فرآیند تولید ورق استنلس استیل

فرآیند تولید ورق استنلس استیل
فرآیند تولید ورق استنلس استیل

آهن پرایس: ورق استیل از ترکیب آهن با عناصر دیگری مانند نیکل و کروم ساخته شده است. ورق استیل در ایران جز آن دسته از محصولاتی است که در داخل کشور تولید نمیشود واز کشور‌های دیگر وارد می شود و از آنجا...

آهن پرایس: ورق استیل از ترکیب آهن با عناصر دیگری مانند نیکل و کروم ساخته شده است. ورق استیل در ایران جز آن دسته از محصولاتی است که در داخل کشور تولید نمیشود واز کشور‌های دیگر وارد می شود و از آنجا که این محصول وارداتی است قیمت ورق استیل بسیار پر اهمیت است و تا حد زیادی نرخ دلار بر آن موثر واقع می شود. آگاهی از نحوه تولید این محصول سبب میشود تا شما با دید عمیق تری خرید با کیفیتی را رقم زنید.با هدف یاری شما در خرید ورق استیل در ابتدا ترکیبات آن را بررسی می نماییم.

ترکیبات سازنده ورق استیل

ورق استیل دارای گریدها و سری‌های متفاوتی است. این تفاوت به دلیل میزان و نوع آلیاژ به کار رفته در ساخت این ورق است.در ساخت استیل از آهن، کربن، منگنز، سیسیلیم، کروم،نیکل، مولیبدن، تیتانیوم استفاده میشود. میزان مصرف آهن در ساخت استیل نشان دهنده میزان مقاومت در برابر عوامل خورنده، نقطه ذوب، میزان سختی و ضریب برش و میزان مقاومت لایه اکسید است.برای ساخت استیل از استاندارهای مختلفی استفاده میشود. این استانداردها شامل: ASM، AST،  ANSو  APIاست.

نحوه تولید ورق استیل

با توجه به استفاده مقادیر متفاوتی از آلیاژها در ساخت ورق استیل، انواع متفاوتی ورق استیل وجود دارد. وجود تفاوت در نوع و اندازه این آلیاژها سبب تنوع و کاربرد متفاوت این ورق شود. فرآیند تولید ورق استیل به تولید ورق فولادی شباهت دارد. در ادامه با روند ساخت این محصول بیشتر آشنا میشویم.

در ابتدا مواد خام درون کوره قرار میگیرند تا به نقطه ذوب خود برسند. این فرآیند ذوب بین 8 تا 12 ساعت به طول می انجامد. در مرحله بعد فرآیند حذف کربن یا کربن زدایی انجام میشود. مواد مذاب درون کوره وارد دستگاه خلا اکسیژن دی کربوریزاسیون یا سیستم آرگون اکسیژن دی کربوریزاسیون میشوند تا کربن اضافی در این مواد حذف شوند.

تنظیم مواد ذوب شده

هم زدن یا تنظیم مواد ذوب شده به منظور این است که فلزات ذوب شده هم زده شده تا مواد به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند و استیل تولید شده با کیفیت بیشتر و یکنواخت تر ارائه شود.


فرم دهی 

در حین سرد شدن استیل تولید شده آن را در کوره‌ای با دمای 1250درجه سانتی گراد ریخته تا مجدد گرم شود. این فرآیند سبب  زبر شدن استیل میگردد. استیل تولید شده به بخش اسیدشویی و آنیل منتقل میشود و به شکل کویل سیاه است و در پروژه‌هایی که زیبایی در آن اهمیت چندانی ندارد از این کویل‌ها استفاده میشود. 

عملیات آنیلینگ اولیه


عملیات آنیلینگ سبب افزایش چقرمگی و شکل‌پذیری ورق میشود. به همین منظور برای حفظ و افزایش خواص مکانیکی استیل آن را آنیل میکنند. در عملیات آنیلینگ استیل تولیدی تحت شرایط کنترل شده سرد شده و به کوره های حرارتی انتقال یابند. پس از آن کویل ها در فرآیند شستشوی شیمیایی در حمام اسید و در عملیاتی به نام شات بلاست اکسید زدایی میشوند. این فرآیند باعث میشود تا ورق استیل سفید شده و اکسید آن از بین برود. این کویل‌ها دیگر به مرحله نورد سرد نیاز ندارند و وارد بازار میشوند.


نورد سرد ورق استیل (آنیلینگ نهایی)

در این مرحله با توجه به سفارش مشتری ضخامت ورق ، شکل و فرم آن تغییر کرده یا خدمات برش بر روی آن انجام میشود. ورق به ابعاد مورد نظر طولی و عرضی برش داده میشود و این برش از طریق فرآیند هوا برش انجام میشود. ورق تولیدی به مرحله آنیلینگ نهایی فرستاده میشود و پس از آن روی ورق نورد سرد انجام میشود. نورد سرد باعث ایجاد براقی و یکدست شدن محصول نهایی میشود و این کار سبب افزایش زیبایی محصول میشود.


کنترل کیفیت ورق استیل 

مرحله نهایی پیش از تحویل ورق به مشتری چک نهایی و کنترل کیفیت ورق تولید شده است. این کار توسط کارشناسان واحد کیوسی یا همان کنترل کیفی انجام میشود. این کار با استفاده از ابزارهای دقیق و تحلیل داده ها انجام میشود تا اطمینان حاصل شود ورق تولیدی دارای کیفیت مطلوبی است.

تولید ورق استیل رنگی


این ورق بیشتر کاربرد ظاهری دارد و در مکان هایی که ظاهر و ماندگاری مهم است مانند نمای ساختمان، ساخت لوازم خانگی و ... کاربرد دارد. این فرآیند مشابه فرآیند ساخت ورق استیل است. پس از ساخت ورق سطح آن از آلودگی پاک میشود و در یک محفظه خلا قرار میگیرد و گاز آرگون روی آن پخش میشود. این مرحله به بمباران با یون آرگون نیز معروف است. اتم های فلز دلخواه روی سطح ورق را پوشش میدهند و پوشش رنگی مناسب روی ورق ایجاد میشود.

پوشش ورق رنگی استیل از طریق فرآیند PDV

این فرآیند از طریق ایجاد پوششی با استفاده از بخار فیزیکی انجام میشود.از جدیدترین روش‌های پوشش دهی ورق PDV است که سبب افزایش مقاومت ورق در برابر سایش میشود. این روش برخلاف روش آبکاری و رنگ رزی باعث آسیب به محیط اطراف نمیشود. دلیل این اتفاق عدم ایجاد پسماندهای مضر و گازهای ناسالم و فاضلاب است. این نوع پوشش دارای کیفیت و مقاومت بالاتری نسبت به سایر روش ها است. از طریق فرآیند PVD رنگ هایی مانند طلایی، رزگولد، برنز، قرمز، مشکی، آبی را میتوان ساخت.

در ادامه می توانید این مقاله را نیز مطالعه فرمایید: کاربردهای مختلف ورق استیل 

امیدواریم توانسته باشیم با اطلاعات فنی ارائه شده در این مقاله شما را در خرید ورق های استنلس استیل با کیفیت مناسب یاری نماییم همواره توصیه می نماییم پیش از اقدام به خرید این محصولات کارشناسان خریداطلاعات فنی کافی را در این زمینه داشته باشند و پیش از خرید قیمت روز ورق استیل را یک بازه زمانی یک هفته ای روی سایت آهن پرایس رصد نمایید و اخبار بازار آهن و فولاد را پیگیری نمایید ،همچنین می توانید پیش از خرید از مشاوره رایگان کارشناسان ما با شماره تماس 02154103 بهرمند شوید. 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)