خرید هوشمندانه آهن در وضعیت رکود

خرید هوشمندانه آهن در وضعیت رکود

بازار آهن ایران تحت تأثیر عوامل داخلی و خارجی مختلفی از جمله رکود ساخت و ساز، کاهش تقاضای جهانی و افزایش صادرات فولاد ارزان قیمت چین قرار دارد. در ماه‌های اخیر، این بازار با نوسانات شدیدی روبه‌رو بوده است اما با آغاز فصل پاییز، انتظار می‌رود بازار آهن رونق بیشتری بگیرد...

آهن پرایس: فعالیت بازار آهن در نخستین روز پاییز درحالی رقم خورد که شاهد آرامش و ثبات قیمت آهن آلات در تمام زیرمجموعه‌های بازار آهن کشور هستیم و روند کاهشی ملایمی نیز در برخی مبادی فروش گزارش می‌شود. قیمت دلار نیز مطابق یک ماه اخیر همچنان در کانال 59 هزار تومانی متوقف شده و نوسان چشمگیری ندارد.

طبق گزار‌های موجود از بازار آهن داخلی کف قیمت میلگرد آجدار در محدوده 27 تا 28 هزار تومان اعلام می‌شود، قیمت پروفیل 2 میل نیز در محدوده 36 تا 37 هزار تومان برآورد شد.

با توجه به پارامترهای موجود مانند ثبات نرخ دلار، اتصال برق فولادسازان، کاهش تقاضا و ثبات قیمت جهانی فولاد، اگر رویداد سیاسی، نظامی و اقتصادی خاصی رخ ندهد دست‌کم تا زمان انتخابات آمریکا در ماه آبان بازار آهن روند ثابتی خواهد داشت.

به عبارتی دیگر نرخ جهانی سنگ آهن که اساس تعیین قیمت آهن و فولاد در دنیاست مانع مهمی برای بروز نوسانات چشمگیر در بازار داخلی ایران به شمار می‌رود. هر تن سنگ آهن حدود 90 دلار اعلام می‌شود که کمترین قیمت در تاریخ عرضه این محصول است و احتمالا سال آینده نیز این روند تداوم داشته و به زیر 80 دلار نیز برسد.

به طور کلی با در نظر گرفتن چنین عواملی بروز نوسان صعودی قابل توجه در بازار آهن داخلی کمی بعید به نظر می‌رسد. حتی محدودیت‌های صادرات فولاد کشور، محدودیت انرژی، حمایت دولت از قیمت آهن آلات در سطوح پایین یا قیمت‌های بالاتر و عواملی از این دست از بازار جهانی مجزا نیست و در حال حاضر نیز با چالش‌های مانند مازاد تولید داخلی و کمبود انرژی و تعطیلی برخی واحدهای تولیدی هستیم.

به هر جهت آنچه از اوضاع بازار آهن این روزها برمی‌آید عدم نقدینگی و خروج سرمایه‌گذاران از بازار است و نمی‌توان با وضعیت موجود چشم آنداز روشنی متصور شد. به عبارتی دیگر رکود ساخت و ساز و گرانی کم سابقه مسکن و عدم نقدینگی مهمترین پارامترهایی است که مانع سرمایه‌گذاری در بازار آهن می‌شود.

سقوط آزاد قیمت آهن در سایه کاهش تقاضای جهانی

بازار آهن در بحران است. علی‌رغم کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا و بهبود برخی بازارهای مالی، قیمت آهن همچنان در حال سقوط است. این کاهش شدید قیمت عمدتاً به دلیل عوامل زیر است:

کاهش تقاضا برای فولاد در چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان، به دلیل کاهش شاخص PMI به زیر 50 درصد و رکود در بخش ساختمان‌سازی، یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت آهن است.

چین برای مقابله با رکود اقتصادی، اقدام به صادرات انبوه فولاد ارزان قیمت به بازارهای جهانی کرده است که عرضه مازاد و کاهش قیمت را در پی داشته است.

همچنین کاهش تقاضا برای مسکن در کشورهای بزرگ مانند آمریکا و چین، به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و افزایش نرخ بهره، بر تقاضا برای آهن تأثیر گذاشته است.

از همین رو تا زمانی که چین به سیاست صادرات فولاد ارزان قیمت ادامه دهد و تقاضا در بازارهای جهانی به ویژه در بخش مسکن بهبود نیابد، انتظار می‌رود قیمت آهن همچنان روند نزولی خود را حفظ کند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: فصل طلایی خرید آهن فرا رسید!

در مجموع، بازار آهن در شرایط بسیار دشواری قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود این شرایط در کوتاه‌مدت ادامه یابد. با وجود این همانطور که در تحلیل‌های پیشین نیز اشاره کردیم وضعیت ثبات در بازار آهن و اصلاح تدریجی قیمت آهن، فرصت مناسبی برای خرید مقاطع فولادی مورد نیاز به شمار می‌رود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی