بلا تکلیفی در بازار مسکن

بلا تکلیفی در بازار مسکن
بلا تکلیفی در بازار مسکن

آهن پرایس : طبق گزارشات میدانی نرخ قیمت های  پیشنهادی بازار مسکن در بهمن ماه نه افزایش و نه کاهش داشته است . در حالی که در دی ماه شاهد کاهش حدود 5 درصد بودیم. به اذعان کارشناسان بازار مسکن امسال بر خلاف سال های گذشته که با نزدیک شدن به هفته های آخر سال مقدار...

آهن پرایس : طبق گزارشات میدانی نرخ قیمت های  پیشنهادی بازار مسکن در بهمن ماه نه افزایش و نه کاهش داشته است . در حالی که در دی ماه شاهد کاهش حدود 5 درصد بودیم. به اذعان کارشناسان بازار مسکن امسال بر خلاف سال های گذشته که با نزدیک شدن به هفته های آخر سال مقدار معاملات کمی بالا می رفت  اما امسال به نظر نمی رسد کسادی بازار از بین برود . به نظر می رسد شرایط بازار مسکن به مذاکرات سیاسی بین ایران و آمریکا وابسته است . خریداران منتظر کاهش قیمت ها هستند و سرمایه گذاران بازار مسکن به دلیل ثبات نرخ ارز ریسک خرید آپارتمان را نمی پذیرند.

طبق آمار های منتشر شده برای بازار مسکن دو آینده را می توان انتظار داشت اگر تورم 30 درصد را در نظر بگیریم در سال آینده باید شاهد افزایش قیمت خانه باشیم اما از طرف دیگر با خوشبینی به وضعیت اقتصاد کلان، افزایش سرانه، رشد درآمدهای نفتی، کاهش نرخ ارز و با در نظر گرفتن این واقعیت که خریداران واقعی توان خرید مسکن  چه با قیمت های حال حاضر چه با افزایش قیمت را ندارند بازار مسکن را می توان با ثبات قیمت در نظر گرفت.

صرف نظر از نوسانات جزئی ماهانه، بازار مسکن در حالت کلی به ثبات نرخ و رکود معاملاتی رسیده است. با این حال هنوز سایه قیمت های کاذب بر این بازار سنگینی می‌کند. از جمله ابزارهای در اختیار دلالان، قیمت‌سازی در فضای مجازی و معاملات صوری است. البته قیمت های بالاتر از عرف مناطق در سایت ها قابل مشاهده نیست اما تعداد فایل های با نرخ های نجومی هنوز بالاست.

حسن محتشم کارشناس بازار مسکن اذعان کرد : با اعلام اینکه در بهمن ماه نیز با رکود معاملات مواجهیم در بهمن سال‌های گذشته که به روزهای آخر سال نزدیک می‌شدیم معمولا معاملات افزایش پیدا می‌کرد. یکی از دلایل این بود که متقاضیان می‌خواستند از تورم سال آینده مصون بمانند. اما هم اکنون تقریبا به نیمه بهمن رسیده‌ایم و بازار در رکود قرار دارد. علت این است که متقاضیان واقعی توان خرید ندارند و سرمایه‌گذاران هم با توجه به ثبات نرخ ارز برای خرید مسکن ریسک نمی‌کنند. این باعث شده که نرخ مسکن به ثبات نسبی برسد. در سایر کالاها نیز شاهد ثبات نسبی نرخ هستیم.

درادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تاخیر در ساخت پروژه های مسکن مهر

وی ادامه وضعیت کنونی را به دلیل ثبات بازار ارز و شرایط سیاست خارجی دانست و گفت: مقطع کنونی می‌تواند آغاز یک دوره رکود سه تا پنج ساله برای بازار  مسکن باشد؛ به شرطی که این بازار از ناحیه سایر متغیرها همچون شرایط بین‌المللی دچار شوک نشود و شاهد رشد نرخ ارز و طلا نباشیم. بعد ممکن است به‌ تدریج سرمایه‌ها به بخش مسکن بیاید و معاملات کم کم افزایش پیدا کند.

بنابراین گزارش، دی امسال متوسط نرخ هر متر مسکن در شهر تهران ۲۷ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۸ و ۹۸.۳ درصد افزایش دارد. طبق اعلام بانک مرکزی همچنین تعداد معاملات انجام شده در دی ماه سال ۱۳۹۹ معادل ۳.۵ هزار فقره بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۷.۱ درصد کاهش و در مقایسه با ماه قبل ۳۷.۶ افزایش را نشان می‌دهد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)