چند نوع نبشی در بازار وجود دارد؟

چند نوع نبشی در بازار وجود دارد؟
چند نوع نبشی در بازار وجود دارد؟

آهن پرایس: آهن‌آلات در اشکال مختلفی تولید می‌شود که شناخت دقیق آنها به‌ویژه برای مصرف‌کنندگان و کسانی که به طور مداوم با محصولات فولادی سروکار دارند، ضروری می‌نماید. هدف از نگارش مقاله حاضر بررسی و معرفی...

آهن پرایس: آهن‌آلات در اشکال مختلفی تولید می‌شود که شناخت دقیق آنها به‌ویژه برای مصرف‌کنندگان و کسانی که به طور مداوم با محصولات فولادی سروکار دارند، ضروری می‌نماید. هدف از نگارش مقاله حاضر بررسی و معرفی یکی از مقاطع فولادی به نام نبشی است، شناخت انواع مختلف این پروفیل از آن جهت ضرورت دارد که به طور قطع در تعیین قیمت نبشی مؤثر خواهد بود. به همین جهت شرکت آهن پرایس از جمله شرکت‌های معتبر و فعال در زمینه تأمین آهن آلات است که به طور روزانه به ارائه قیمت لحظه‌ای نبشی می‌پردازد.

از همین رو می‌توان گفت عرضه این پروفیل کاربردی در ابعاد، اشکال و کیفیت‌های مختلف تعیین‌کننده قیمت روز نبشی خواهد بود که این امر برای خریدار بسیار حائز اهمیت است، بنابراین توصیه می‌شود فعالان این حوزه از مطالعه این مطلب غافل نشوند.

به طور کلی اگر بخواهیم انواع مختلف این محصول را دسته‌بندی کنیم می‌توانیم پارامترهای مختلفی را در نظر بگیریم، معیارهایی مانند شکل ظاهری، نحوه تولید، وزن و کیفیت محصول که در ادامه به بررسی هر یک پرداخته می‌شود.

شکل ظاهری

نبشی نوعی مقطع طویل است که در طول‌های 6 و 12 متری تولید می‌شود. شکل ظاهری این محصول شبیه حروف لاتین L و V است، به این صورت که دارای دو بال است که بر هم عمود هستند، گاهی ممکن است این بال‌ها مساوی و گاه نامساوی باشد.

همچنین ضخامتی که برای هر یک از بال‌های این محصول تعیین می‌شود، موجب می‌شود که تنوع بیشتری از این محصول در بازار داشته باشیم؛ به عبارتی شکل ظاهری نبشی براساس بال و ضخامت آن شناخته می‌شود.

نحوه تولید

این مقطع طویل معمولا به دو روش تولید می‌شود؛ در روش اول که فابریک نام دارد از شمش فولادی استفاده می‌شود، در این روش که با فرایند نورد گرم تولید صورت می‌گیرد با وارد کردن شمش داخل کوره حرارتی و عبور دادن آن از قفسه‌های مخصوص با کاهش مقطع آن، نبشی تولید می‌شود.

روش دوم به صورت پرسی انجام می‌شود و ماده اولیه آن نیز ورق است. نبشی پرسی با فرایند نورد سرد تولید می‌شود که در اصطلاح به آن فلاشینگ نبشی هم می‌گویند. به این صورت که ورق‌های لول شده با فرایندی خاص برش خورده و پرس می‌شوند.

کارخانه‌های تولیدکننده نبشی را در اشکال و استاندارهای متنوعی تولید می‌کنند که در صنایع مختلفی از جمله صنعت ساختمان‌سازی، صنایع دکل‌سازی و انتقال نیرو، اتصال پل‌ها به ستون، اتصال تیرآهن به بیم‌های باربر، ماشین‌آلات ‌صنعتی، فونداسیون و ... مورد استفاده می‌گیرد.

از همین رو در ادامه به انواع دیگری از این پروفیل اشاره می‌شود که تفاوت آنها در عنصر سازنده، نحوه تولید، ظاهر و... است.

انواع مختلف نبشی

گالوانیزه

روکشی از روی و قلع که بر روی محصول کشیده می‌شود، مقاومتی در برابر زنگ‌‍‌زدگی ایجاد می‌شود که محصول را برای استفاده در محیط‌های مرطوب مناسب می‌کند.

ضد زنگ

عناصر سازنده این نوع نبشی کروم، کربن، نیکل و آهن است که موجب مقامت محصول در برابر زنگ‌زدگی می‌شود، به همین جهت استفاده از این مقطع فولادی در صنایع مختلفی از جمله صنایع دریایی که مواد شیمیایی و نمک وجود دارد، بسیار مناسب و کاربردی است. این نوع مقاطع معمولا با روش نورد گرم تولید می‌گردند که به نبشی ضدزنگ 304 نیز شناخته می‌شوند.

آلومینیومی

این مقطع که از آلومینیوم اکسترود ساخته می‌شود به دلیل وزن سبک و مقاومت بالا در برابر خورندگی معمولا در سازه‌های ساختمانی، صنایع هوایی، انتقال برق و... به کار برده می‌شود.

اسپیرال

این محصول که به گرم نورد دیده بال مساوی هم شهرت دارد معمولا در چند سایز مشخص تولید می‌شود که این سایزها 50*50*5 و 20*20*2 می‌باشد. از جمله ویژگی‌های این محصول بادوام بودن آن است.

پلاستیکی

این محصول کاربردی که معمولا هم در بسته‌بندی‌ها و حمل و نقل کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد از پلی‌اتیلن ساخته می‌شود. از موارد استفاده این مقطع فولادی می‌توان به بسته‌بندی سرامیک و کاشی، ورق‌های فلزی و بسته‌بندی میوه‌ها اشاه کرد.

پی وی سی

این محصول که قابلیت تاشدن تا 180 درجه بدون آسیب فیزیکی را دارد، آن را برای استفاده در دکوراسیون و سردخانه‌ها کاربردی کرده است. این محصول معمولا در سایزهای 7 و 10 سانت تولید می‌شود.

نبشی صفر

این محصول که به نبشی پانچ‌شده و کنج صفر نیز شناخته می‌شود معمولا در اتصال قالب‌های فلزی کاربرد دارد و در طول‌های 0/5، 1، 1/5 و 2 متر با ضخامت 4 تولید می‌شود.

تودلی یا لقمه

این نوع محصول که گوشه نیز نامیده می‌شود معمولا نبشی برش‌خورده‌ای است که در سایزهای 20 الی 30 سانت موجود است و غالبا در آسانسورسازی کاربرد دارد.

استیل

مولیبدن که در عنصر سازنده این محصول وجود دارد آن را در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی بسیار مقاوم کرده است به همین جهت در محیط‌هایی با دمای بالا و در صنایعی مانند مبدل‌های حرارتی، تولیدات مواد غذایی و تجهیزات شیمیایی و... کاربرد دارد. شکل ظاهری این محصول شبیه حرف لاتین L است و در ساخت آن از آلیاژ 316 استفاده می‌شود.

نشیمن

برای اتصال تیرها و ستون‌ها از این نبشی استفاده می‌شود که عموما هم در سایزهای 5/7 الی 10 سانتیمتر تولید می‌شود.

در ادامه می‌توانید این مقاله را نیز مطالعه کنید: بررسی نبشی آریان فولاد و ناب تبریز

کرنربید

این محصول که بیشتر در سقف کاذب، کناف ساختمان، ستون و... استفاده می‌شود که در کیفیت‌های مختلفی اعم از گالوانیزه، پلاستیکی و کاغذی و... تولید می‌شود که ممکن از نظر ظاهری شبیه حروف لاتین C، U، کرنز سقفی و تراز و... باشد.

نتیجه‌گیری

همانطور که ذکر شد نبشی یکی از پرکاربردترین پروفیل‌هاست که تنوع بالایی نیز در بازار دارد و معمولا به صورت مرکب یا منفرد در سازه‌ها به کار برده می‌شود، همچنین با توجه به جنس محصول و سایز و ضخامت محصول نیز موارد استفاده آن نیز تغییر می‌کند.

مقاله حاضر معرفی انواع نبشی‌های موجود در بازار است که آگاهی و اطلاع از آنها امر خرید را تسهیل کرده و مانع از خرید اشتباه و در نتیجه زیان مالی خریدار خواهد شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)