تثبیت قیت میلگرد و اهن می‌توان به ثبات قیمت دلار اشاره کرد. همانطور که پیش‌تر اشاره شد در ابتدای ماه کاهش محسوسی در نرخ دلار مشهود بود اما تا پایان ماه دامنه این نوسانات محدود بود و بیشتر بین دو کانال 49 و 50 هزار تومان در رفت و آمد بود. در ایام مشابه سال گذشته قیمت هر دلار بازار آزاد حدود 33 هزار تومان اعلام می‌شد.

آزادسازی پول‌های بلوکه شده، تبادل زندانیان، مذاکرات ایران و آمریکا، سفر وزیر خارجه عربستان و گشایش سفارت عربستان در ایران، سفر پادشاه عمان به ایران، سختگیری‌های سامانه‌ای، مالیاتی و محدودیت‌های خرید و فروش در بورس، کاهش قیمت محصولات صادراتی، اوضاع مبهم بازارهای جهانی و اقتصاد سردرگم چین که بازار کامودیتی‌ها را آشفته کرده بود، از عمده‌ترین مؤلفه‌هایی بود که به ثبات و رکود گسترده‌ در بازار آهن منجر شد.

نکته قابل توجهی که در ماه خرداد و به طور کلی در فصل بهار مشاهده شد افت چشمگیر تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای بود که گویا از انتظار و امید به کاهش بیشتر قیمت‌ها نشأت می‌گرفت زیرا طبق تجربه سال‌های گذشته و به طور سنتی فصل بهار زمان ساخت و سازها و به افزایش تقاضا است.

فولادسازان در سه سال گذشته که در فصل زمستان با قطعی گاز و در تابستان با قطعی برق مواجه هستند، پیش‌بینی می‌شد قطعی برق در نیمه خرداد محرکه‌ای برای افزایش قیمت‌ها باشد اما حجم اخبار مثبت به قدر بود که مانع از افزایش قیت میلگرد و آهن شد.

به اصطلاح بازار آهن در ماه خرداد دچار نوعی واگرایی منفی بود، در شرایطی که احتمال می‌رفت با اجرای محدودیت مصرف برق و اعمال افزایش 30 درصدی کرایه حمل بار قیمت آهن و میلگرد افزایشی شود اما با سیاست‌های انقباضی دولت این اتفاق نیفتاد و تا پایان بهار بازار در فاز انتظار و ثبات بود.

براساس نمودار قیمت تیرآهن در ماه خرداد، به عنوان نمونه قیمت آهن 16 ذوب آهن پس از نوسانات متعدد در دو کانال 5 و 6 میلیون تومانی سرانجام در پایان خرداد در مرز کانال 5 میلیون تومانی متوقف شد. قیمت میلگرد 14 ذوبی نیز در ماه خرداد غالبا در کانال 26 هزار تومانی گزارش ‌شد اما در هفته آخر این ماه در کانال 25 هزار تومانی مبادله شد و نهایتا مقاومت کانال 25 هزار تومانی شکسته شد و در روزهای پایانی خرداد 1402 کف قیمت میلگرد به 24 هزار تومان رسید.

این در حالی که است سقف قیمت میلگرد در خرداد سال 1401، حدود 20 هزار تومان اعلام می‌شد و کف قیمت آن نیز در کانال 17 هزار تومانی بود، قیمت میلگرد در پایان خرداد سال جاری در مقایسه با ایام مشابه سال گذشته افزایش تقریبا 30 درصدی دارد. قیمت تیرآهن 12 ذوب آهن اصفهان هم در خرداد سال گذشته حود 2 میلیون و 900 هزار تومان معامله می‌شد درحالی که این محصول در خرداد سال 1402 در مرز 5 میلیون تومان قرار داشت.

نمودار قیمت میلگرد در نیمه اول تابستان 1402

براساس نمودار قیمت روز میلگرد در سه ماه نخست سال 1402 که بر روی وبسایت آهن پرایس قرار دارد، این محصول مهم و کاربردی همانطور که در ابتدا بیان شد از ابتدای سال جاری تا کنون با نوسانات چشمگیری مواجه بوده است.

بازار آهن و فولاد در آغاز تابستان با روند نزولی و ثابتی همراه بود که علت آن را می‌توان در عقب نشینی قیمت دلار، ریزش و ثبات قیمت‌های جهانی، تلاش برای توافق با آمریکا و بهبود فروش نفت ایران جست و جو کرد.

 قیمت دلار هم بین دو کانال 48 و 49 هزار تومان شناور بود که این امر نیز به نوعی از سیاست بانک مرکزی برای کنترل و تثبیت نرخ دلار به واسطه بازگشت ارز حاصل از صادرات توسط صنایع پتروشیمی و فولاد به مرکز مبادله طلا و ارز ناشی می‌شد.

در همین راستا قیمت روز میلگرد اصفهان 14 در ابتدای تیرماه حدود 25600 تومان معامله می‌شد که تا پایان تیر با تداوم کاهش به 23 هزار و 800 تومان رسید.

پیش‌بینی می‌شد با قطعی برق فولادسازان در تابستان با افزایش قیمت آهن آلات مواجه شویم اما این اتفاق نیفتاد و بازار کاهش چشمگیری تجربه کرد به طوری که تا انتهای تیرماه کف قیمت میلگرد در مرز 22 هزار تومان قرار گرفت و حتی کف قیمت 21 هزار توامنی را هم لمس کرد.

با اینکه روند قیمت آهن آلات در تیرماه کاهشی بود و بازار در رکود عمیقی به سر می‌برد اما با افت شدید تقاضای سرمایه‌ای و مصرفی نیز مواجه بود و پیش‌بینی می‌شود با توجه به ایام محرم و ریسک‌های فعالی که موجود است، رکود حاکم بر بازار آهن و فولاد همچنان تداوم داشته باشد.

تحلیل نمودار قیمت میلگرد و آهن در مرداد 1402

نمودار قیمت میلگرد و آهن در مرداد 1402 نشان می‌دهد که بازار آهن و فولاد با الگوی روند نزولی و ثابتی مواجه بود. در ابتدای تیرماه که قیمت آهن 14 اصفهان در هر شاخه حدود 4 میلیون و 300 هزار تومان اعلام می‌شد در پایان تیرماه به 3 میلیون و 850 هزار تومان رسید. این تغییرات نشان‌دهنده وجود تغییرات قابل توجه در بازار و تأثیر عوامل متنوعی در تعیین قیمت تیرآهن است.

در این بازه زمانی، عوامل متعددی شامل عوامل اقتصادی و سیاسی داخلی و بین‌المللی، نرخ ارز و تقاضا و عرضه در بازار، تأثیر قابل توجهی در تغییر قیمت آهن اصفهان و قیمت روزمیلگرد داشته‌اند. نمودار قیمت تیرآهن و نمودار قیمت به روز میلگرد در ماه مرداد نشان می‌دهد که تغییرات قیمت به نتیجه اثرگذاری متعدد از این عوامل بر می‌گردد و تجزیه و تحلیل دقیق این عوامل به تصمیم‌گیری صنعت‌گران کمک می‌کند تا استراتژی‌های بهینه برای مدیریت تغییرات بازار را تعیین نمایند و از این تغییرات به بهترین شکل بهره ببرند.

همچنین، در این دوره زمانی، اعتراضات نوردسازان به زیان‌های تحمیل شده و افت تقاضا و رکود تورمی، تأثیری مهم بر بروز نوسانات متعدد قیمت‌ میلگرد آجدار و تیرآهن داشت. این امور باعث شد تا بازارساز تصمیم به جلوگیری از کاهش قیمت‌ها گرفته و با گشایش عرضه اعتباری و خرید شمش بلوم به صورت آزاد و خارج از شامانه بهین یاب به افزایش قیمت کوتاه مدت قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن منجر شود.

در ماه مرداد، عرضه شمش در بورس کالا با افزایش قیمت مواجه بود که منجر به افزایش قیمت تیرآهن و به ویژه میلگرد آجدار و همچنین افزایش قیمت آهن اسفنجی شد. اما این افزایش در کوتاه مدت بوده و به سرعت فروکش کرد و روند کاهشی و ثابت در قیمت‌ها دنبال شد.

به عنوان مثال، قیمت تیرآهن ظفربناب در ابتدای مرداد حدود 3 میلیون و 250 هزار تومان گزارش شد و در نیمه مرداد حدود 3 میلیون و 350 هزار تومان اعلام شد و در طی هفته‌ی پایانی مردادماه به حدود 3 میلیون و 300 هزار تومان رسید. این نوسانات در قیمت‌ها نشان‌دهنده پویایی بازار و تأثیر تغییرات متعدد در آن می‌باشد.

اما باید توجه کرد که بیشترین نوسان متعلق به قیمت به روز میلگرد بود و از ابتدای مرداد تا انتهای آن قیمت روزمیلگرد به صورت پلکانی بین 100 تا 800 تومان افزایش یافت.

به عنوان نمونه قیمت میلگرد نیشابور که ستون بازار آهن داخلی تلقی می‌شود در اوایل مرداد 24 تومان اعلام شد اما در نیمه مرداد با کمی افزایش به 24 هزار و 610 هزار تومان رسید و در پایان ماه هم 24 هزار و 560 تومان برآورد شد البته در بازه زمانی که نوسان افزایش قیمت روزمیلگرد فروکش میکرد، میلگرد نیشابور به مرز کانال 23 هزار تومان هم رسید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 4 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (8)

  • بختیاریان
    بختیاریان1403/02/09 - 13:19 پاسخ

    قیمت تیرآهن 16 سبک لطفا

    • آهن پرایس
      آهن پرایس1403/02/10 - 09:09

      باسلام جهت دریافت قیمت تیرآهن 16 تماس حاصل نمایید

  • ساعتیان
    ساعتیان1403/02/09 - 12:29 پاسخ

    قیمت میلگرد ذوب آهن چقدره؟

    • آهن پرایس
      آهن پرایس1403/02/10 - 09:08

      باسلام .سایز میلگرد ذوب مورد نظر خود را اعلام بفرمایید

  • بختیاری
    بختیاری1403/02/09 - 11:56 پاسخ

    الان آهن کیلویی چنده؟

    • آهن پرایس
      آهن پرایس1403/02/10 - 09:08

      باسلام لیست اقلام آهن آلات مورد نظر خود را ارسال بفرمایید

  • یعقوبی فر
    یعقوبی فر1402/04/18 - 16:33 پاسخ

    سلام خسته نباشید نمودار قیمت میلگرد واسه بهار سال گذشته در دسترس نیست؟

    • آهن پرایس
      آهن پرایس1402/04/19 - 12:31

      سلام و وقت بخیر! نمودار قیمت میلگرد در بازه های زمانی هفتگی، ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و سالانه در دسترس است و در واقع نمودار قیمت میلگرد در فصل بهار برای مخاطب قابل نمایش نیست.