آشنایی با انواع کوره های صنعتی

آشنایی با انواع کوره های صنعتی

کوره‌ها ابزاری برای تولید حرارت و گرما هستند و در صنایع گوناگون همچون ذوب کردن فلزات، مواد تصفیه و گرم کردن اماکن مسکونی کاربرد دارند...

 آهن پرایس:کوره‌ها ابزاری برای تولید حرارت و گرما هستند و در صنایع گوناگون همچون ذوب کردن فلزات، مواد تصفیه و گرم کردن اماکن مسکونی کاربرد دارند.

کوره ها به دو دسته ی کوره صنعتی و خانگی تقسیم بندی می شوند. در این مقاله به بررسی کوره های صنعتی و انواع آنها می پردازیم.

دمای کوره های صنعتی به نسبت کوره های خانگی بیشتر است و معمولا به دمای بالای 400 درجه سانتیگراد می‌رسند همچنین ظرفیتی نزدیک به 15 تا 20 لیتر دارند.

 کوره ها با توجه به نوع سوخت به کوره های با سوخت جامد ، سوخت مایع ، سوخت فسیلی و سوخت الکتریکی دسته بندی میشوند.

همچنین کوره ها شامل کوره های اتمسفر هواگرم ، اتمسفر گازگرم و اتمسفر خلاء هستند.

در ادامه به بررسی تعدادی از کوره های صنعتی متداول می‌پردازیم. نوع کوره استفاده شده در تولید مقاطع فلزی می‌تواند بر کیفیت و قیمت آنها تاثیر گذار باشد.

مجموعه آهن پرایس به عنوان یکی از مجموعه های عرضه کننده آهن آلات صنعتی و ساختمانی همواره در صدد است آهن آلات با کیفیت و درجه یک که فرایند تولید و نوع کوره و همچنین مواد اولیه آنها با کیفیت باشد عرضه کند.

کوره های صنعتی  برای تکمیل فرآیند ریخته گری استفاده می شوند و در صنایع مختلفی کاربرد دارند و بیشتر با دماهای بالاتر از ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد کار می کنند.

کوره های صنعتی  به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند :

  1. کوره های تر یا به عبارت دیگر کوره های ذوب : در کوره های تر تغییرات شیمیایی رخ می دهد و مواد از جامد به مایع تبدیل می شوند.
  2. کوره های خشک یا به عبارت دیگر کوره های مخصوص عملیات حرارتی : این کوره در فرایند ساختار اجسام کاربردی هستند.

حال به معرفی برخی از کوره های صنعتی متداول در صنعت می پردازیم :

کوره های صنعتی از ظرفیت بالایی برخوردار بوده و ظرفیتی بین 15 تا 20 لیتر دارند. این کوره ها برای تولید مواد مذاب و انجام فرآیند ریخته گری مدنظر می باشند. دمای به کار رفته برای کوره صنعتی معمولا 400 تا 1800 درجه سانتی گراد می باشد.

در ساخت کوره های صنعتی از آجرهای نسوز استفاده میشود. بهترین آجر برای چیدمان کوره ، شامل سیمان پیش ساخته و محصولات نسوز ذوب شده یا متخلخل است. از آجرهای نسوز استاندارد عمدتاً برای ساخت کوره های صنعتی استفاده میشود  که از آن میان میتوان به آجر شاموتی، آجر آلومینی، منیزیایی و...اشاره کرد.


انواع کوره های صنعتی

کوره ی بوته ای

کوره بوته ای از ساده ترین نوع کوره های صنعتی است و از قدمتی طولانی و کارکردی آسان برخوردار است که استفاده آن را برای مصرف کننده راحت می‌سازد. این کوره از جنس مواد نسوز ساخته شده است که مواد و فلزات با حرارت دیواره ذوب می‌شوند همچنین از قیمت کمی برخوردار است ولی ناگفته نماند که بازده حرارتی کمی دارد و دما در تمام نقاط آن یکسان نیست و تولید الایندگی زیاد یکی دیگر از معایب این نوع کوره است.

 

کوره صنعتی مقاومتی

در کوره مقاومتی برای ایجاد حرارت از جریان الکتریسیته استفاده می‌شود. تنظیم حرارت این کوره به سادگی و با دقت بسیاری انجام می شود. اما این کوره از برق بسیاری استفاده می‌کند که باعث می‌شود مصرف زیاد انرژی به یکی از معایب این کوره تبدیل شود. کوره مقاومتی گزینه خوبی برای نگهداری ماده مذاب در فرآیند خط تولید به شمار می‌روند زیرا که ذوب فلز در این کوره زیاد طول میکشد.

 

کوره القایی

در کوره القایی میدان الکتریکی توسط سیم پیچ ایجاد می شود که دمای فلزات را به سرعت بالا می‌برد و تا دمای ذوب آنها و حتی بالاتر از آن می‌رساند. این کوره از ظرفیت زیادی برخوردار است و برای ذوب آهن، فولاد، مس، آلومینیوم و فلزات گرانبها مورد استفاده قرار می‌گیرد.کوره القایی به نسبت کوره های دیگر فرایند ذوب تمیزتر و مصرف انرژی کمتری دارد. در کوره القایی مواد مذاب حرکت می‌کنند هیمن باعث می‌شود این کوره برای ساخت مواد آلیاژی استفاده شود.

 

کوره قوس الکتریکی

کوره قوس الکتریکی یا EAFیکی دیگر از کروه های صنعتی است که در آن بار کوره به وسیله ی قوس الکتریکی ذوب شده و در ابتدای ذوب، آهن اسفنجی تولید می‌کند. این کوره از دمای بسیار بالایی برخوردار است به همین علت در مراحل اول ذوب، فولادی با درصد کربن کمتر تولید می شود. این کوره در سایز های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند و دمایی حدود 1600 تا 3000 درجه سانتی گراد دارند.

 

اجزای کوره صنعتی

 

  • بخش تابشی: در این بخش لوله ها و استوانه هایی عمودی و افقی از طریق تابش شعله، گرمای خود را بدست می‌آورند. لوله هایی که خورده می شوند و به رنگ قهوه ای و قرمز در می‌آیند لوله های کربنی هستند.

 

  • بخش هم رفت: این بخش در بالای بخش تابشی قرار می‌گیرد و گرمای اضافی را بازیابی می‌کند. لوله های پره دارد که سه ردیف زیر همرفت را تشکیل می‌دهند منطقه پل نامیده می‌شوند و انتقال گرما را افزایش می دهند.

 

  • سیم پیچ تابشی: لوله هایی عمودی و افقی مارپیچ از جنس فولاد کربنی به هم متصل می‌شوند و سیم پیچ تابشی را تشکیل می‌دهند و از طریق تابش، گرما را جذب می‌کنند.

 

  • مشعل :مشعل در پایین کوره های صنعتی استوانه ای  قرار می‌گیرد و گرما را در قسمت تحتانی کوره تولید می‌کند. پخش شدن زیادی شعله باعث می‌شود کارکرد شعله کاهش یابد.

 

  • دودکش: لوله ای استوانه ایی شکل است که در بالای کوره برای خروج گازها قرار می‌گیرد البته گاز های ناسالم و خطرناک برای محیط زیست و انسان ها توسط تصفیه کننده‌ی آن جذب می‌شوند و از خروج انها خوداری می‌شود.

 

سخن پایانی

به طور کلی کوره های صنعتی بسته به عوامل گوناگونی در دسته بندی های مختلف قرار می‌گیرند که در این مقاله به برخی از کوره های متداول پرداختیم که هرکدام معایب و مزایایی داشتند. همچنین نوع کوره استفاده شده برای ذوب فلزات و روش تولید در قیمت مقاطع آهنی مانند قیمت تیرآهن تاثیر گذار است.
 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)