ساز و کار عرضه مسکن در بورس

ساز و کار عرضه مسکن در بورس
ساز و کار عرضه مسکن در بورس

آهن پرایس: مدتی است طرحی تحت عنوان فروش مسکن در بورس کالا در جریان است، فی الواقع این طرح با هدف حفظ ارزش پول مردم در برابر گرانی مسکن در حال اجراست و براساس آخرین اخبار، تاییدیه های اولیه نیز از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار ابلاغ شده است. هدف بورس کالا...

آهن پرایس: مدتی است طرحی تحت عنوان فروش مسکن در بورس کالا در جریان است، فی الواقع این طرح با هدف حفظ ارزش پول مردم در برابر گرانی مسکن در حال اجراست و براساس آخرین اخبار، تاییدیه های اولیه نیز از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار ابلاغ شده است. هدف بورس کالا این چنین است که بتواند مسکن را به شکل متری و در قالب اوراق سلف استاندارد مسکن پیش فروش نماید و همچنین نیاز است که سازنده تضامین لازم را بگیرد و بدین ترتیب خریدار با خیال راحت خرید کند.

در واقع تقریبا یکسالی هست که ساز و آهنگ فراهم کردن بستری در بازار سرمایه است که مردم بدین وسیله مسکن را پیش خرید کنند و حتی به اندازه یک متر مربع و به میزان نقدینگیشان  بتوانند خرید را انجام دهند تا از این طریق قدرت خرید پس انداز خود را حفظ کنند؛ به این صورت که مسکن به قطعات کوچکتر تقسیم شده و امکان فروش و حتی معامله ثانویه آن فراهم می شود. 

مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران اظهار داشت: طرح مسکن در بورس کالا به هیئت پذیرش سازمان بورس به صورت پروپوزال ارائه شده است و پس از آن پروپوزال به کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار ارجاع شد. در این مرحله پروپوزال بررسی و تایید شده است؛ بعد از این مراحل پیش نویس دستورالعمل اجرایی اوراق در هیات مدیره بورس کالا تصویب شد و به کمیته تدوین مقررات سازمان بورس تحویل داده شده است. 

طرح مذکور در این کمیته در حال بررسی می باشد و پس از تایید کمیته باید به تصویب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار برسد و قابل اجرا شود. اخیرا مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران در مجمع سالانه این شرکت اعلام داشت که مراحل راه اندازی معاملات اوراق سلف مسکن در بورس کالا تمام شده است. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سبقت نرخ مسکن از تورم

برای راه اندازی معاملات سلف مسکن از همان ابزار سلف استاندارد استفاده می گردد. با توجه به اینکه این ابزار امکان معاملات ثانویه را دارد، از این رو برای قرار دادهای بلند مدت سلف نیز مناسب است. البته بورس کالای ایران با همکاری دیگر ارکان بازار سرمایه مقررات خاصی را تدوین کرده اند که این مقررات فصل جدیدی برای دستورالعمل قبلی معاملات سلف استاندارد است که در این مقررات جزئیاتی همچون فرایند تسویه و تحویل که در بخش مسکن پر اهمیت است و با سایر کالاها متفاوت است به دقت برنامه ریزی شده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)