موانع افزایش وام مسکن

موانع افزایش وام مسکن
موانع افزایش وام مسکن

آهن پرایس :  میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی علت سیاست‌گذاری پولی در خصوص عدم‌افزایش سقف وام مسکن در دوره فعلی را توضیح داد. مدیر‌کل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه افزایش سقف وام خرید مسکن در اغلب اوقات می‌تواند موجب ازدیاد سفته بازی در...

آهن پرایس :  میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی علت سیاست‌گذاری پولی در خصوص عدم‌افزایش سقف وام مسکن در دوره فعلی را توضیح داد. مدیر‌کل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه افزایش سقف وام خرید مسکن در اغلب اوقات می‌تواند موجب ازدیاد سفته بازی در بازار مسکن شود ، گفت: مسکن از آن دسته مسائلی است که دولت باید در آن همکاری داشته باشد ، به‌گونه ای که دولت زمین ارزان در اختیار شرکت‌های ساختمان‌‌ ساز قرار دهد و بخشی از هزینه ساخت تسهیلات باشد و بخشی را هم مردم تامین کنند.

میرمحمد‌صادقی اذعان کرد : تقویت بخش مسکن سیاست مثبتی است ، چرا‌که اگر بخش مسکن تقویت شود بسیاری از بخش‌های اقتصادی رشد پیدا می کند. به همین دلیل به بانک‌ها ابلاغ کردیم که ۲۰ هزار میلیارد تومان به بخش مسکن تسهیلات بدهند. وی در ادامه تشریح کرد: از سال‌های گذشته تاکنون البته در بخش مسکن روستایی کارهای خیلی خوبی انجام شده است. از سال ۸۴ سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی ساخته شده و فقط یک سال در سال اول مسکن‌ مهر ۴۰۰ هزار مسکن در بخش روستایی ساخته شد.

در مجموع برای ساخت یک‌میلیون و ۹۳۰ هزار واحد مسکن روستایی تسهیلاتی به ارزش ۲۱هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است. میرمحمد‌صادقی در ادامه توضیح داد: اما در حوزه مسکن شهری و وام خرید مسکن نگرانی‌هایی وجود دارد . زمانی‌که پیشنهاد‌هایی حاکی بر افزایش سقف فعلی وام مسکن در دوره‌ قبلی مطرح می‌شد، منابع صندوق و منابع بانک عامل بخش مسکن برای پرداخت سقف جدید تسهیلات موج نگرانی می شد.  زیرا وقتی بانک‌عامل مسکن نتواند منابع مورد نیاز برای این میزان افزایش را تامین کند، از بانک مرکزی درخواست وام می کند و آثار تورمی آن قیمت مسکن را دوباره بالا می‌برد.

در ادامه میتوانید این خبر را نیز مطالعه کنید : عوامل تثبیت بازار مسکن

بنابراین میزان تسهیلات با سقف وام مسکن باید متناسب باشد. بخشی از وام باید پس‌انداز مردم باشد، نه اینکه ۱۰۰درصد وام را بانک تامین کند. اگر این‌گونه باشد هیچ بانکی نمی‌تواند به تنهایی جور تورم را بکشد و سقف وام را مدام افزایش دهد.

میرمحمد‌صادقی با بیان اینکه یکی از بحران های افزایش سقف تسهیلات مسکن تقویت فعالیت‌های سوداگرانه و سفته‌بازی در بازار مسکن است، ادامه داد: البته این طرف قضیه مردم هستند که فقط می‌خواهند یک خانه بخرند. اگر سقف وام مسکن را ۳۰۰ میلیون تومان کنیم، بازپرداخت آن خیلی سنگین می‌شود و بسیاری از افراد نمی‌توانند این وام را بازپرداخت کنند .

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)