فولاد در تنگنای بخشنامه جدید بانک مرکزی!

 فولاد در تنگنای بخشنامه جدید بانک مرکزی!

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای عجیب و غافلگیرکننده، صادرکنندگان فولاد را ملزم به عرضه تمام ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما کرد. این بخشنامه که به نظر می‌رسد بدون در نظر گرفتن شرایط خاص صنعت فولاد و مشکلات عدیده‌ای که با آن روبرو است، صادر شده، موجی از نگرانی و اعتراض را در میان فعالان این حوزه به پا کرده است...

آهن پرایس: بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بورس کالا، خریداران محصولات فولادی، پتروشیمی، پالایشی، فلزات اساسی رنگین و فرآورده‌های نفتی در رینگ صادراتی را ملزم به عرضه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما کرد.

علاوه بر این، خریداران باید دارای کارت بازرگانی با رتبه‌بندی و اعتبارسنجی مشخص توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت باشند. از تبعات این دستورالعمل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

کاهش معاملات در رینگ صادراتی: جذابیت رینگ صادراتی برای خریداران فولاد به دلیل الزام به عرضه ارز در سامانه نیما و همچنین سخت‌تر شدن شرایط صادرات، به شدت کاهش یافته و به نظر می‌رسد معاملات در این بخش از بورس کالا از این پس کمتر از قبل شود.
افت ارزآوری صنعت فولاد: در صورت تداوم این شرایط، با توجه به قیمت‌های پایین جهانی فولاد، قدرت چانه‌زنی خریداران ایرانی کاهش یافته و به احتمال زیاد شاهد افت ارزآوری صنعت فولاد کشور در سال 1403 خواهیم بود.
در همین زمینه امین ابراهیمی، نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در گفت‌وگویی ضمن انتقاد از الزام صادرکنندگان فولاد به عرضه تمام ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما و همچنین ممنوعیت واردات طلا در ازای صادرات فولاد، هشدار داد که این سیاست‌ها به کاهش شدید صادرات فولاد کشور منجر خواهد شد.

ابراهیمی با اشاره به اختلاف نرخ ارز در بازار آزاد و سامانه نیما، گفت: این اختلاف توجیه اقتصادی صادرات را از بین برده است. در حالی که تعرفه واردات فولاد صفر است، عوارض سنگینی بر صادرات آن وضع شده است. این در شرایطی است که ایران دو برابر نیاز خود فولاد تولید می‌کند.

وی افزود: صادرات فولاد ایران در حال حاضر با قیمتی پایین‌تر از قیمت تمام شده محصول انجام می‌شود و قیمت کنونی فروش فولاد در کشور با قیمت‌های فروردین 1401 برابری می‌کند، در حالی که در فاصله سال 1401 تا 1403 هزینه‌های تولید 100 درصد افزایش یافته است.

نائب رئیس انجمن فولاد ایران با بیان اینکه تاکنون فقط تولیدکنندگان گندله و میلگرد اجازه داشتند در ازای صادرات طلا وارد کنند، گفت: با بخشنامه جدید بانک مرکزی، این دو حلقه نیز این امکان را از دست دادند.

ابراهیمی تصریح کرد: با ادامه این رویه، صادرات محصولات زنجیره تولید فولاد به طور قطع افت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه فولاد و پتروشیمی دو صنعت عمده ارزآور کشور هستند، خاطرنشان کرد: فولادی‌ها از شرایط ارزی کشور در تنگنای تحریم‌ها خبر دارند، اما چالشی که در انجام تعهدات ارزی برای فولادسازان وجود دارد، نرخی است که بانک مرکزی برای معامله ارز در سامانه نیما تعریف کرده است.

ابراهیمی در ادامه راهکاری برای افزایش منابع ارزی پیشنهاد داد و گفت: دولت باید شرایط توسعه صادرات را فراهم و عوارض صادرات را حذف کند. در کنار این کار، واردات را کنترل کند و بر آن عوارض سنگین وضع کند و درآمدهای خود را از محل واردات افزایش دهد نه صادرات.

به طور کلی می‌توان گفت کاهش تقاضا برای محصولات فولادی در رینگ صادراتی بورس کالا، افزایش قیمت آهن آلات در بازار داخلی و کاهش صادرات فولاد و افت ارزآوری صنعت فولاد از تأثیرات احتمالی این ابلاغیه است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی