موتور افزایش قیمت آهن روشن شد

موتور افزایش قیمت آهن روشن شد

بازار آهن ایران در هفته‌های اخیر پیرو نوسانات شدید نرخ ارز با افزایش قیمت همراه شده است، این در حالی است که تقاضا در بازار داخلی چندان قوی نیست و افزایش قیمت‌ها بیشتر تحت تاثیر نوسانات ارزی و افزایش تقاضا در بازارهای صادراتی است...

آهن پرایس: گزارش‌ها از وضعیت نوسانات دیروز در بازارهای مالی و کالایی حکایت از تداوم افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها دارد. به طوری که قیمت دلار در نزدیکی کانال 67 هزار تومان قرار گرفته و احتمال می‌رود سقف کانال‌های بالاتر را لمس کرده و به 70 هزار تومان نیز برسد؛ این درحالی است که نرخ طلا نیز با تحریک نرخ ارز و پیرو قیمت جهانی آن، کماکان رو به افزایش است.

هر دلار در روزهای مشابه ماه گذشته یعنی در تاریخ دوشنبه 2 مهر 1403 در محدوده کانال 60 هزار تومان معامله شده بود که در مقایسه با دیروز حدود 7 هزار تومان افزایش داشته است.

به دنبال نوسانات افزایشی در بازارها مالی شاهد افزایش قیمت آهن نیز بودیم، به‌طوری که تقریبا کلیه مقاطع فولادی افزایش قیمت داشتند و شاهد از دست رفتن کانال‌ها پایین نرخ آهن و میلگرد هستیم.

قیمت روز میلگرد آجدار در عمده شرکت‌ها افزایش 100 تا 400 تومانی را تجربه کرد و مجددا این بازار با قیمت‌های پیشنهادی زیر ۲۸ هزار تومان خداحافظی کرد. به عنوان مثال میلگرد ۲۸۰۰۰ تومانی میانه طی این دو روز گذشته، اکنون حول و حوش ۲۸۵۰۰ تومان از برخی مبادی فروش پیشنهاد می‌گردد و حول همین تغییرات تقریبا در بازار میلگرد جاری است. نمودار قیمت میلگرد نیشابور در یک ماه گذشته بیانگر روند نوسانات قیمت این محصول با توجه وضعیت بازار داخلی است. قیمت میلگرد 16 نیشابور از ابتدای مهر تاکنون در هر کیلو حدود 2 هزار تومان رشد داشته است.

در بازار تیرآهن اندکی افزایش قیمت مشاهده می‌شود اما این رقم چندان محسوس نیست به این صورت که قیمت هر شاخه تیرآهن بین 10 تا 100 هزار تومان افزایش یافت.

قیمت روز نبشی و انواع ناودانی هم در شماری از مبادی فروش ثبات داشتند اما در برخی از شرکت‌ها با افزایش 100 تا 300 تومانی عرضه شدند.

قیمت روز قوطی و پروفیل هم طی دو روز گذشته افزایشی حول کیلویی ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان تجربه کرده است؛ به طوری که کف قیمت پیشنهادی قوطی و پروفیل تولید شده از ورق ضخامت ۲ میلیمتر مبارکه حول و حوش ۳۷.۵ هزار تومان شنیده می‌شود. نمودار زیر نوسانات ماهانه قیمت پروفیل صدرا با ضخامت 2 میلیمتر است. همانطور که مشهود است در یک ماه گذشته با افزایش تدریجی قیمت این محصول حدود 2 هزار تومان افزایش داشته است.

درحالی قیمت آهن لات رو به افزایش است که تقاضای مؤثری از سوی مصرف‌کننده نیست و تقاضای محدودی هم که مشاهده می‌شود به بازارهای صادراتی و نرخ ارز مربوط می‌شود. به عبارتی دیگر در یک ماه اخیر پس از گشایش‌های مربوط به ارز حاصل از صادرات که با بهبود مقطعی چین همزمان بود، وضعیت صادرکنندگان مقاطع فولادی نیز بهبود پیدا کرده است.

در ادامه می‌توانید این را نیز مطالعه کنید: فرصت خرید آهن؛ قبل از انفجار قیمت ها

عمده‌ترین بازار هدف میلگرد ایران بازار داخلی عراق است؛ اما مقاصد صادرات شمش متعدد است و شمش ایران به نسبت میلگرد آن تقاضای بهتری دارد، در همین راستا براساس گزارش متال اکسپرت قیمت فوب شمش صادراتی ایران به تازگی تا حول ۴۶۵ دلار در هر تن افزیش داشته است. به هر روی پیش‌بینی می‌شود دست کم تا پیش از انتخابات آمریکا این روند افزایشی کماکان تداوم داشته باشد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی