رشد بی‌وقفه قیمت آهن آلات

رشد بی‌وقفه قیمت آهن آلات

براساس آمارها از بازار داخلی قیمت فولادی که سه ماه پیش از این 12 هزار و 700 تومان اعلام می‌شد در بازار داخلی تقاضایی نداشت اما به تازگی از 19 هزار تومان نیز عبور کرده که بیانگر افزایش 60 درصدی قیمت فولاد در بازار داخلی است، گفتنی است میزان افزایش نرخ آن از درصد تورم کشور نیز فراتر اعلام شده است...

آهن پرایس: براساس گزارش‌ها از بازار آهن داخلی روند صعودی قیمت روز آهن آلات سه شنبه هم ادامه داشت و بسیاری از مبادی فروش نرخ محصولات خود را افزایش دادند، براساس آمار در 3 ماه گذشته فولاد داخلی ایران رشد 60 درصدی داشته است.

همچنین قیمت هر دلار آمریکا ابتدای روز گذشته در بازار آزاد ایران بار دیگر به 45 هزار و 850 تومان هم رسید، اما مجددا در پایان روز کانال 46 هزار تومانی را لمس کرد و فراتر نیز رفت طوری که حدود 46 هزار و 180 تومان مبادله شد، این درحالی است که رئیس بانک مرکزی این قیمت را عددسازی می‌خواند و از یک «جریان قیمت‌ساز» سخن می‌گوید.

بررسی نوسانات بازار آهن و فولاد

فولادی که سه ماه پیش از این 12 هزار و 700 تومان قیمت داشت در بازار داخلی بدون متقاضی بود اما اخیرا از 19 هزار تومان نیز عبور کرده است که بیانگر افزایش 60 درصدی قیمت فولاد در بازار داخلی بوده و میزان افزایش آن از درصد تورم کشور نیز فراتر است.

روز گذشته نیز روند افزایش قیمت‌ آهن کیلویی به همان شدت ابتدای هفته تداوم داشت و نرخ تیرآهن در برخی بنگاه‌ها شاخه‌ای بین 100 تا 200 هزار تومان افزایش داشت. گفتنی است قیمت تیرآهن سایز 18 حدود 7 میلیون و 700 هزار تومان اعلام شد که معادل ریالی آن کیلویی 34 هزار تومان برآورد می‌شود.

میزان افزایش قیمت در بازار میلگرد روز گذشته حدود 500 الی 1000 تومان برآورد شد؛ قیمت روز میلگرد در اغلب شرکت‌ها بین 23 هزار و 500 الی 25 هزار تومان بود و نرخ متوسط این محصول هم 24 هزار و 110 تومان در هر کیلو اعلام شد.

قیمت انواع ورق سرد و گرم نیز کماکان افزایشی بود به طوری که قیمت روز ورق سیاه بین 400 الی 1000 تومان افزایش داشت و نرخ ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی هم حدود هزار تومان افزایش داشتند. قیمت روز نبشی، سپری، ناودانی ایرانی و اروپایی نیز عمدتا افزایش قیمت داشتند و رشد مثبت 500 الی 1000 تومانی را تجربه کردند.

قیمت روز پروفیل آهن نیز در اغلب شرکت‌ها بیش از 1000 تومان افزایش قیمت داشت، به طوری که قیمت قوطی ضخامت 2 میلیمتر در هر کیلو بین 35 هزار الی 37 هزار تومان اعلام شد. قیمت لوله داربستی، صنعتی و سایر لوله‌ها نیز با افزایش بیش از 1000 تومان همراه بود.

براساس گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته معاملات توسط بورس کالا ابطال شد که علت آن رقابت‌های غیرواقعی و مصنوعی خریداران برای قیمت‌سازی در روزهای آینده اعلام شد. همچنین به نظر می‌رسد ادامه جهش قیمت آهن آلات به صورت روزانه و نگرانی از برخوردهای دستوری و غیرکارشناسی دولت، بورس کالا را بر آن داشت تا معاملات روز گذشته تأیید نکند.

اینکه آیا این روش راه‌حل مناسبی برای تعدیل قیمت‌ها و کنترل رشد بی‌وقفه اهن آلات هست و اینکه این روش انباشت تقاضا در عرضه‌های آتی را در پی خواهد داشت یا نه، جای تأمل دارد.

اما شنیده‌ها حاکی است که تدابیر کنترلی برای معاملات شمش در عرضه بعدی اعمال می‌شود و حجم عرضه افزایش می‌یابد. همچنین پیش‌پرداخت معاملات اعتباری نیز به 50 درصد می‌رسد و در واقع محدودیت بیشتری اعمال می‌شود. گفتنی است احتمال دارد سامانه بهین یاب نیز مجددا فعال شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: طوفان قیمت‌ها در بازار آهن

امروز نیز 105 هزار و 124 تن مقطع فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که شامل میلگرد، تیرآهن، ناودانی، نبشی، ورق رنگی و ... است. از این میزان 60 هزار و 71 تن به میلگرد اختصاص دارد و نرخ آن 19 هزار و 786 تومان در نظر گرفته شده که این رقم بیانگر افزایش 0/7 درصدی نرخ میلگرد است اما حجم آن حدود 62 درصد کاهش یافته است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 4 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (4)

  • حسین
    حسین 1401/11/28 - 10:30 پاسخ

    خدا سلامتی بده به رییسی

  • فخری
    فخری1401/11/26 - 20:54 پاسخ

    رشد مملکت به این میگن از نظر دکتر رییسی ششمی

  • اسحاق اسلامی
    اسحاق اسلامی1401/11/26 - 19:36 پاسخ

    ما والله یک ماه پیش ورق خریدیدیم کیلویی ۲۷ هزار تومان الان دارن تو بازار ۵۵ هزار تومان میدن یعنی ۱۱۰ در صد تو یه ماه رفته بالا اینجوری همه کارخونه ها دارن برشکس میش

  • ناصر
    ناصر 1401/11/26 - 18:08 پاسخ

    این چ بدبختی برا مردم درست کردین طی این دوسه ماه قیمت هر کیلو میلگرد 8 هزارتومان افزایش پیدا کرده اصلا یکی صداش در نمیاد بگه چخبره چرا این وضع پیش اومده چرا دستگاهای نظارتی نهاد ریاست جمهوری نهاد رهبری هیچ کاری نمیکنن با این اوصاف چجوری میشه خونه ساخت آقای رئیسی هم از خودت هم از اون کارشناسان و متخصصین شما میپرسم چجوری ب این نتیجه رسیدین ک با 200 تومان مسکن روستایی میشه خونه ساخت ؟ نکنه زلزله ترکیه رو میخواین اینجا تو ایران ب صورت زنده اجرایی کنید !!!

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی