کاهش 46 درصدی ساخت مسکن

کاهش 46 درصدی ساخت مسکن

گزارشی که توسط مرکز ملی آمار کشور در زمینه تولید مسکن منتشر شده، حاکی از رکود بی‌سابقه این بخش در 18 سال گذشته است اما  در بهار سالجاری با افت شدید و چشمگیر ساخت مسکن مواجه بودیم.

 

آهن پرایس: گزارش جدید منتشر شده در زمینه تولید مسکن توسط مرکز آمار کشور، حاکی از رکود بی‌سابقه این بخش در 18 سال گذشته است اما بهار سالجاری با افت شدید و چشمگیر ساخت مسکن مواجه بودیم.

براسا این گزارش در سه ماه اول سالجاری 5 هزار و 954 واحد مسکونی مجوز ساخت گرفت که براساس آن نرخ ساخت مسکن در این بازه زمانی در مقایسه با بهار سال گذشته به نصف کاهش یافته و سالی به شدت رکودی در بخش مسکن رقم خورد؛ به عبارتی می‌توان گفت این آمار مهر تأییدی بر رکود بی‌سابقه در بخش مسکن است.

اما برای رهایی بخش مسکن از رکود بزرگ و بی‌سابقه، بهتر است در گام نخست از واحدهای مسکونی که آماده تحویل هستند انجمادزدایی شده و با سفته‌بازی در این بازار نیز مقابله شود. گفته می‌شود میزان صدور مجوز ساخت مسکن در بهار امسال حدود 46/1درصد نسبت به بهار سال گذشته کاهش یافته است.

مسأله دیگری که در این آمار منتشرشده جلب نظر می‌کند این است که هیچ نشانی از پیشرفت ساخت سالیانه یک میلیون مسکن ملی مشاهده نمی‌شود، این درحالی است که رئیس جمهور دولت سیزدهم وعده ساخت سالیانه یک میلیون مسکن را در ابتدای دوره ریاست جمهوری خود داده بود که هدف از آن تسهیل خرید خانه برای خانه‌اولی‌ها، خروج بازار مسکن از رکود و بهبود روند عرضه و تقاضا بود اما هیچکدام محقق و عملی نشد و پس از یک سال در مجموع 90 هزار واحد مسکونی ساخته شد.

همچنین صدور مجوز ساخت مسکن در 3 ماه امسال 90 هزار و 290 واحد گزارش شده که بیانگر کاهش 12/7 درصدی نرخ صدور مجوز نسبت به ایام مشابه سال گذشته است، درحالی که این میزان سال گذشته حدود 93 هزار واحد بوده است. با مجموع آماری که در دست است به نظر در یک سال گذشته که وعده ساخت یک میلیون مسکن داده شد، شاید در مجموع 400 هزار واحد ساخته شده باشد که نمایانگر اجرای 40 درصدی این وعده وعید است.

گفتنی است طبق تکلیفی که در ساخت مسکن تعیین شد، قاعدتا باید در هر فصل از سال حدود 250 هزار واحد ساخته می‌شد اما در برخی موارد حتی نصف این وعده هم محقق نشد و بیشترین میزان ساخت مسکن در تابستان سال 1400 رخ داده که حدود 115 هزار واحد بوده است.

در واقع می‌توان گفت بر پایه آمار منتشر شده به طور کلی حدود 400 هزار واحد مسکونی ساخته شده است، درحالی که برخی مسئولان از ساخت یک میلیون و 500 هزار واحد خبر می‌دهند.

همچنین طبق این آمار تسهیلاتی هم که به ساخت مسکن اختصاص یافته، کمتر از 200 هزار واحد از این تسهیلات استفاده کرده‌اند که این نیز تأییدی بر عدم پیشرفت پروژه ساخت مسکن یک میلیونی و سقوط این صنعت به زیر کف بحرانی است.

ساخت سالانه یک میلیون مسکن با هدف تقویت عرضه و تقاضای این بازار و رفع نیاز بخش کثیری از جامعه به مسکن برنامه‌ریزی شد و کف بحرانی عرضه مسکن سالیانه 560 هزار واحد اعلام شده است اما طبق آمار و گزارش‌های موجود در 8 سال گذشته ساخت و عرضه مسکن در این مدت کمتر از میزان بحرانی آن بوده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اثر امضای طلایی در ساخت مسکن دولتی

یعنی در هر سال حدود 300 الی 350 هزار واحد ساخته شده که مؤید اوضاع بحرانی در این بازار است. عدد 560 هزار واحدی کف بحرانی برای عرضه مسکن به شمار می‌رود و هر آمار ساخت و سازی که کمتر از این میزان باشد سقوط به زیر کف بحران است، با این اوصاف برای جلوگیری از سقوط آمار ساخت و ساز به زیر کف بحرانی، باید در هر فصل تقریبا 140 هزار واحد ساخته شود اما گویا در 3 ماه اول سالجاری 90 هزار واحد مسکونی ساخته شده است که افت نرخ ساخت و ساز را نشان می‌دهد.
 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)