تقابل قیمت‌ آهن بورسی با بازار آزاد

تقابل قیمت‌ آهن بورسی با بازار آزاد

فاصله زیاد بین قیمت محصولات نهایی در بازار آزاد و شمش بورسی و کمبود میلگرد در بازار از عاملی برای افزایش نرخ این محصول در بازار است و باید دید تقابل بورس و بازار به کجا منتهی خواهد شد...

آهن پرایس: از ابتدای هفته که بازار آهن فعالیت خود را با نوسانات افزایشی شروع کرد و تا اواسط هفته نیز تداوم داشت اما روز گذشته ثبات بیشتری در بازار حاکم بود و قیمت روز آهن آلات تغییر چندانی نداشتند، اگرچه نوسانات کاهشی و افزایشی همچنان در شماری از شرکت‌ها مشهود بود.

قیمت دلار نیز روز گذشته در کانال 51 هزار تومانی در نوسان بود به طوری که تا مرز 52 هزار تومان نیز رسید اما در پایان روز مجددا عقب‌نشینی کرد و روی 51 هزار و 350 تومان بسته شد.

نوسانات قیمت روز آهن آلات

نوسانات افزایشی قیمت میلگرد آجدار روز گذشته کمی فروکش کرده بود و اغلب مبادی فروش با ثبات قیمت همراه بودند اگرچه افزایش 300 الی 500 تومانی و کاهش 200 الی 300 تومانی نیز در شماری از کارخانه‌ها مشاهده شد. قیمت میلگرد 14 روز گذشته در بازه 23 الی 26 هزار تومانی اعلام قیمت شد.

قیمت انواع ورق گرم و سرد نیز با نوسانات متعددی همراه بود به این صورت که قیمت روز ورق سیاه فولاد مبارکه با افزایش 200 الی 300 تومانی همراه بود، قیمت ورق سیاه کاویان حدود 200 تومان کاهش داشت و قیمت ورق سیاه گیلان نیر بدون تغییر عرضه شد؛ اما قیمت ورق‌های سرد عمدتا ثابت بودند و قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی تغییری نداشتند.

قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی با کاهش 50 الی 100 هزار تومانی در کارخانه‌های ذوب آهن اصفهان، فایکو و ... همراه بود اگرچه قیمت تیرآهن ماهان حدود 100 هزار تومان افزایش داشت اما باقی بنگاه‌ها بدون تغییر محصولات خود را عرضه کردند.

قیمت روز ناودانی ایرانی و اروپایی، نبشی و سپری نیز در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شدند اما افزایش 100 الی 500 تومانی نیز در شماری از شرکت‌ها مشهود بود؛ همچنین قیمت روز قوطی پروفیل در اکثر کارخانه‌ها با ثبات قیمت همراه بود و عمدتا بین کانال 34 الی 37 هزار تومانی اعلام قیمت می‌شد؛ قیمت لوله درزدار و بدون درز مانند مانیسمان، داربستی، مبلی و ... غالبا بدون تغییر بودند.

گزارش‌ها از معاملات بورس کالای روز گذشته حاکی است که از 198 هزار تن شمش بلوم عرضه شده حدود 60 درصد آن مورد معامله قرار گرفت که معادل 119 هزار تن برآورد شد. نرخ میانگین شمش حدود 17 هزار و 943 تومان اعلام شد که در مقایسه با نرخ پایه عرضه گذشته حدود 300 تومان افزایش داشت.

گفتنی است تنها 14 درصد از شمش عرضه شده با نرخ میانگین کمتر از عرضه پیشین معامله شد که این نرخ بیانگر کف‌سازی نرخ شمش در کانال 18 هزار تومانی است. همچنین ابطال معاملات اعتباری شمش فولاد در کارخانه‌ها فولاد خوزستان، کاوه جنوب کیش و فولاد خوزستان نشان از کمبود نقدینگی در شماری از شرکت‌های نوردی و بالاتر بودن نرخ بهره بازار در مقایسه با کارمزد این عرضه‌ها دارد که تقاضا برای عرضه‌های اعتباری را افزایش خواهد داد؛ که همین امر عاملی برای رسیدن نرخ شمش به سطوح حمایتی خود است.

گفتنی است امروز نیز حدود 95 هزار و 100 تن محصول فولادی در بورس عرضه می‌شود؛ حدود 73 هزار تن از آن به شمش بلوم اختصاص دارد که تکرار عرضه‌های دیروز است و 50 درصد اعتباری و 50 درصد نقدی خواهد بود؛ قیمت شمش در عرضه امروز 17 هزار و 376 تومان در نظر گرفته شده است. حدود هزار و 700 تن نیز ورق رنگی عرضه می‌شود که نرخ کف آن 46 هزار و 217 تومان تعیین شده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بررسی اوضاع بازار آهن و فولاد

آنچه در نوسانات هفته جاری بازار آهن مشاهده شد فاصله قیمتی قابل ملاحظه بین قیمت محصولات نهایی در بازار آزاد و شمش بورسی است. طوری که از ابتدای هفته قیمت میلگرد حدود 700 الی 800 تومان افزایش یافت که البته عمده‌ترین دلیل آن را می‌توان کمبود این محصول دانست.

با این اوصاف باید گفت با توجه به نرخ پایه م حصولات بورسی‌ فردا و اینکه با تعطیلی ابتدای هفته نیز مواجه هستیم و تسویه محصولات بورسی هم تا پایان هفته آتی فرصت دارد به نظر می‌رسد فردا فرصت مناسبی برای خرید است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • سعید
    سعید1402/01/29 - 13:38 پاسخ

    سلام امروز چرا افزایش داشتین امروز ک دلار پایینه طلا پایینه . چرا شاخه آهن ۱۴ رو ۴۸۰۰ زدین . چجوری اصلاح قیمتی هست . تا میبنید تقاضا میرع بالا می‌کشید روی آهن