روند معکوس قیمت آهن با دلار

روند معکوس قیمت آهن با دلار
روند معکوس قیمت آهن با دلار

آهن پرایس: اخبار موجود از بازار ارز بیانگر ادامه روند افزایشی نرخ دلار بود. در پایان روز گذشته دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت 28 هزار و 620 تومان مبادله شد اما مطابق روزهای اخیر، بازار آهن روندی معکوس با بازار ارز داشت به طوری که قیمت روز آهن آلات در روز سه‌شنبه در عمده شرکت‌ها ثابت بود...

آهن پرایس: اخبار موجود از بازار ارز بیانگر ادامه روند افزایشی نرخ دلار بود. در پایان روز گذشته دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت 28 هزار و 620 تومان مبادله شد اما مطابق روزهای اخیر، بازار آهن روندی معکوس با بازار ارز داشت به طوری که قیمت روز آهن آلات در روز سه‌شنبه در عمده شرکت‌ها ثابت بود و برخی از شرکت‌ها نیز میل به کاهش قیمت‌ها داشتند.

براساس اخبار موجود از بورس کالا شمش بلوم عرضه شده در روز گذشته با رقابتی کمتر از یک درصد را ثبت کرد و روی قیمت 13 هزار و 200 تومان متوقف شد، از همین رو متأثر از اوضاع تالار صنعتی در روز گذشته بازار اهن نیز ثبات و تاحدودی کاهش را تجربه کرد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: لغو قطعی گاز صنایع فولادی

از جمله دلایل دیگر این کاهش و تثبیت قیمت‌ها می‌توان به عدم تقاضای مصرفی اشاره کرد که فروشندگان را به عرضه محصولات با کاهش نسبی وادار کرد. اگرچه ادامه‌دار بودن این روند چندان قابل پیش‌بینی نیست ولی به نظر می‌رسد بورس کالای امروز نیز مانند روز گذشته اوضاع نسبتا آرامی را تجربه کند و به همین موازات قیمت اهن نیز با ثباتی رو به کاهش عرضه شود.

همچنین براساس گزارش‌ها از نشست روز گذشته حاکی از این است که رافائل گروسی دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از دیدار با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نتیجه این جلسه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: توافق کردیم تا کار مشترک در زمینه شفاف‌سازی را ادامه دهیم و برای تفاهم‌های بیشتر به توافق رسیده‌ایم.

وی خواستار همکاری عمیق ایران برای ادامه همکاری‌ها شد، همچنین محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران بیان کرد: بین دو طرف توافق شد تا برخی موارد را پایان بدهیم. 

با وجود این ظاهرا سفر گروسی به ایران دستاورد قابل ملاحظه‌ای نداشته و قیمت دلار همچنان مسیر صعودی خود را به تأثیر از اخبار منفی اقتصادی و سیاسی و افت ارزش لیر ترکیه، در پیش گرفته است،.

بنابراین رشد قیمت محصولات فولادی به تناسب قیمت دلار عملا امکان‌پذیر نیست و بازار آهن نیز همچنان درگیر مشکلات اساسی خود از جمله کاهش تقاضای مصرف، افت صادرات زمینی محصولات و... است که به کاهش نوسانات و افت گردش پول در بازار آهن منجر شده است.

به گزارش اهن پرایس از قیمت اهن الات در روز گذشته تقریبا همه مقاطع فولادی میل به کاهش داشتند، به طوری که قیمت میلگرد با 50 الی 300 تومان کاهش قیمت عرضه شد اگرچه بیشتر شرکت‌ها کماکان میل به ثبات قیمت داشتند و محصولات خود را بدون تغییر قیمت عرضه کردند.

قیمت نبشی و ناودانی تقریبا در همه مبادی فروش بدون تغییر بود، قیمت تیرآهن نیز با 10 الی 20 هزار تومان کاهش قیمت عرضه شد ولی برخی شرکت‌ها نیز تغییری در قیمت‌ها ایجاد نکردند.

قیمت پروفیل نیز مانند سایر محصولات فولادی در کنار ثبات قیمت در برخی مبادی فروش با کاهش 100 الی 500 تومانی مواجه بود، همچنین قیمت ورق سیاه با 50 الی 100 تومان کاهش عرضه شد و ورق گالوانیزه نیز با 300 الی 400 تومان کاهش اعلام قیمت شد. به طور کلی می‌توان گفت روز سه‌شنبه بازار آرامی را پشت سر گذاشتیم.

افزایش قیمت آهن اسفنجی متأثر از قطعی گاز

در خصوص قطعی گاز صنایع همچنان اظهارنظرهای متفاوت ادامه دارد و راهکارهای مختلفی ارائه می‌شود، به همین جهت بهرام شکوری فعال اقتصادی در این زمینه اظهار کرد: آسیب‌هایی که از قطعی گاز متوجه تولیدکنندگان می‌شود تنها به صنایع بزرگ اختصاص ندارد بلکه دامنه آن طیف گسترده‌ای از جامعه را می‌گیرد.

شکوری در ادامه با اشاره به اینکه تأمین گاز صنایع تولیدکننده باید در اولویت باشد، افزود: اگر گاز برخی ادارات قطع شود راه‌حل آن دورکاری کارمندان است اما قطعی گاز کارخانه‌ها به تعطیلی آنها و چالش‌هایی همچون نابسامانی در بازار و... منجر خواهد شد.

این فعال اقتصادی گفت: از آنجایی که صنایع تولیدکننده یکی از چرخ‌ها اقتصادی کشور است، نیازمند تغییر نگرش به این حوزه و توجه بیشتر مسئولان است.

طبق اظهارات سخنگوی شرکت ملی گاز، قطعی گاز صنایع بزرگ در اولویت آخر قرار دارد و تاکنون گاز هیچکدام قطع نشده است، اما ظاهرا ترس از کمبود آهن اسفنجی در پی قطعی گاز، موجب افزایش قیمت این محصول شده است، اگرچه برخی ساز و کارها در بورس کالا همچون عدم عرضه آن نیز به این رشد قیمت دامن زده است.

به گفته محمدرضا هوشمند فعال صنعت فولاد، قطعی گاز تولیدکنندگان آهن اسفنجی در اولویت قرار دارد و چنانچه مدیریت صحیحی درین‌باره صورت نگیرد تولید این محصول کاهش می‌یابد و صنعت فولاد را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: تولیدکنندگان به دلیل ترس از کمبود آهن اسفنجی به خرید و انبار کردن آن روی آورده‌اند تا در تولیدات خود دچار چالش نشوند، به همین دلیل قیمت این محصول افزایش یافته و به دنبال آن قراضه آهن نیز افزایش قیمت را تجربه کرد.

هوشمند ابراز کرد: عرضه آهن اسفنجی از طریق قراردادهای بلندمدت و افزایش آن در بورس کالا از تلاطم بازار کاسته و تنظیم قیمت در بازار را به دنبال خواهد داشت.

از سویی دیگر محسن مصطفی‌پور مدیرعامل مجتمع غدیر نی‌ریز هم در تأیید اخبار موجود در زمینه قطعی گاز و افزایش قیمت اهن اسفنجی، اظهار کرد: اگرچه تاکنون وزارت نیرو و نفت ابلاغیه قطعی گاز برای ما ارسال نکرده‌اند، اما این اخبار به لحاظ روانی اوضاع بازار را بهم می‌ریزد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (2)

  • آهن رسان
    آهن رسان 1400/09/04 - 08:34 پاسخ

    با سلام ممنون از وب سایت خوب و مفید شما لطفا در مورد خرید و فروش انواع مقاطع فولادی و بنگا های معتبری که در این زمینه خرید و فروش انجام می دهند محتواهایی منتشر کنید باتشکر.

    • آهن پرایس
      آهن پرایس1400/09/17 - 12:47

      با سلام و احترام از همراهی شما با آهن پرایس سپاسگزاریم انشالله در برنامه های آتی انجام خواهد شد.