نقاط ضعف و قوت فولاد ایران

نقاط ضعف و قوت فولاد ایران
نقاط ضعف و قوت فولاد ایران

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، بر اساس بررسی‌ ها، صنعت فولاد ایران در طول ۱۰ سال گذشته، بالغ بر چند میلیارد دلار قرار داد خارجی با شرکت‌ های غیر اروپایی امضا کرده است...

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، بر اساس بررسی‌ ها، صنعت فولاد ایران در طول ۱۰ سال گذشته، بالغ بر چند میلیارد دلار قرار داد خارجی با شرکت‌ های غیر اروپایی امضا کرده است که این موضوع از محروم ماندن اروپاییان از حضور در بازارفولاد ایران حکایت دارد. در گذشته و قبل از تحریم ‌های امریکا، اکثر صنایع فولادی در ایران، توسط شرکت ‌های اروپایی تامین و راه ‌اندازی می‌ شدند. اما امروز به دلیل تحریم ‌ها، این تقاضا از اروپا به سمت سایر بازارها هدایت شده است و در این میان شرکت‌ های اروپایی بازار خود را از دست داده‌ اند. بنابراین باید همت کرده و تهدید ها را به فرصت تبدیل  کنیم. بومی ‌سازی یکی از این فرصت‌ هاست که باید تقویت شود. در جهت نیل به این هدف بزرگ باید شرکت‌ های دانش‌ بنیان را بیشتر درگیر زنجیره تولید کنیم و برای تحقیقات و مطالعات علمی و تکنولوژیک برنامه‌ ریزی ویژه، دقیق و بلند مدتی روی مواد معدنی استراتژیک کشور داشته باشیم.

طی ٤٠ سال گذشته، میزان و سرعت پیشرفت در بعضی اقتصادها به مراتب بزرگ‌ تر و بیشتر از ایران بوده که نیاز به تامل جدی در نحوه گزینش، اولویت‌ دهی و اجرای سیاست‌ های اقتصادی و اصلاحات ساختاری در این بازه دارد. در سال١٩٨٠، تولید ناخالص داخلی ایران تقریبا مشابه ترکیه و اندونزی بود، اما در سال ٢٠١٨، پس از٤٠ سال، تولید ناخالص داخلی ایران با فاصله معنا داری از کشور های ترکیه و اندونزی پایین تر است. این در حالی است که طی این مدت، تولید ناخالص داخلی مالزی، تقریبا ١٣ برابر شده در حالی ‌که ایران تنها ٥ برابر افزایش داشته است. با توجه به مشکلات و سختی ‌های موجود در صادرات محصولات فولادی، سیاست‌ گذاران باید موانع داخلی موجود بر سر راه صادرات را برطرف کنند تا در سال رونق تولید، زمینه برای تقویت صادرات و تولیدات داخل فراهم شود. مشوق ‌های صادراتی و ایجاد بستر مناسب برای صادرات از جمله این پیشنهاد ها  می باشد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • حمید
    حمید 1398/02/28 - 12:04 پاسخ

    بدون مشوق صادراتی مردم کمرشون زیر بار گرانی فولاد خم شده ،حالا مشوق هم بهش اضافه بشه چی میشه ،. چهل سال از صنعت خودرو سازی بیشترین حمایتی که یک دولت می‌تونه داشته باشه انجام شد ،نتیجه اونو میبینیم ،کره جنوبی چهل سال پیش دراین صنعت خیلی پایین تر از ایران بود ،حالا اصلا قابل مقایسه نیستیم ،تحقیق کنید ببینم کره اینقدر از تولید کنندگانش حمایت کرده ؟؟