سازوکار تحقق مسکن ملی

سازوکار تحقق مسکن ملی
سازوکار تحقق مسکن ملی

آهن پرایس: یکی از کارشناسان اقتصادی معتقد است برنامه ی تولید یک میلیون واحد مسکونی در سال در صورتی می تواند به مرحله عمل برسد که سرمایه گذاری آن توسط مردم انجام شود اما بحث تورم باعث شده که تا به امروز مردم استقبال چندانی نتوانند داشته باشند و متوسط ساخت مسکن سالانه...

آهن پرایس: یکی از کارشناسان اقتصادی معتقد است برنامه ی تولید یک میلیون واحد مسکونی در سال در صورتی می تواند به مرحله عمل برسد که سرمایه گذاری آن توسط مردم انجام شود اما بحث تورم باعث شده که تا به امروز مردم استقبال چندانی نتوانند داشته باشند و متوسط ساخت مسکن سالانه بین 300 تا 400 هزار واحد مسکونی است.

مهدی سلطان محمدی اظهار داشت: درباره ی امکان تحقق وعده ی ساخت یک میلیون واحد مسکونی که از سوی رییس جمهور منتخب در ایام انتخابات داده شده بود به عوامل متعددی وابسته است باید ببینیم منابع از چه محلی قرار است تامین شود و همچنین زمین های مورد نیاز برای ساخت این واحدهای مسکونی در چه محل ها و مناطقی تامین می شود.

ایشان ابراز داشت هیچ زمینی رایگان نیست و از سوی دیگر در شهرهای بزرگ زمین وجود ندارد و منتظریم ببینیم این پروژه ها در حاشیه شهرهای بزرگ اجرا می شود یا خیر. فراهم آوردن زمین برای ساخت و ساز مسکن و همچنین آماده سازی آن برای یک منطقه مسکونی به منابع و عوامل بسیار زیادی نیاز دارد. 

پر واضح و مبرهن است آنچه که هزینه ساخت و ساز این پروژه ها را افزایش می دهد احداث بیمارستان و مدرسه، فضاهای آموزشی،درمانی ،فضای سبز و فرهنگی است که باید تمامی این امکانات برای محدوده ی این پروژه ها فراهم شود. البته شایان ذکر است پس از بحث تامین اراضی مناسب،موضوع تامین مصالح ساختمانی و هزینه های ساخت وساز و همچنین هزینه های عوارض شهرداری و .... نیز وجود دارد. 

این کارشناس اقتصادی مسکن اذعان داشت: پس از تمام هزینه هایی که فراهم آوردن این واحدهای مسکونی برای دولت دارد می دانیم که با توجه به قیمت های روز ساخت یک واحد مسکونی با میانگین 80 متر بالغ بر 600 میلیون تومان تمام می شود که البته با وضعیت تورمی فعلی می تواند تا سالهای آینده به یک میلیارد تومان نیز برسد. 

در پایان ایشان افزود: اگر از مبلغ 300 میلیون تومان را آورده ی اولیه مردمی باشد که فراهم آوردن این مبلغ برای دهک کم در آمد جامعه کار ساده ای نیست و با این وجود باز هم دولت 500 میلیون تومان آن را بایستی از محل دیگری تامین کند و به صورت تسهیلات به پروژه ها تزریق نماید که شاید گفتن تمامی این هزینه ها در کلام ساده باشد اما در عمل مسیر صعب و دشوار را در پیش خواهد داشت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)