تأثیر سریع نرخ دلار بر مسکن

تأثیر سریع نرخ دلار بر مسکن

براساس گزارش‌ها بازه زمانی تأثیر بازار ارز بر مسکن کوتاه‌تر شده است و به‌محض افزایش قیمت دلار شاهد اثرگذاری آن با کمی شدت و ضعف بر بازار مسکن هستیم. با نوسانات جهشی نرخ دلار در مدت 2 ماه نرخ مسکن از حدود 43 میلیون تومان در شهریور به متری 46 میلیون تومان در آبان ماه رسیده است.

آهن پرایس: اثر افزایش افسارگسیخته نرخ دلار در سایر بازارهای مالی و موازی بر کسی پوشیده نیست، یکی از این بازارها که معمولا در مقایسه با سایر بازارهای مالی دیرتر اثر نوسانات دلار را منعکس می‌کند، بازار مسکن است.

اما آنطور که از گزارش‌ها پیداست بازه زمانی تأثیر بازار ارز بر مسکن کوتاه‌تر شده است و به‌محض افزایش قیمت دلار با کمی شدت و ضعف شاهد اثرگذاری آن بر بازار مسکن هستیم.

گزارش‌ها حاکی است که نرخ مسکن در آبان ماه سال گذشته متری 32 میلیون تومان بوده که در ایام مشابه سال جاری به 46/7 میلیون تومان رسیده که بیانگر رشد 46 درصدی قیمت مسکن است و این درحالی است که تورم نقطه‌به‌نقطه هم درحال حاضر حدود 48/5 درصد اعلام می‌شود که با رشد نرخ مسکن برابر است.

رشد قیمت دلار در یک سال اخیر حدود 40 درصد برآورد شده است به عبارتی قیمت دلار در آذر سال گذشته حدود 28 هزار تومان بود درحالی که در آذرماه امسال قیمت دلار در بازار آزاد به 40 هزار تومان رسید و در بازار متشکل ارزی 36 هزار و 200 تومان اعلام شد.

طبق بررسی‌ها بازار مسکن در بازه کوتاه مدت هم از سایر بازارهای موازی اثر می‌پذیرد که گواه آن ادعای سازندگان از تأثیر نرخ دلار بر نهاده‌ها و مصالح ساختمانی است.

بررسی قیمت دلار و مسکن در شهریور ماه حاکی است که قیمت دلار در آخرین ماه تابستان حدود 32 هزار تومان بود و درحال حاضر در کانال 41 هزار تومانی قرار دارد که افزایشی معادل 28 درصد برآورد شده است.

اما نرخ مسکن در پایتخت در همین ایام یعنی از شهریور تا ماه آبان حدود 8 درصد رشد داشته و در مدت 2 ماه از حدود 43 میلیون تومان در شهریور به 46 میلیون تومان در آبان ماه رسیده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رابطه قیمت دلار با قیمت مسکن

تحولاتی که در بازار ارز رخ می‌دهد موجب می‌شود افراد جامعه سرمایه‌های خود را برای جلوگیری از بی‌ارزش شدن یا از بین رفتن به بازارهایی از قبیل طلا، مسکن، خودرو و... وارد کنند. اگرچه در یک بازه زمانی کوتاهی شاهد خروج سرمایه از بازار مسکن بودیم اما تغییراتی که در زمینه انتظارات تورمی رخ داد به انتقال سرمایه‌ها به بازار مسکن منجر شد که نتیجه آن در ماه آبان نمایان گشت. به عقیده کارشناسان کنترل و ثبات نرخ ارز نه تنها بازار مسکن که آرامش سایر بازارها را نیز رقم خواهد زد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)