نمودار قیمت ورق

همه فعالان حوزه صنعت با ورق‌های آهنی آشنا هستند. این محصول صنعت آهن‌آلات آنقدر پرکاربرد است که تقریباً در تمام حوزه‌های صنعتی از آن استفاده می‌شود؛ از صنعت ساختمان‌سازی گرفته تا خودروسازی، کشتی‌سازی و صنایع تولیدات محصولات فلزی و جوشکاری مثل ساخت تانکرها و منبع‌ها. علاوه بر این، تمام کسب‌وکارهای مربوط به حوزه تهیه و تجهیز واحدهای صنعتی و کارخانجات تولیدی هم همواره به ورق‌های آهنی نیاز خواهند داشت.
در این مقاله دربارهٔ نمودار قیمت ورق آهن صحبت خواهیم کرد و توضیح خواهیم داد که چرا چک کردن و تحلیل نمودار قیمت ورق قبل از خرید مهم است. در ادامه هم با بررسی عملی چند مورد از نمودارهای قیمت ورق، سعی می‌کنیم درباره این موضوع صحبت کنیم که چطور می‌توان با بررسی نمودار قیمت یک محصول، اطلاعاتی مفید درباره خرید و فروش آن به دست آورد و حتی تا حدی پیش‌بینی کرد قیمت آن کالا روند صعودی خواهد داشت یا نزولی.

اهمیت نمودار قیمت ورق آهنی

بررسی نمودار قیمت هر محصول از چند جهت مهم است:

  •  برای دستیابی به روند کاهش و افزایش قیمت محصول ضروری است؛
  • اولین گام در تحلیل فرایند تغییر قیمت یک محصول است؛
  • برای پیش‌بینی قیمت محصول در آینده لازم است؛
  • برای کسب اطلاع از تاریخچه بازار آن محصول به آن نیاز داریم.

تمام این کارها برای بررسی نمودار قیمت یک محصول مثل ورق آهنی، در نهایت برای این است که بتوانیم هنگام خرید، محصولی با کیفیت با بهترین قیمت موجود در بازار تهیه کنیم. 
از آنجایی که ممکن است تمام موارد گفته‌شده چندان روشن نباشد، کمی درباره آن‌ها توضیح می‌دهیم:
اینکه می‌گوییم دستیابی به روند کاهش یا افزایش قیمت محصول نیازمند بررسی نمودار قیمت است به این معناست که در بررسی قیمت لحظه‌ای یا روزانه محصولاتی مثل ورق آهن یا تیرآهن یا هر محصول دیگری، ما تنها به قیمت آن لحظه دسترسی خواهیم داشت و نگاه جامعی به روند تغییر قیمت نخواهیم داشت. تنها ممکن است کسانی که به‌طور روزانه قیمت محصولات مورد نیاز خود را بررسی می‌کنند، در ذهن داشته باشند که آن محصول چه روند قیمتی‌ای را طی کرده است و اکنون در چه جایگاهی قرار دارد. طبیعی است که بررسی ذهنی این فرایند چندان ساده نیست و بعید است کسی بتواند فرایند کاهش و افزایش قیمت تمام محصولات مورد نیازش را در ذهن نگه دارد. اینجاست که نمودار تغییر قیمت به کمک ما می‌آید و این کار را بسیار ساده می‌کند.
نکته بعد تحلیل فرایند قیمتی ورق آهن یا محصولات دیگر در این حوزه است. تحلیل فرآیند قیمتی به این معناست که بدانیم در هر تاریخی، چه عواملی باعث شده است قیمت محصول روند صعودی یا نزولی داشته باشد. طبیعی است تحلیل قیمت یک محصول  بدون دسترسی به قیمت‌های آن در بازه‌های زمانی مختلف میسر نیست. از اینجاست که باید همواره داده‌های مورد نیاز را از نمودارهایی استخراج کرد که تغییرات قیمتی را در بازه‌های زمانی مختلف نشان می‌دهند و نه قیمت‌های لحظه‌ای را.
درباره پیش‌بینی قیمت یک محصول در آینده هم نگاه به نمودار تغییر قیمت ضروری است، به همین خاطر است که در کسب‌وکارهایی مثل تجارت ارز و معامله سهام، همواره مهم‌ترین تحلیل‌ها بر اساس نمودارهای قیمتی انجام می‌شود و این کار تا آنجا پیش رفته است که تحلیل نمودارها خودش به یک علم تبدیل شده است.
تا اینجا سعی کردیم توضیح دهیم اهمیت نمودار قیمت ورق آهنی یا هر محصول دیگری مهم است و نباید هیچگاه از آن غافل شد مخصوصاً اگر از مشتریان همیشگی خرید ورق آهنی، گالوانیزه، ورق رنگی، ورق روغنی یا انواع دیگر این محصول هستید.
در ادامه، نمودار قیمت چند نمونه از این محصولات را بررسی می‌کنیم تا به‌طور عملی متوجه توضیحاتی که در این بخش دادیم بشویم.

بررسی نمودار قیمت انواع ورق

در این بخش، نمودار قیمت چند محصول پرکاربرد از انواع ورق را بررسی می‌کنیم و درباره تغییرات قیمتی آن توضیحاتی می‌دهیم.

بررسی نمودار قیمت ورق سیاه

در بین محصولات دسته ورق سیاه، نمودار قیمت ورق دو محصول را برای نمونه بررسی می‌کنیم: یکی ورق سیاه ۲ میل با عرض ۱۲۵۰، رولی تولید شرکت فولاد مبارکه  و دیگری نمودار قیمت سالانه ورق سیاه ۲۰ میل ابعاد ۱۲۵۰*۶۰۰۰ کاویان اهواز.
ابتدا در تصویر زیر نمودار تغییر قیمت ورق سیاه ۲ میل رولی شرکت فولاد با عرض ۱۲۵۰، در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۳ را مشاهده می‌کنید. همانطور که می‌بینید با یک نگاه به نمودار قیمت شش ماهه این محصول می‌توانید متوجه روندی که این نوع ورق سیاه در شش ماه گذشته طی کرده است بشوید. این محصول از قیمت ۳۷۹۰۰ تومان به‌ازای هرکیلوگرم در ابتدای سال ۱۴۰۳ به قیمت ۳۳۹۰۰ تومان در انتهای شش ماه همان سال رسیده است؛ یعنی کاهش قیمت ۵ هزار تومان به‌ازای هر کیلوگرم را تجربه کرده است.

در تصویر بعدی، نمودار قیمت یک‌ساله ورق آهنی سیاه ۲۰ میل کارخانه کاویان اهواز با ابعاد ۱۲۵۰*۶۰۰۰ را می‌بینید:


 

همانطور که در نمودار مشخص است، این محصول در یک سال گذشته منتهی به پاییز ۱۴۰۳، تغییرات قیمت متعددی داشته است و روند کلی آن یک سیر صعودی را طی کرده است. هرچند این اختلاف قیمت زیاد نبوده است و بین مهرماه ۱۴۰۳ تا همین ایام در سال گذشته، در نهایت چیزی حدود ۲۰۰۰ تومان به‌ازای هر کیلوگرم است.

قیمت ورق سیاه به عنوان محصولی پایه‌ای و اساس تولید برخی از مقاطع فولادی تحت تأثیر مؤلفه‌های متعددی به طور روزانه دچار نوسان است که قطعا قیمت سایر محصولات و صنایع وابسته را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

بررسی نمودار قیمت ورق سیاه نشان‌دهنده تغییرات قیمت این محصول در بازه‌های زمانی مختلف است که اطلاعات مفیدی را در اختیار خریداران ورق سیاه قرار می‌دهد و با مزایای متعددی همراه است.

نمودار قیمت ورق سیاه در نیمه اول 1403

چالش‌ها و رویدادهای متعددی که بازار ورق ایران در بهار و تابستان 1403 تجربه کرد به بروز نوسانات صعودی و نزولی چشمگیری منجر شد که به وضوح در نمودار قیمت ورق سیاه در بازه زمانی شش ماه اخیر نمایان است.

از مهمترین متغیرهای اثرگذار بر وضعیت بازار می‌توان به شهادت ابراهیم رئیسی، جریان انتخابات و مشخص شدن رویکرد اقتصادی و سیاسی رئیس جمهور جدید، تنش‌های مختلف سیاسی و نظامی خاورمیانه، قطعی برق و تعطیلی برخی واحدها، محدودیت‌های صادراتی و شرایط فاند بازار و نبود نقدینگی اشاره کرد.

نمودار قیمت ورق سیاه به عنوان مواد اولیه تولید محصولاتی مانند انواع قوطی پروفیل مرجعی برای تعیین قیمت سایر ورق‌ها است، بیانگر نوسانات متعددی است که این محصول در 6 ماه اخیر تجربه کرده است.

در همین راستا از تصویر نمودار قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه در ضخامت 2 میلیمتر با ابعاد 1000*2000 و ورق مبارکه 2 میلیمتر با ابعاد 1250*2500 برای نشان دادن روند نوسانات قیمت این محصول در بازه زمانی 6 ماهه استفاده شده است.

البته علاوه بر فولاد مبارکه، کارخانه‌های متعددی در زمینه تولید ورق سیاه و انواع مختلف ورق آهن در کشور فعالیت دارند که از جمله آنها می‌توان ورق سیاه گیلان، ورق سیاه اکسین اهواز و ورق سیاه کاویان اشاره کرد.

همانطور که از روند نمودار قیمت ورق سیاه مبارکه برمی‌آید قیمت این محصول در شش ماه گذشته سیر کاهشی داشته است و قیمت هر کیلو ورق آهن مبارکه 2 میل ابعاد 1000 در 2000 که در ابتدای سال 1403 حدود 45 هزار تومان اعلام می‌شود در پایان تابستان به 37.400 تومان رسید.

نمودار قیمت ورق روغنی

ورق روغنی که عمدتا به روش نورد سرد و از ورق سیاه تولید می‌شود تحت تأثیر پارامترهای مختلفی مانند قیمت مواد اولیه، قیمت دلار، میزان صادرات و واردات، عرضه و تقاضا در بازار، وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور و ... قرار دارد؛ به عبارتی نمودار قیمت ورق روغنی ابزاری برای پایش قیمت‌ ورق روغنی و تجزیه و تحلیل وضعیت بازار است تا خرید آگاهانه‌تری داشته باشید.
بنابراین برای بررسی روند نمودار قیمت ورق روغنی  باید متغیرهای اثرگذار بر قیمت این محصول را نیز مدنظر قرار دهید.
نمودار قیمت ورق روغنی آهن پرایس در بازه زمانی کوتاه مدت و بلندمدت برای هر کارخانه و ضخامت به طور مجزا در دسترس است و می‌توانید با بررسی نمودار قیمت ورق روغنی زمان مناسب برای خرید این محصول را تا حدودی پیش‌بینی کنید.

نمودار قیمت ورق روغنی در 6 ماه اول 1403

از مهمترین برندهای تولیدکننده ورق روغنی می‌توان کارخانه فولاد مبارکه و صنایع هفت الماس را نام برد. تصویر بالا نمودار قیمت ورق روغنی فولاد مبارکه ضخامت 0.5 میلیمتر عرض 1000 است که گویای روند تغییرات قیمت این محصول از ابتدای سال تا پایان شهریور 1403 است. همانطور که از تصویر نمودار پیداست، قیمت ورق روغنی در ابتدای سال در کانال 53 هزار تومان قرار داشت و با کاهش تدریجی در پایان تابستان به کانال قیمتی 45 هزار تومان رسید.
 
با بررسی نمودار قیمت یک ساله این محصول می‌توانیم با نگاهی کلان‌تر به روند تغییرات قیمت ورق روغنی فولاد مبارکه توجه کنیم. در این نمودار، روشن است که افزایش قیمت این محصول بعد از اینکه در ابتدای سال ۱۴۰۳ به سقف قیمتی خود رسیده است، به‌آرامی وارد شیب نزولی شده است و این شیب نزولی کاهش قیمت فعلاً همچنان ادامه دارد تا اینکه شاید اخبار خاصی مثل تغییر قیمت حامل‌های انرژی بتوانید تغییری در این روند ایجاد کند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید تحلیل ویدئویی بازار آهن در تابستان ۱۴۰۳ را ببینید.

نمودار قیمت ورق رنگی

نمودار قیمت ورق رنگی که روی سایت آهن پرایس مشاهده می‌کنید عمدتا با آپدیت قیمت‌ها به‌روز رسانی می‌شود و با کلیک روی آیکون نمودار کنار هر ضخامت می‌توانید به نمودارها سایز و ضخامت مدنظر خود دسترسی داشته باشید.
تحلیل تکنیکال و بنیادی نمودار قیمت ورق رنگی با در نظر گرفتن پارامترهایی که به ایجاد نوسان در بازار ورق منجر شده است، امکان بررسی و تحلیل نمودار قیمت ورق رنگی و پیش‌بینی بهترین زمان برای خرید این محصول را فراهم می‌کند.
به عبارتی برای تحلیل صحیح نمودار قیمت ورق رنگی به دانش و اطلاعاتی در زمینه نحوه تحلیل و متغیرهای اثرگذار در قیمت ورق نیاز است، بر همین اساس باید گفت مهمترین پارامترهایی که قیمت این ورق را تعیین می‌کند عواملی همچون ابعاد ورق، نوع فولاد، ضخامت ورق، نوع و ضخامت رنگ ورق، جنس و وزن ورق، قیمت دلار، میزان عرضه و تقاضا، برند تولیدکننده و ... است که ضروری است مورد توجه قرار بگیرد.

نمودار قیمت ورق رنگی درنیمسال اول 1403

مهمترین کارخانه‌هایی که در زمینه تولید انواع ورق رنگی فعالیت دارند می‌توان به کارخانه ورق رنگی فولاد مبارکه، هفت الماس و فولاد بهمن اشاره کرد. قیمت ورق رنگی در هریک از این کارخانه‌ها به دلیل تفاوت استانداردهای تولید، تفاوت در مواد اولیه به کار گرفته شده و تجهیزات و تکنولوژی‌های هر کارخانه متغیر است.

قیمت ورق رنگی فولاد مبارکه به عنوان تأمین‌کننده اصلی بازار ورق، عیار سنجش و تعیین قیمت انواع ورق رنگی در کشور است از همین رو در ادامه به بررسی نمودار قیمت ورق رنگی آبی 0.5 میلیمتر عرض 1250 کارخانه مبارکه پرداخته می‌شود.
همانطور که از روند نمودار قیمت ورق رنگی پیداست، از فروردین 1403 این محصول سیر نسبتا کاهشی داشته است، به عبارتی هر کیلو از ورق رنگی مبارکه در کانال 56 هزار تومانی قرار داشت که به تردیج کاهش یافته و در پایان شهریور ماه حدود 52 هزار تومان اعلام شد.

بررسی روند قیمت ورق گالوانیزه

در ادامه به بررسی نمودار قیمت ورق گالوانیزه به‌عنوان یک محصول پرکاربرد از بین انواع ورق‌های آهنی می‌پردازیم. 
برای این منظور، قیمت ورق گالوانیزه ۰.۵۵ میل با عرض ۱۰۰۰ کارخانه کاشان را که یکی از بهترین ورق‌های گالوانیزه تولیدشده در سطح کشور است بررسی می‌کنیم. نمودار شش ماهه این محصول را در تصویر زیر می‌بینید:

 
این نمودار به‌خوبی نشان می‌دهد در انتهای شش ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ قیمت ورق آهنی گالوانیزه ۰.۵ میل کاشان به قیمت ۴۷۵۰۰ تومان رسیده است در حالی که در روز ۲۸ فروردین همان سال، این محصول سقف قیمتی خود در یک سال گذشته را شکسته بود و با قیمت ۵۷۰۰۰ تومان مبادله می‌شد.
با نگاهی به تصویر زیر که مربوط به نمودار قیمتی همین نوع ورق در یک بازه یک ساله است، می‌توان دید که نوسانات قیمتی این نوع ورق گالوانیزه قابل توجه بوده است و در نهایت، قیمت مبادله آن در اواخر شهریور ۱۴۰۳، حتی از قیمت مشابه در مهرماه سال گذشته (۱۴۰۲) نیز کمتر است و با قیمتی حدوداً ۱۵۰۰ تومان پایین‌تر فروخته می‌شود. این یعنی خرید این نوع ورق در اواخر تابستان سال ۱۴۰۳ بسیار به‌صرفه‌تر از هر زمان دیگری در یک سال گذشته بوده است.

در این مقاله درباره قیمت ورق آهنی صحبت کردیم و گفتیم چرا نمودار قیمت یک محصول اهمیت دارد و پیش از اقدام به خرید آن، باید نمودار قیمت آن را چک کنیم و مطمئن شویم برای خرید زمان مناسبی را انتخاب کرده‌ایم.

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی