پشتیبان قیمت آهن در بازار داخلی

پشتیبان قیمت آهن در بازار داخلی

بازار مقاطع طویل فولادی پس از تلاطمات کوتاه ناشی از بازار ارز، مجددا یک ثبات نسبی را تجربه کرد، اگرچه بازار اهن همچنان دچار رکود تقاضا است و همین امر در کنار بازار جهانی فولاد که روند ثابتی دارد، ظرفیت افزایش قیمت در بازار داخلی را کاهش داده است.

آهن پرایس: روز سه‌شنبه بازار آهن نوسانات چشمگیری در برخی حوزه‌ها داشت، قیمت روز آهن آلات در بسیاری از شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما افزایش قابل ملاحظه‌ای در برخی محصولات نیز مشاهده شد.

بازار ارز نیز پس از افزایش هزار تومانی نرخ دلار در یک هفته، در کانال 33 هزار تومانی توقف کرده بود و تغییر قیمت چندانی نداشت، به طوری که روز سه‌شنبه در بازار آزاد حدود 33 هزار و 210 تومان به فروش رسید.

تحلیل نوسانات بازار آهن

گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد حاکی است که روز سه‌شنبه کمی از نوسانات افزایشی بازار میلگرد کاسته شد و اکثر مبادی فروش قیمت میلگرد آجدار را ثابت اعلام ‌کردند اگرچه نوسانات پراکنده‌ای در برخی شرکت‌ها نیز مشاهده شد.

برخی از نوردی‌ها که بازار صادراتی دارند از ابتدای هفته به افزایش قیمت‌ها پافشاری کردند، اما ضعف شدید تقاضا به فروکش کردن دوباره این التهابات منجر شد؛ با این حال متوسط نرخ میلگرد حدود 15 هزار و 700 تومان برآورد شد.

آمارها از بازار میلگرد حاکی است که این محصول از ابتدای سال تاکنون حدود 12 درصد، معادل 2 هزار تومان در هر کیلو کاهش قیمت داشته است، اگرچه در مقایسه با کاهش حدود 50 درصدی نرخ جهانی این محصول رقم چشمگیری نیست.

قیمت نبشی و قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی تقریبا در همه شرکت‌ها ثابت اعلام شد و تنها نبشی ناب تبریز افزیش 100 تومانی داشت. افزایش قیمت روز سه‌شنبه نیز در قوطی پروفیل و انواع لوله‌ها در برخی کارخانه‌ها ادامه داشت که حدود 100 الی 500 تومان بود، اما در برخی شرکت‌ها همچنان ثبات قیمت مشاهده می‌شد.

انواع ورق‌ها نیز افزایش قیمت قابل ملاحظه‌ای داشتند به طوری که قیمت ورق سیاه در اکثر کارخانه‌ها حدود 100 الی هزار تومان افزایش داشت اما کارخانه ورق سیاه اکسین و کاویان همچنان ثابت بودند، قیمت ورق گالوانیزه هم از 800 الی 2 هزار تومان افزایش داشت، اکثر کارخانه‌ها قیمت ورق روغنی را حدود هزار تومان افزایش دادند اما قیمت ورق رنگی تقریبا ثابت بود و تنها برخی سایزهای ورق کارخانه چین افزایش 900 تومانی داشت.

قیمت روز تیرآهن شاخه‌ای در بسیاری از کارخانه‌ها حدود 10 الی 150 هزار تومان افزایش قیمت داشت و تنها در چند کارخانه مانند ظفربناب و کرمانشاه تغییر قیمتی مشاهده نشد، تیرآهن کیلویی نیز در شرکت ذوب آهن اصفهان افزایش250 تومانی داشت.

همانطور که از آمار پیداست بازار آهن با کوچکترین رویدادی رو به افزایش می‌گذارد اما به دلیل نبود پتانسل تداوم افزایش قیمت و ضعف شدید تقاضای واقعی مصرفی، مجددا قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

از ابتدای هفته اگرچه در برخی مبادی فروش همچنان قیمت‌ها ثابت ماند اما در شمار زیادی از کارخانه‌ها تمایل زیادی به افزایش قیمت‌ مشاهده شد، درحالی که پتانسل چندانی برای رشد مثبت قیمت‌ها مشاهده نمی‌شود و فقط بازارساز و تغییر فرمول تعیین قیمت در بورس و افزایش نرخ دلار است که در شرایط فعلی از تولیدکنندگان حمایت می‌کند.

اثر دلار در نرخ فولاد

میثم علیمحمدی کارشناس پولی و بانکی درباره تأثیر تغییرات نرخ دلار در بازار آهن و فولاد اظهار کرد: یکی از فاکتورهای اساسی اثرگذار در بازار آهن و فولاد کشور، قیمت‌ها جهانی است و هر تغییری در سهام این شرکت‌ها از از نرخ جهانی فولاد نشأت می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: اگر افت نرخ نمادهای فولادی به تأثیر از گشایش‌های اقتصادی و سیاسی باشد، در کوتاه مدت واکنش منفی بازار سرمایه را در پی خواهد داشت و در مدت زمان طولانی نیز در بازارهای صادراتی اثر می‌گذارد.

عیلمحمدی در ادامه بیان کرد: در شرایط کنونی نوساناتی که در بازار ارز رخ می‌دهد تا حدودی به مذاکرات برجام وابسته است، اگرچه اثر روانی مذاکرات در بازار تا حدودی خنثی شده است اما اخبار منفی و مثبتی که منتشر می‌شود قیمت دلار را تغییر می‌دهد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: قیمت آهن در انتظار تحرک افزایشی

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به تأثیر مذاکرات برجام در اقتصاد ایران، ابهام در نتایج آن به عدم امکان پیش‌بینی اقتصاد کشور منجر شده است، از سوی دیگر انتشار اخبار منفی درباره مذاکرات، افت شاخص سهام ارزنده را در پی داشته است به همین جهت تا زمانی که تکلیف برجام یکسره نشود نمی‌توان افق روشنی برای معاملات بازار سرمایه نیز متصور شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)